۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
استفاده از ظرفیت تعاون در اقتصاد استان سمنان/ پویایی با رفع موانع تعاون
بازار گزارش می دهد؛

استفاده از ظرفیت تعاون در اقتصاد استان سمنان/ پویایی با رفع موانع تعاون

سمنان- استان سمنان بیش از هزار و ۲۰۰ تعاونی ثبت شده در بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی و ... دارد اما به نظر می‌رسد علی رغم وجود این ظرفیت شایسته و بایسته در امر اقتصاد، هنوز موانعی بر سر راه کارهای تعاون محور در این استان وجود دارد.

بازار- گروه استان ها؛ گردشگری، کشاورزی، معدن و صنعت در زمره ظرفیت‌های عظیم و ویژه استان سمنان در بحث اقتصادی و تولیدی هستند که ورود تعاونی‌ها به این حیطه قطعاً فرصت‌های توسعه اقتصادی بیشتری را در استان فراهم می‌کند.

از ابتدای روی کار آمدن دولت روحانی در سال۹۲ تا پایان سال ۹۶ بیش از ۱۶ هزار و ۸۰۰ تعاونی در سراسر کشور ایجادشده است یعنی تقریباً برابر آماری که در هشت سال دولت قبل در مقابل تعداد تعاونی‌های ایجادشده در کشور نقش می‌بست این امر نشان می‌دهد که دولت روحانی تأکید ویژه‌ای بر تعاونی‌ها دارد. در برهه زمانی چهارساله اول دولت روحانی ۲۴۶ هزار شغل در سطح کشور از سوی تعاونی‌ها ایجادشده است که این امر هم از توانمندی تعاونی‌ها برای اشتغال خبر می‌دهد.

یکی از راه های کارآفرینی تعاون است

اما تعاونی‌ها اصلاً چه هستند و چه می‌کنند؟ به‌طورکلی ﺗﻌﺎﻭﻥ ﺩﺭ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﻋﺎﻡ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻫﻤﻜﺎﺭﻱ، ﻣﺴﺎﻋﺪﺕ، ﻳﺎﺭﻳﮕﺮﻱ ﻭ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺟﻤﻌﻲ است و این تعریف را در هر لغت‌نامه‌ای هم می‌توان دید اما به معنای خاص شرکت‌های تعاونی شرکت‌هایی هستند که سرمایه‌های خرد و کلان مردم را گرد هم می‌آورد تا از مردم، با مردم و برای مردم کارآفرینی و تولید راه بیندازند و دراین‌بین هر کس به‌اندازه سهمی که دارد سود سرمایه‌اش را برمی‌دارد.

تعاونی‌ها نگاهی مبتنی بر تعداد سهام‌داران دارند یعنی بجای اینکه یک نفر یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند ۱۰ هزار نفر هرکدام ۱۰۰ هزار تومان سرمایه‌گذاری می‌کنند اما اثر دیگر تعاونی‌ها در تحقق اقتصاد مقاومتی است یعنی واحدهای مولدی که در کنار تولید، اشتغال هم ایجاد می‌کنند و از همه مهم‌تر اینکه مردمی هستند.

یکی از مهم‌ترین الزامات کلان اقتصادی کشور در حال حاضر برنامه‌ریزی برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است پس بی‌راه نیست که بگوییم برنامه‌ریزی اصل رکین توسعه محسوب می‌شود درباره تعاونی‌ها نیز همین‌گونه است یعنی تعاونی‌ها نیز با برنامه‌ریزی به‌نوعی عامل محرک توسعه اقتصادی محسوب می‌شوند.

وضعیت استان سمنان در تعاونی ها چگونه است؟

اما وضعیت تعاونی‌ها در استان سمنان چگونه است؟ یک هزار و ۲۰۰ تعاونی در استان سمنان ثبت‌شده که ۱.۲ درصد تعاونی‌های کل کشور را شامل می‌شود همچنین باید گفت ۱۲۰ اتحادیه فعال تعاونی در استان سمنان وجود دارد. تعاونی‌ها به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی مردم‌نهاد هستند که با سرمایه مردم اداره می‌شوند اما بسیاری تعاونی‌های استان سمنان امروز تعطیل هستند و آثار مخرب التهاب بازار ارز و گرانی بر روی آن‌ها هم سایه افکنده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان در این باره می گوید:  برقراری عدالت اجتماعی، فقر زدایی ، کاهش آسیب های اجتماعی و اشتغالزایی از جمله  آثار فعالیت در قالب تعاونی است.

اسماعیل غنیان با بیان اینکه بیش از هزار و ۲۰۰ تعاونی در استان وجود دارد، بیان داشت: باغداری، پرورش طیور، پرورش گل و گیاه، پرورش و تکثیر ماهی، دامپروری، دامداری، زراعت و زنبورداری از جمله فعالیت‌ها در تعاونی کشاورزی، برق و الکترونیک، شیمیایی و سلولزی، صنایع دستی و صنایع فازی، نساجی، چرم و پوشاک از جمله فعالیت‌ها در زمینه تعاونی صنعتی است.

وی با بیان اینکه توسعه تعاونی‌ها یکی از راهکارها برای ایجاد اشتغال بانوان است، گفت: تعاونی‌های بانوان در این استان از بدو ایجاد آن‌ها تاکنون برای یکهزار و ۴۰۲ خانم شغل ایجاده کرده است. همچنین باید گفت یک هزار و ۵۰ تعاونی فعال در استان سمنان وجود دارد که از این تعداد ۱۲۴ تعاونی برای بانوان است.

سهم زنان از تعاون

دبیر ستاد اشتغال استان سمنان با بیان اینکه تعاونی‌هایی که ۷۰ درصد اعضای آن را زنان تشکیل دهند در ردیف تعاونی بانوان قرار دارند، گفت:  از مجموع ۱۲۴ تعاونی زنان در استان سمنان، ۲۳ تعاونی در هریک از شهرستان‌های دامغان و  سمنان، ، ۲۶ تعاونی در هر یک از شهرستان‌های شاهرود و گرمسار، پنج تعاونی در هریک از شهرستان‌های مهدیشهر و میامی، هفت تعاونی در سرخه و ۹ تعاونی در آرادان فعال است.

غنیان بیان کرد: ۱۲۴ تعاونی زنان استان سمنان در حدود یکهزار و ۵۹۶ عضو دارد و بیشترین اعضا مربوط به تعاونی‌های بانوان در شهر سمنان است اما نکته دیگر اینکه فقط دو دهم درصد از تعاونی‌های فعال بانوان کشور در استان سمنان وجود دارد.

تعاون موانعی هم دارد

محمدمهدی مزینانیان کارشناس اقتصاد معتقد است: درست است که تجمیع شدن سرمایه‌های خرد و اندک افراد هدف تعاونی‌ها است اما برخی به تشکیل تعاونی به چشم سرگرمی نگاه می‌کنند و یا به دنبال مقاصدی به‌جز کار تعاونی هستند این امر سبب می‌شود تا تعاونی‌ها کارکرد درست خود را نداشته باشند درنتیجه بین اعضا اختلاف به وجود می‌آید.

وی می‌گوید: شاید شما این موضوع را از مسئولان استان نشنوید اما حقیقت این است نیمی از تعاونی‌های موجود در استان سمنان با اختلافات درونی روبرو است برخی از تعاونی‌ها حتی برحسب این عامل تعطیل‌شده‌اند.

این کارشناس همچنین سه عامل عدم‌حمایت بانکی، نبود نقدینگی و سرمایه در گردش را دیگر معضل مهم تعاونی‌ها می‌داند و می‌گوید: با روند کنونی تعاونی‌ها در حقیقت رهاشده‌اند و هیچ حمایتی نمی‌شوند متأسفانه مسئولان تنها شعار حمایت می‌دهند اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد. بخشی از مشکلات نقدینگی تشکل‌های تعاونی در سال‌های اخیر رفع شده اما متأسفانه بسیاری بانک‌ها با تعاونی‌ها همکاری نمی‌کنند.

۵۰ درصد تعاونی ها قابلیت احیا دارند

مزینانیان می‌گوید: نیمی از تعاونی‌های غیرفعال قابلیت احیا دارند اما این امر نیازمند برنامه‌ریزی و درک مشترک بین اعضا است. تعیین تکلیف تعاونی انتظار و مطالبه به‌حق مردم از مسئولان استان سمنان است این احیا می‌تواند با ارائه وام، تسهیلات، رفع موانع بر سر راه آن‌ها و ... باشد.

این مدرس دانشگاه در ادامه می گوید: ارائه کمک‌های مالی و مشاوره‌های حقوقی می‌تواند دیگر راه برای احیای تعاونی‌های غیرفعال استان سمنان باشد اما دراین‌بین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به میدان بیاید یکی از سیاست‌های دولت در سال‌های اخیر این بوده که همه فعالیت‌های مربوط به حوزه اشتغال و رفاه اجتماعی در قالب تعاون دنبال شود و برای این منظور تسهیلات خوبی را هم پرداخت می‌کند اما کمتر از این تسهیلات در شهرستان‌های استان سمنان استفاده‌شده است.

مزینانیان می افزاید: ضعف مدیریتی یکی از اصلی‌ترین علل عقب‌ماندگی بخش تعاون استان سمنان است که در کنار سایر عواملی که ذکر شد دلایل اصلی تعطیلی تعاونی‌ها را تشکیل می‌دهند.

سهم اندک سمنان از تعاونی های کشور

دولت برای تعاونی‌ها در سراسر کشور ازجمله استان‌ها طرح‌هایی مانند طرح روستا تعاون، طرح تعاونی‌های توسعه عمران که در شاهرود و گرمسار شاهد آن هستیم و طرح تعاون یار را ارائه کرده است که هرکدام به‌نوبه خود توانسته‌اند کم‌وبیش با اقبال مردمی روبرو شوند.

استان سمنان با جمعیت بیش از ۷۰۲ هزار نفر، ۹ دهم درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، اما سهم ۱.۱ درصدی از تعاونی‌های فعال کشور دارد.

بیش از ۵۰ درصد تعاونی‌های کشور را تعاونی‌های تولیدی تشکیل می‌دهند در استان سمنان هم‌چنین است یعنی اگر بتوانیم بخش تعاونی را احیا کنیم درزمینهٔ اشتغال بخش تولید نیز توانسته‌ایم گام‌های خوبی برداریم این امر اما نیازمند اراده و اهتمام بخش‌های دولتی و غیردولتی است.

علل ناکامی تعاونی ها

علی رضا معصومی مدرس جامعه شناسی اجتماعی در دانشگاه نیز به خبرنگار بازار می گوید: ریشه بسیاری از ناکامی‌های بخش تعاون ناشی از نبود فرهنگ تعاون است که سبب می‌شود این تعاونی‌ها با مشکلات متعددی روبرو شوند تزریق به‌موقع منابع مالی و اختصاص تسهیلات بانکی بعضاً می‌تواند مشکلات را به‌صورت مقطعی رفع کند اما درواقع ناکامی بخش تعاون نیازمند ترویج فرهنگ تعاون در جامعه است.

وی می افزاید: تشکیل تعاونی‌های توسعه عمران شهرستانی یکی از اقدامات دولت برای ترویج این روحیه تعاونی است اما به نظر می‌رسد هنوز راه درازی تا ترویج فرهنگ تعاون در استان سمنان مانده است.

این مدرس دانشگاه می گوید: کاهش تصدی‌گری‌های دولتی دیگر عاملی است که می‌تواند به تعاونی‌ها جان دوباره‌ای ببخشد امانگاه تبعیض‌آمیز نسبت به فعالیت‌های بخش خصوصی و تعاونی همچنان سد راه فعالیت‌های تعاونی است. نبود فضای رقابت و صادرات از سوی دیگر گریبان تعاونی‌ها را گرفته و از سوی دیگر عدم‌حمایت و اعتماد نظام بانکی به تعاونی‌ها برایشان مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده است دراین‌بین اما تعاونی‌ها با مشکلات عدیده دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

در نهایت باید گفت تأکید قانون سیاست‌های اصل ۴۴ و قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر ضرورت افزایش سهم تعاونی‌ها بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما به نظر می‌رسد ابتدا باید موانع پیش پای تعاونی را رفع کرد.

کد خبر: ۱٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha