۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
یزدی‌ها تماشاچی بازار شب عید شدند| قیمت‌های چند گانه برای یک کالا
بازار گزارش می‌دهد؛

یزدی‌ها تماشاچی بازار شب عید شدند| قیمت‌های چند گانه برای یک کالا

یزد- مردم استان یزد در حالی به پیشواز سال جدید می روند که نه تنها گرانی بلکه چند گانه بودن قیمت ها حسرت خرید کامل و مناسب را بر دل هایشان گذاشته است خریدی که تمام دلخوشی مردم در شب عید بود.

بازار؛ محمودرضا رحمانی: گرانی، داستانی که چند سالی است در متن زندگی مردم ایران جا خوش کرده و با وجود چهره کریه و زشت‌اش به هیچ وجه حاضر به ترک سفره‌های خشک و خالی مردم نیست؛ البته با پشتوانه عده‌ای سوداگر و دلال و سوء استفاده کننده؛ امروز دیگر این داستان تکراری شده و هرچند که کارد به استخوان بخش عمده‌ای از مردم رسیده است اما گله‌ها بیشتر به سمت تفاوت قیمت‌ها در تمامی اجناس است.

هر وقت یک بار هم دولت‌ها باید به جنگ یک کالا بروند؛ یک روز گرانی مرغ، یک روز برنج، یک روز گوجه، یک روز سیب زمینی و یک روز... و البته هر روز خودرو و مسکن. شاید برای برخی مشخص باشد این داستان پرتکرار از کجا آب می خورد اما چرا اراده جدی و واقعی، نه نمایشی و شعاری برای مهار و کنترل این غول بی شاخ و دم و پررو نیست خدا می‌داند!

مردم تماشاچی هستند
چند هفته ای به عید باستانی نوروز مانده این داستان پرحاشیه‌تر از همیشه شده است به گونهای که عدم نرخ‌گذاری برخی فعالیت‌ها همچون قالیشویی‌ها، پوشاک، کفش، مبل و فرش و البته خودرو که داستان پردردی برای هر ایرانی است و یا نظارت ضعیف در این بخش‌ها، داد همه مردم را درآورده و موجب شده برخی خانواده‌ها فقط تماشاگر بازار باشند و نه خریدار و نهایتاً، پدرها با بار خجالت، مادرها با شرمساری و فرزندان با حسرت خرید یک لباس و کفش به خانه برمی‌گردند.

واقعیت این است که در این روزهای بد اقتصادی، عده ای با این وضعیت بازار، عمدتاً تماشاچی هستند و با حسرت مجبورند از کنار خیلی از آرزوهای فرزندانشان گذشته و به انتظار روزهای بهتر، نوروز ۱۴۰۱ را با همان لباس و پوشاک سال قبل و سال‌ها قبل سپری کنند و همچون برخی مسئولان، وعده فردای بهتر را به جگرگوشه‌های خود بدهند و بگویند به‌زودی جیب ما هم پر از پول خواهد شد و هرچه خواستید برایتان خریداری می‌کنیم.

واقعیت این است که در این روزهای بد اقتصادی، عده ای با این وضعیت بازار، عمدتاً تماشاچی هستند

آنچه قبل از نورزو سال قبل و امسال بسیار ملموس است و تاب و توان مردم را گرفته و موجب گله همه مردم شده علاوه بر گرانی های سرسام آور، تفاوت قیمت ها در مغازه ها، فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها است. در این خصوص قبل از همه نظرات برخی از مردم یزد را جویا شدیم که برای خرید به بازارهای و فروشگاه‌های یزد مراجعه کرده بودند.

قیمت ها تعجب آور است
امیر حاتمی که برای خرید با خانواده در پنجشنبه بازار یزد بود گفت: برای خرید پیراهن و شلوار برای پسرم در همین بازار با چند قیمت متفاوت مواجه شدم و برایم بسیار تعجب‌آور بود. وی افزود: برخی از آنها با چانه‌زنی، کمی از قیمت‌ها کاهش می‌دهند و برخی دیگر اصلاً تخفیف نمی‌دهند و به نظرم باید نظارت جدی بر این بخش‌ها صورت گیرد.

علی فلاح هم که به فروشگاهی در خیابان امامزاده آمده بود با انتقاد از بالا بودن و تفاوت قیمت‌ها در این محدوده، گفت: به چند فروشگاه رفتم ولی هنوز نتوانستم قیمت مناسب و جنس مناسب پیدا کنم. عمده این تفاوت‌ها و گرانی بی‌انصافی برخی فروشنده‌ها و همچنین ضعیف بودن نظارت‌ها است از مسئولان می خواهیم تا در ماه پایانی سال بیشتر نظارت داشته باشند.

در خیابان صدوقی یزد، خانمی با عصبانیت می‌گفت که مردم می‌توانند برای عید پوشاک و کفش سال قبل خود را بپوشند، اما بچه ها چه کنند؟ برخی میوه‌ها، گوشت و برنج که قوت اصلی آنها است با گرانی اینها چه کنیم؟! در خصوص تفاوت قیمت‌ها، چندی قبل استاندار یزد در نشست ستاد تنظیم بازار از این امر گله کرده و گفته است: اختلاف قیمت در بازار حتی یک هزار تومان به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید برطرف شود.

یزدی‌ها تماشاچی بازار شب عید شدند | قیمت‌های چند گانه برای یک کالا

۱۰ رقم قیمت برای یک کالا
استاندار یزد با در ستاد تنظیم بازار استان با بیان اینکه برخی از افزایش قیمت‌ها که ظاهرا قانونی هم هستند، غیرمنطقی به نظر می‌رسد، اظهار داشت: اختلاف قیمت در بازار حتی یک هزار تومان به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید برطرف شود این جلسات و تصمیمات باید اثر معناداری بر کنترل قیمت‌های بازار داشته باشد و هیچ کس حق عدول از مصوبات را ندارد، اگر مشاهده می‌شود که خللی وجود دارد و یا از مصوبات سرپیچی می‌شود لازم است با پیگیری، بررسی و بازرسی دقیق‌تر این مسئله را رفع کرد و نباید ۱۰ رقم قیمت در بازار برای یک کالا وجود داشته باشد.

مردم می‌توانند برای عید پوشاک و کفش سال قبل خود را بپوشند، اما بچه ها چه کنند

مهران فاطمی با انتقاد از بی‌توجهی دستگاه‌های استان به مصوبات ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: فرمانداران ورود جدی به متن بازار داشته و جلسات منظم برای تنظیم بازار در روستاها را پیگیری کنند. همچنین دهیاران، بخشداران و روستاییان را بیشتر تحویل بگیرند و پیگیر مطالبات آنها باشند.

در این میان دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان صنعت، معدن و تجارت(صمت)، اداره کل تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف هم طرح نظارتی و پایش بازار را در دستورکار قرار داده و برخوردهایی با متخلفان و گران‌فروشان داشته‌اند. در یکی از این اقدامات، واحدهای صنفی پوشاک یزد از سوی تیم مشترک تعزیرات حکومتی و بازرسان اتاق اصناف مورد نظارت و بازرسی قرار گرفت.

برخورد با تخلفات
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان یزد نیز در جلسه تنظیم بازار یزد که هفته گذشته برگزار شد گفت: در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان در سطح کشور و کنترل و نظارت بر پوشاک، گشت مشترک سیار اداره کل با حضور رئیس شعبه تعزیرات حکومتی، بازرسین اتاق اصناف یزد تشکیل و از چند واحد صنفی در یزد بازدید و بازرسی به‌عمل آوردند که منجر به تشکیل پرونده شد.

علی اکبر مختاری با اشاره به اینکه همزمان با پایان سال طرح های نظارتی شروع می‌شود افزود: بازرسی ها ادامه دارد و در صورتی که فروشگاه‌های پوشاک گرانفروشی نموده یا درج قیمت ننمایند، برخورد لازم در چارچوب قوانین صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه در ۱۰ماه سال جاری بالغ بر شش هزار و ۵۲۷ پرونده کالا و خدمات در شعب تعزیرات حکومتی استان رسیدگی شده است، اضافه کرد: عمده این پرونده ها مربوط به تخلفات صنفی بوده که علاوه بر جریمه دو هزار و ۲۲۴ میلیارد ریالی متخلفان، محکومیت هایی همچون استرداد حق شاکی، نصب پارچه و پلمپ در پرونده و... نیز اعمال شده است.

مختاری همچنین از ثبت شکایت شهروندان از واحدهای صنفی اشاره کرد و اظهار داشت: بیشترین مورد شکایت مربوط به گرانفروشی و تقلب واحدهای صنفی بوده که تلاش شده با حداقل زمان رسیدگی در این پرونده ها، ضمن استرداد حق شاکیان، احکامی قاطع و بازدارنده صادر و اجرا شود.

تشدید نظارت در ایام پایان سال
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد هم
در گفت و گو با خبرنگار بازار از تشدید نظارت بر خدمات در ایام پایانی سال در یزد با هدف جلوگیری از التهاب و حفط آرامش بازار و برخورد با تخلفات احتمالی و رسیدگی فوری، دقیق و کارشناسی شکایات و گزارش‌های مردمی و لزوم برنامه ریزی و اتخاذ تمهیدات لازم در تعامل با دستگاه های ذیربط استانی خبر داده است.

محمدرضا علمدار یزدی اظهار داشت: این سازمان با عنایت به نزدیکی ایام پایانی سال و افزایش تقاضای عمومی برای برخی از خدمات مرسوم این ایام و لزوم پایش فعالیت واحدهای صنفی و اقتصادی ارائه دهنده اینگونه خدمات، تشدید نظارت را به طور جدی در دستورکار خود قرار داده است.

انتقاد از بی‌توجهی دستگاه‌های استان به مصوبات ستاد تنظیم بازار

وی افزود: جلوگیری از اخذ مبالغی تحت عنوان حق سرویس توسط رستوران‌ها و رستوران هتل‌ها، کنترل و نظارت مؤثر بر عملکرد تالارهای پذیرایی سفره خانه‌های سنتی و رستوران‌های واحدهای اقامتی و گردشگری، نظارت ویژه بر نرخ و عملکرد واحدهای صنفی قالیشویی، خشکشویی، قنادی، تعمیرکاران خودرو و تعویض روغنی‌ها، آژانس‌های اتومبیل کرایه، نانوایی‌ها و جایگاه‌های سوخت به صورت محسوس و نامحسوس از جمله مواردی است که مورد نظارت و بازرسی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان صمت یزد بر رصد و پایش نحوه فروش بلیت پروازهای داخلی و فروش تورهای مسافرتی و چگونگی ارائه خدمات به مسافران و کنترل نرخ واحدهای اقامتی، سیاحتی و هتل ها با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، نظارت بر حسن اجرای قیمت های مصوب پایانه های مسافری و حمل و نقل درون و برون شهری و نحوه ارائه خدمات در اتوبوس‌های ویژه بر اساس ضوابط و مقررات(منطبق با مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا) و نظارت بر چگونگی ارائه خدمات پارکینگ ها و توقفگاه ها خصوصاً پارکینگ مراکز خرید، گردشگری، زیارتی و تفریحی توسط این سازمان تاکید کرد.

علمدار یزدی یادآور شد: سامانه جدید ۱۲۴ با هدف پاسخگویی بهتر، کارآمد و خدمت‌رسانی به متقاضیان خدمات در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت جهت رسیدگی بهتر به مشکلات فعالان حوزه‌های صنعتی، معدنی و حوزه‌های صنفی آماده فعالیت است.

یزدی‌ها تماشاچی بازار شب عید شدند | قیمت‌های چند گانه برای یک کالا

رصد و پایش بازار کالا و خدمات
در همین خصوص مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مرکز استان یزد به خبرنگار بازار گفت: طرح تشدید بازرسی و نظارت و پایش بازار انواع کالا و خدمات ویژه نوروز ۱۴۰۱، با هدف رصد انواع کالا و کنترل بازار از تاریخ ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ آغاز شده و تا ۲۰ فروردین سال ۱۴۰۱ در سطح استان یزد ادامه خواهد داشت.

حسین شریعتمداری با بیان اینکه در قالب این طرح بر وضعیت بازار کالا و خدمات در مراحل تأمین، توزیع، ارائه خدمات و قیمت در یزد نظارت می شود، اظهار داشت: در بخش کالایی بر نحوه عرضه و قیمت انواع کالاهای اساسی از قبیل نان، لبنیات، انواع گوشت قرمز، گوشت مرغ، برنج، میوه و تره بار، کیف و کفش، پوشاک، آجیل و خشکبار، شیرینی جات، رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی و… توسط بازرسان به صورت دو شیفت(صبح و عصر) و همچنین در ایام تعطیل نظارت بیشتری خواهد شد.

ثبت شکایت شهروندان از واحدهای صنفی

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح بر تأمین، توزیع و قیمت کالاها، برگزاری فروش های فوق العاده و حراج در واحدهای صنفی شهرستان یزد، رعایت سود قانونی عمده و خرده فروشی، نصب برچسب قیمت، صدور فاکتور و رعایت پروتکل های بهداشتی، نظارت ویژه صورت خواهد گرفت.

مقابله با گرانفروشی
راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از گرانفروشی و افزایش قیمت ها وجود دارد که در این خصوص رئیس سازمان صمت استان یزد معتقد است که تشکیل گشت مشترک بازرسی با مراجع ذیربط به‌ویژه اتحادیه‌های صنفی و انجمن‌های تخصصی به منظور کنترل قیمت، رعایت مقررات صنفی و رسیدگی به شکایات و گزارشات مردمی در اسرع وقت، عرضه اقلام تنظیم بازار نظیر میوه، برنج، مرغ، تخم مرغ و... به منظور کنترل قیمت‌ها در ایام پایانی سال، بازرسی میدانی از انبارها و مراکز نگهداری عمده کالا، بنکداران، عمده فروشان و بررسی نرخ خرید و فروش کالا، موجودی اقلام، صدور فاکتور را از دیگر راهکارها عنوان کرد.

علمدار یزدی با اشاره به لزوم استفاده از توان انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف کنندگان و ناظرین افتخاری تصریح کرد: باید رصد و پایش موجودی کالاهای اساسی، حساس و ضروری از طریق سامانه‌های جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا و سامانه جامع تجارت، توزیع اقلام اساسی از طریق سیستم های هوشمند و صیانت از حقوق مصرف کنندگان با اجرای دقیق طرح شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاهای منتخب اعلامی از سوی وزارت متبوع و اعلام درصد سود قانونی برای شبکه های توزیع تا مصرف کننده را نیز مدنظر داشته باشیم.

به هر حال، مردم دیگر با گفتار درمانی و حرف های شعاری نمی‌توانند گرانی های روزانه و افسار گسیخته و تفاوت قیمت‌ها طاقت بیاورند و درخواست دارند حداقل، مقابله با گران‌فروشی و گران‌فروشی جدی تر و قاطعانه تر باشد.

کد خبر: ۱۳۶٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha