۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
تولید بر اساس الگوی کشت و نیاز بازار؛ لازمه موفقیت طرح توسعه کشت گیاهان دارویی
تولیدکننده گیاهان دارویی در گفتگو با بازار؛

تولید بر اساس الگوی کشت و نیاز بازار؛ لازمه موفقیت طرح توسعه کشت گیاهان دارویی

حسین پور تولیدکننده برخی گیاهان دارویی معتقد است: اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای کشت گیاهان دارویی تنها در شرایطی موثر خواهد بود که در یک نظام هماهنگ باشد و کشاورزان با دولت همراه شوند.

بازار؛ گروه کشاورزی: کشت گیاهان دارویی از جمله برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است که طی دو سال اخیر توجه ویژه ای به آن شده است و در راستای توسعه تولید این محصولات، وزارتخانه اقدام به اعطای تسهیلات ۴ درصدی به کشاورزان کرده است. به گفته زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اعطای این تسهیلات تا پایان سال جاری نیز ادامه دارد.

اعطای تسهیلات برای توسعه کشت گیاهان دارویی باید در یک نظام هماهنگ انجام شود
فرهاد حسین پور تولید کننده گیاهان دارویی در خصوص اعطای این تسهیلات به خبرنگار بازار گفت: مسلما دادن چنین تسهیلاتی در رونق این بخش بی تاثیر نیست اما باید حتما در یک نظام هماهنگ باشد و فقط صرفا پرداخت و اختیار صد درصدی نباشد.

حسین پور افزود: به عبارت دیگر نظام هماهنگ یعنی اینکه در حوزه گیاهان دارویی دولت باید کمبود فعلی بازار را بداند، سرمایه گذار آن هم باید معین باشد و از سوی دیگر کشاورز هم همراه با دولت باشد و مطابق آنچه تعیین شده کشت کند، تا چنین اقداماتی اثربخشی لازم را داشته باشد.

او ادامه داد: در واقع در حوزه کشت گیاهان دارویی تقسیم بندی استانی بسیار مهم است برای اینکه با ارائه الگوی کشت این هماهنگی باعث می شود از یک طرف بودجه ای که دوات تخصیص داده تباه نشود و از سوی دیگر وقتی محصول برداشت شد متناسب با نیاز بازار باشد.

عواملی مانند خشکسالی، صادرات، نرخ ارز و بالا رفتن هزینه های تولید در افزایش قیمت گیاهان دارویی تاثیرگذار است

بازار تشنه زیره است| قیمت گیاهان دارویی نسبت به سال قبل چند برابر شده است
این تولید کننده گیاهان دارویی با بیان اینکه الان بازار تشنه زیره است، افزود: مطمئنا سال بعد بخش زیادی از کشاورزان این گیاه را کشت خواهند کرد و مسلما سال بعد قیمت آن زمین میخورد و از یکطرف برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد برداشت کند و از سوی دیگر با کمبود گیاهان دارویی دیگر مواجه خواهیم شد. پس برای موفقیت طرح توسعه کشت گیاهان دارویی باید یک نظام گسترده سراسری در جریان باشد.

حسین پور که خود فروشنده انواع گیاهان دارویی نیز است در خصوص وضعیت بازار گیاهان دارویی گفت: وضعیت چندان مناسب نیست و گیاهان روز به روز گرانتر می شود. به طوری که الان قیمت ها نسبت به سال گذشته چندین برابر شده است.

او افزود: آیتم های مختلفی در افزایش قیمت انواع گیاهان دارویی دخیل است به عنوان مثال هر تصمیم دولت در هر زمینه ای می تواند تاثیر گذار باشد، در حالی که خشکسالی خود یک عامل اصلی در افزایش قیمت ها است. همچنین تاثیر نرخ ارز، بالا رفتن هزینه ها، افزایش صادرات و هزاران عامل دیگر در این افزایش قیمت ها موثر است.

قیمت گیاهان دارویی وارداتی روندی افزایشی دارد
حسین پور خاطر نشان می کند: با این وجود افزایش قیمت برخی محصولات مانند گیاه چهار تخمه نیز کاملا فصلی است و به دلیل بالا رفتن تقاضاها است به این معنا که اصولا همه ساله در فصل زمستان بازار با تقاضای بالا برای این گیاه مواجه می شود که خود موجب بالا رفتن قیمت آن می شود.

او در خصوص وضعیت قیمت و تامین گیاهان دارویی خارجی همچون هل و زنجبیل نیز گفت: در مورد محصولات وارداتی نیز با افزایش قیمت ها مواجه هستیم، ضمن اینکه در بحث تامین مشکلاتی داریم و گاها دیر به دست ما می رسد.

کد خبر: ۱۳۶٬۴۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha