۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۱
حضور گازپروم روسیه در توسعه میادین نفت و گاز ایران
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با بازار:

حضور گازپروم روسیه در توسعه میادین نفت و گاز ایران

بوشهر- رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از حضور گازپروم روسیه در توسعه میادین نفت و گاز ایران خبر داد.

ابراهیم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به روند مذاکرات ایران در وین اظهار داشت: بر طبق گزارشات رسیده، روند مذاکرات مثبت است و امیدواریم شاهد عزت و سربلندی نظام اسلامی باشیم.

وی با اشاره به مذاکرات هسته ای در دولت قبل افزود: متاسفانه در مذاکرات سال ۹۲ تا ۹۴، به شروط ۹ گانه مد نظر رهبر معظم انقلاب با دقت عمل نکردند و در واقع مهم‌ترین شرط که گرفتن تضمین لازم بود عملی نشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: حضرات ادعا داشتند که امضای جان کری تضمین است و این در حالیست که تضمین نبود.

رضایی تصریح کرد: از شروط حضرت آقا این بود که رئیس جمهور آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا باید تعهد کتبی بدهند که تحریم‌ها برداشته شود و دیدیم که بخاطر عدم دقت مذاکره‌کنندگان دولت قبل، چه فشارهای تحریمی و اقتصادی به کشور تحمیل شد.

وی یادآور شد: باید به گونه‌ای عمل شود که وقتی به تعهد رسیدیم، به بهانه‌های دیگر، تحریم‌ها را فعال نکنند و تیم مذاکره کننده باید دقت و حساسیت لازم را بر تمامی کلمات و جملات در تعهدات داشته باشند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه همچنین به مواضع روسیه اشاره کرد و گفت: روسیه و چین در مذاکرات همراه ما هستند و چالشی با آنها نداریم و بیشترین بدعهدی را سران بدعهد اروپایی و آمریکایی داشته‌اند و روس‌ها، ضمن اینکه بدنبال تامین منافع ملی خود هستند ولی کمترین چالش را با ما دارند.

رضایی با اشاره به سفر رئیس جمهور به روسیه با بیان اینکه این سفر از جهات مختلف سیاسی و اقتصادی بسیار موفق و موثر بود افزود: به جرات می‌گویم که اگر توافقات این سفر اجرایی شود، شرایط اقتصادی کشور بسیار بهتر می‌شود.

وی بیان داشت: این سفر مصداق بارز برد - برد بود و در واقع نشان دادیم که سیاست خارجی کشور را معطل برجام نکردیم و وزارت خارجه ما وزارت برجام نیست.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه ابراز داشت: حضور گازپروم روسیه در توسعه میادین نفت و گاز ایران از جمله این توافقات است که امیدواریم بزودی اجرایی شود.

رضایی اضافه کرد: در حوزه حمل نقل بویژه در توسعه راه آهن آستارا به رشت و در توسعه نیروگاه‌ها نیز توافقات ارزنده‌ای انجام گرفت.

وی افزود: در بحث سوآپ گازی نیز به توافقات خوبی رسیدیم که اجرای آن در افزایش ثروت ملی موثر است.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اکنون از مجموع ۲۳۰ میلیارد دلار واردات روسیه، تنها ۲ میلیارد دلار یعنی کمتر از یک درصد به ایران اختصاص دارد که انتظار داریم با توافقات صورت گرفته در یکسال آینده به ۱۰ میلیارد دلار و سپس به ۲۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

رضایی ابراز داشت: پیوستن دائم ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز توافق مهمی بود که برای تجار و بازرگانان ایران اهمیت زیادی دارد و معافیت زیادی شامل بازرگانان ایرانی خواهد شد.

وی تاکید کرد: سفر روسیه از ابعاد مختلف حائز اهمیت بود و به فضل خدا شاهد نتایج خوبی بنفع مردم خواهیم بود.

کد خبر: ۱۳۶٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha