۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
 اقدام چین در تقویت رشد بخش دیجیتال در استانهای کمتر توسعه یافته
بازار گزارش می‌دهد؛

اقدام چین در تقویت رشد بخش دیجیتال در استانهای کمتر توسعه یافته

انتقال قدرت محاسباتی به مناطق غربی چین به هدف این کشور در کاهش انتشار کربن کمک می کند، زیرا شرایط جغرافیایی مناطق غربی به شرکت ها کمک می کند مصرف انرژی را کاهش دهند.

به گزارش بازار، غول‌های فناوری چینی مانند تنسنت و علی بابا در حال برنامه‌ ریزی برای ساخت مراکز داده بیشتر در مناطق غربی این کشور هستند، زیرا دولت مرکزی پروژه‌ای را با نام مستعار «داده‌های شرقی، محاسبه غربی» برای ذخیره و پردازش داده‌های دیجیتال بیشتر در استان‌های غربی چین راه‌اندازی کرده است. به زبان ساده، انتقال داده ها از شرق به غرب برای محاسبه و پردازش است، درست مانند پروژه انحراف آب از جنوب به شمال و انتقال برق از غرب به شرق.

چین راه‌اندازی گره‌ های هاب شبکه قدرت محاسباتی ملی را در چندین منطقه از جمله منطقه پکن_تیانجین_هبی و چنگدو_چونگ کینگ، منطقه خودمختار مغولستان و استان گانسو شمال غربی چین، تایید کرده است. بر اساس سندی که اخیرا توسط چندین بخش دولتی منتشر شد، این پروژه به طور رسمی آغاز شده است.

بر همین اساس، چند غول فناوری اعلام کرده اند که اقدامات مشابهی را برای انتقال داده های دیجیتالی تولید شده در شرق به مراکز داده در بخش های غربی و شمالی چین که سرشار از برق هستند، انجام داده اند.

یکی از نمایندگان تنسنت نیز اعلام کرده که این غول فناوری فعالانه در این ابتکار چین یعنی پروژه «داده‌های شرقی، محاسبه غربی» شرکت کرده، تخصیص فعلی مراکز داده را بهینه خواهد کرد و جابجایی توان محاسباتی فرامنطقه ای را افزایش خواهد داد.

بر اساس اطلاعات ارسال شده توسط این شرکت فناوری، تنسنت مراکز داده را به تعدادی از استان ها اختصاص داده است. به عنوان مثال، این شرکت یک مرکز داده در گوئیژو با مساحت ۴۷۰ هزار متر مربع راه اندازی کرده است. این غول فناوری همچنین قصد دارد تا دو مرکز داده در منطقه پکن-تیانجین-هبی و همچنین یک مرکز داده در شانگهای راه اندازی کند.

کو هایفنگ، پژوهشگر مرکز داده ابری علی بابا، طبق اطلاعات ارسال شده توسط علی بابا کلود گفت: به طور مشابه، سرورهای ابری این غول فناوری برای ساخت بیش از ۱۰۰ مرکز داده در ۲۵ منطقه در سراسر جهان تاکنون ترتیبی داده است.

پنج مورد از آنها مراکز داده فوق العاده هستند. آنها در نانتانگ و گوانگ ژو واقع شده اند : در هیوان از گوانگدونگ چین جنوبی؛ ژانگ بی از استان هبی در شمال چین و اولانقاب، شهری در منطقه خودمختار مغولستان داخلی.

در ژوئن ۲۰۲۰، مرکز داده فوق العاده علی بابا کلود، در اولانقاب شروع به ارائه خدمات رایانش ابری کرد. در نوامبر همان سال، مرکز داده محاسبات ابری غربی این شرکت در چنگدو، استان سیچوان ایجاد شد.

سهام مرکز داده چین در روز جمعه پس از اخبار مربوط به راه اندازی این پروژه و ابتکار چینی افزایش یافت و شرکت Capitalonline Data Service با سقف معاملاتی ۱۰ درصدی، روند افزایشی را به ثبت رساند.

فو لیانگ، یک کارشناس مستقل فناوری، اعلام کرده که این یک روند اجتناب‌ناپذیر است که شرکت‌های چینی با فناوری پیشرفته برای انتقال داده‌های خود به مناطقی با شرایط مناسب‌ تر، یعنی برق ارزان‌ تر و هوای خنک‌تر با توان محاسباتی و ذخیره‌سازی داده، اقدام کنند.

فو همچنین معتقد است که اپراتورهای مخابراتی در حال ایجاد تمهیداتی برای جابه‌جایی داده‌ها هستند و این روندی است که آنها با جهت‌گیری سیاست‌ها، مانند ترتیب دادن مراکز داده در نواحی گره و هاب، پیش می‌روند تا ببینند آیا می‌توانند پاداش‌هایی دریافت کنند یا خیر.

به گفته فو، انتقال قدرت محاسباتی به مناطق غربی به هدف چین برای کاهش انتشار کربن کمک می کند، زیرا شرایط جغرافیایی مناطق غربی به شرکت ها کمک می کند مصرف انرژی را کاهش دهند.

شیانگ لیگانگ، تحلیلگر فناوری، همچنین گفت که با توسعه بخش فناوری پیشرفته چین مانند خودروهای هوشمند، تقاضا برای قدرت محاسباتی و توانایی ذخیره سازی داده و ایمنی در حال افزایش است.

این کارشناس عقیده دارد که چین یک سیستم ذخیره سازی داده چند لایه را تشکیل خواهد داد که داده های سرد یعنی داده هایی که اغلب مانند داده های سپرده استفاده نمی شوند، در مناطق غربی ذخیره می شوند؛ در حالی که سایر داده ها در مناطق غربی ذخیره می شوند.

شیانگ همچنین خاطرنشان کرده که پروژه جدید چین به طور قابل توجهی رشد صنعت دیجیتال محلی را تحریک می کند و در عین حال فرصت هایی را برای تامین کنندگان مربوطه مانند کسانی که خدمات ذخیره سازی داده یا تابش گرما را ارائه می دهند، فراهم می کند.

کد خبر: ۱۳۶٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha