۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵
بازار طلا در انتظار نتایج کارزار دیپلماسی در اوکراین| با احتیاط عمل کنید
تحلیل بازار جهانی طلا؛

بازار طلا در انتظار نتایج کارزار دیپلماسی در اوکراین| با احتیاط عمل کنید

قیمت طلا پس از صعود هفته گذشته به ۱۹۰۸ دلار اصلاح شد که نشان دهنده اهمیت تعیین تکلیف تنش های موجود در اوکراین است.

به گزارش بازار، طلا پس از نوسانات جدید مثبت و افزایش به بالاترین رقم طی هشت ماهه اخیر یعنی ۱۹۰۸ دلار، اکنون با کاهش قیمت در حدود ۱۸۹۲ دلار باقی مانده است. این اصلاح قیمت اخیر را می توان با امید بازار به دیپلماسی در اوکراین و دور جدید از مذاکرات میان جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و ولادیمیر پوتین، همتای روسی وی مرتبط دانست.

از نظر فنی، نمی توان گفت که طلا با افت یا خیز چندانی روبرو بوده است. چراکه چشم سرمایه گذاران این بازار همچنان به قیمت ۱۹۱۷ دلاری ماه ژوئن سال گذشته میلادی بوده و منتظر تحرک بیشتر گاوها برای بالا بردن ارزش آن هستند. میانگین متحرک ۱۰۰ روزانه (DMA) در حال آزمایش ۲۰۰-DMA بوده و در صورت رد شدن از این ناحیه قیمتی، می توان به ادامه روند صعودی طلا امیدوار بود.

با این حساب، در صورت افزایش حجم خرید طلا می توان به بازگشت قیمت به بالاتر از ۱۹۰۸ دلار امیدوار بود و این ناحیه مجددا آزمایش خواهد شد. در صورت رخداد این تحرک، هدف صعودی بعدی برابر با ۱۹۵۰ دلار است که مقاومت روانی طلا به حساب می آید. شاخص قدرت نسبی ۱۴ روزه (RSI) نیز درست در زیر محدوده اشباع خرید قرار داشته که نشان دهنده فضای بیشتر برای افزایش قیمت طلا است.

بازار طلا در انتظار نتایج کارزار دیپلماسی در اوکراین| با احتیاط عمل کنید



از طرف دیگر، اگر روند اصلاحی سرعت خود را افزایش دهد، سطح حمایتی ۱۸۹۰ دلار یک بار دیگر مورد آزمایش و تهدید قرار خواهد گرفت که در صورت شکسته شدن، راه برای آزمایش مجدد حمایت بعدی روی ۱۸۸۰ دلار باز خواهد شد. در صورت نزول قیمت از این ناحیه نیز، چشم خرس های بازار به قیمت ۱۸۵۰ دلار برای خرید طلا خواهد بود.

بررسی اجمالی فاندامنتال
پس از مشاهده عملکرد درخشان طلا طی طول هفته گذشته و بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی، قیمت پایانی این فلز گرانبها در روز جمعه با کاهش قیمت بسته شد که عمدتا ناشی از افزایش سود روزهای پیشین طلا بود.

همچنین، امیدها به مذاکرات دیپلماتیک در این هفته، با توجه به دیدار برنامه ریزی شده میان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، جو کلی بازار را بهبود بخشید و جذابیت پناهگاه امن طلا را کم رنگ کرد.

مذاکرات دیپلماتیک پیشنهادی بین ایالات متحده و روسیه باعث کاهش ترس از حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین شده و همزمان، انتشار اخبار گلوله باران و شلیک در اوایل هفته گذشته در شرق اوکراین نیز به این ترس بیشتر دامن زد.

در نتیجه، قیمت طلا به اوج خود در ۱۹۰۳ دلار رسید که بالاترین حد قیمت طی ۸ ماه گذشته به حساب آمده و سپس به شدت به سطح ۱۸۸۵ دلار سقوط کرد. با این حال، سرمایه گذاران با توجه به تنش های ژئوپولیتیکی موجود، همچنان تا حدودی محتاطانه عمل کردند، چراکه شاخص‌های وال استریت سقوط کرده و به طلا کمک کرد تا بتواند جایگاه خود را کمی ارتقاء بخشد.

کد خبر: ۱۳۶٬۴۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha