۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۸
 کمبود منابع صندوق‌های بازنشستگی از بحران‌های پیش روی کشور است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

کمبود منابع صندوق‌های بازنشستگی از بحران‌های پیش روی کشور است

طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، یکی از بحران‌های در پیش رو را صندوق‌های بازنشستگی عنوان کرد.

به گزارش بازار، مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از بحران های در پیش رو را صندوق های بازنشستگی عنوان کرد و گفت: در طول سالیان گذشته آنقدر که به بار صندوق ها اضافه شده است، منابع صندوق ها به موقع و به اندازه تامین نشده است.

وی با اشاره به اینکه مجلس در سال گذشته بخشی از بدهی های دولت به صندوق های بازنشستگی را در قالب بند «و» تبصره ۲ در حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود، بیان کرد: هنوز بخشی از این عدد محقق نشده است زیرا این عدد باید از طریق فروش اموال و واگذاری سهام تامین شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: برای بودجه سال بعد نیز با اینکه در لایحه دولت به نحو مشخصی لحاظ نشده بود، مجلس آن را پیش بینی کرد تا بدهی سریعتر پرداخت شود و صندوق ها بتوانند از منابع موجود، تکالیفی که برای بازنشستگان بر عهده دارند بر بیایند.

طغیانی تصریح کرد: در لایحه دولت درباره مباحثی همچون سن بازنشستگی احکامی آمده بود که به دلیل آنکه در جنس بودجه نبود و باید به شکل مستقل درباره آن تصمیم گیری می شد، در مصوبه کمیسیون تلفیق حذف می شد. در سال آینده، دولت به احتمال زیاد در لایحه ای جدا اصلاحات کلی مربوط به سن بازنشستگی و قوانین کلی را به مجلس ارائه خواهد داد.

وی درباره میزان تحقق پرداخت بدهی دولت به صندوق های بازنشستگی که برای سال جاری ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، اظهار کرد: در خصوص بدهی ۸۹ هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی، مراحل پایانی واگذاری شرکت های دولتی به سازمان تامین اجتماعی در حال طی شدن است که به نظر می رسد تا انتهای سال انجام می شود.

طغیانی با اشاره به الگوهایی که در دنیا در خصوص صندوق های بازنشستگی انجامی می شود توضیح داد و عنوان کرد: در دنیا تکالیفی که بر عهده صندوق ها گذاشته می شود با منابعی که در اختیار دارند متناسب سازی می کنند. در ایران از یک سو منابع را به شدت محدود کرده ایم و دولت آن ها را به موقع پرداخت نکرده است اما از سوی دیگر روز به روز بار صندوق ها را سنگین تر کرده ایم که ناشی از مصوبات قانونی و مقرراتی مختلف است.

کد خبر: ۱۳۶٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha