۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳
صادرات ۷۰۰ تن انواع لوله فقط طی دو ماه|نقل و انتقال پول، اصلی ترین چالش صادراتی
مدیر فروش شرکت صنعتی سپنتا مطرح کرد

صادرات ۷۰۰ تن انواع لوله فقط طی دو ماه|نقل و انتقال پول، اصلی ترین چالش صادراتی

عتیق پور، مدیر فروش شرکت صنعتی سپنتا به «بازار» گفت: طی دو ماه گذشته حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن انواع لوله به کشورهای همسایه صادرات داشتیم.

بازار؛ گروه ایران: هرچند تحریم ها و نوسانات ارزی بر سر صنایع مختلف کشور سایه انداخته اما در همین شرایط هم تولیدکنندگان داخلی محصولاتی با کیفیت بالا تولید می کنند که این تولیدات توانسته متقاضیان بسیاری را از کشورهای همسایه به خود جذب کند. با این حال به دلیل جبر تحریم های ظالمانه و عدم دسترسی به یک شیوه امن برای مبادلات مالی، صنعتگران با چالش های بسیاری در مسیر صادرات محصولات خود مواجه شده اند.

بنابراین در این روزها که بحث مذاکرات وین داغ است، انتظار می رود در صورت کاهش زیاده خواهی های طرف های مذاکره کننده غربی و انجام توافقات بین المللی، صنعتگران بتوانند به یک بازار بین المللی پایدار برای صادرات محصولات شان دست یابند. مجموعه صنعتی سپنتا یکی از همین تولیدکنندگان موفق لوله است که با صادرات محصولات با کیفیت آن می توان به درآمد ارزی قابل توجهی در سال دست یافت، ‌ در این خصوص مهدی عتیق پور، مدیر فروش این شرکت صنعتی در گفت و گو با «بازار» توضیح می دهد.

مجموعه سپنتا از جمله سازندگان برتر لوله های مورد نیاز گلخانه ای در کشور شناخته می شود و اولین تولید کننده لوله به روش ای آر دبلیو و روش کشش در کشور و خاورمیانه است

* شرکت سپنتا در چه سالی و با چه هدفی تاسیس شد، محصولات این شرکت چیست؟
شرکت سپنتا در سال ۱۳۳۹ تاسیس و در زمینه تولید لوله های فولادی و گالوانیزه فعالیت می کند. این شرکت سه مجموعه تولیدی لوله فولادی در کشور دارد که در شهر های اهواز تهران و مرند مشغول به کار هستند. همچنین یک کارخانه تولید لوله های پلی اتیلن و پلی پروپیلن در اهواز نیز مستقر است.

شرکت سپنتا بیش از از شش دهه فعالیت مستمر در صنعت لوله سازی و پروفیل سازی دارد. همچنین این مجموعه جز سازندگان برتر لوله های مورد نیاز گلخانه ای در کشور، اولین تولید کننده لوله به روش ای آر دبلیو و روش کشش در کشور و خاورمیانه است.

شرکت صنعتی سپنتا به عنوان یک شرکت سهامی عام در بورس فعالیت می کند و با عمده طیف های مختلف مردم در ارتباط است. لوله های تولیدی این شرکت در صنایع گاز، ساختمانی، انتقال آب، صنایع خودرو سازی، صنایع برق و کارهای تزئیناتی استفاده می شود. همچنین پروفیل و لوله های گالوانیزه این شرکت نیز در صنعت گلخانه استفاده می شود، جز برند های معتبر گلخانه و گاز کشور است.

به رغم افزایش هزینه های تولید به واسطه افزایش بهای مواد اولیه سعی شد در شرکت سپنتا با افزایش تیراژ تولید بخشی از گرانی تولید پوشش داده شود تا قیمت ها بیشتر بالا نرود؛ چرا که بازار کشش و توان قیمت های بالاتر را نداشت

*با توجه به اینکه طی چند سال اخیر با شدت گرفتن تحریم و مشکلات تامین مواد اولیه برخی از مجموعه های داخل کشور، نوسانات قیمت ها را تجربه کردند، مجموعه شما چگونه این چالش ها را برای ادامه فعالیت مدیریت کرد؟
افزایش قیمت های ناشی از تحریم ها، تبادلات مالی، کیفیت مواد اولیه و ماشین آلاتی که استفاده می کنیم، تاثیر بسزایی روی محصولات داشته است. قیمت فلز روی به عنوان ماده اولیه ساخت لوله های گالوانیزه و مواد اولیه ای که از فولاد مبارکه تهیه می کنیم، با افزایش مواجه شد. بنابراین تحریم ها باعث شد قیمت ها به صورت تصاعدی افزایش یابد و این مسائل مشکلات عدیده ای را برای ما ایجاد کرد.

با این حال سعی کردیم با افزایش تولید این افزایش قیمت را جبران کنیم؛ چرا که بازار کشش افزایش قیمت محصولات را نداشت. همچنین در دوران تحریم سعی کردیم به سمت صادرات نیز حرکت کنیم، بنابراین به کشورهایی همچون عراق، افغانستان، ازبکستان، ارمنستان و عمان صادرات مستمر لوله های گازی، گالوانیزه، لوله های مرتبط با آتش نشانی و پروفیل گلخانه ای را انجام می دهیم. بنابراین تلاش کردیم در این کشورها بازار پایداری را داشته باشیم تا تاثیرات تحریم ها را کمتر کنیم.

اگر مذاکرات به سمتی حرکت کند که توافقات حاصل و مبادلات بانکی تسهیل شود، اجرای طرح های توسعه ای برای تولید لوله مانیسمان (لوله بدون درز) و سایر محصولاتی که در کشور تولید نمی شود و از طریق واردات نیاز داخلی تامین می شود را خواهیم داشت

* در صورت لغو تحریم های ظالمانه علیه کشور و ایجاد تعاملات بین المللی به نظرتان این مساله چه تاثیری در تولیدات شما خواهد داشت؟
اگر مذاکرات به سمتی حرکت کند که توافقات حاصل و مبادلات بانکی تسهیل شود، اجرای طرح های توسعه ای برای تولید لوله مانیسمان (لوله بدون درز) و سایر محصولاتی که در کشور تولید نمی شود و از طریق واردات نیاز داخلی تامین می شود را خواهیم داشت. بنابراین سعی می کنیم، این محصولات را هم به سبد تولیدات خود اضافه کنیم.

در کنار این موارد تولید لوله های ۱۸ و ۲۰ اینچ را نیز راه اندازی خواهیم کرد، اکنون امکان سنجی و فاز های مطالعاتی آن انجام شده و فقط تحریم ها باعث شده که تجهیزات لازم را نتوانیم خریداری کنیم.

شرکت سپنتا با وجود تحریم های ضالمانه غربی ها علیه کشور توانسته طی دو ماه گذشته در حدود 600 تا 700 تن انواع لوله را به کشورهای همسایه صادر و از این طریق برای کشور درآمد ارزی به ارمغان بیاورد

*با توجه به تولیداتی که دارید، چقدر از نیاز داخل کشور توسط مجموعه شما تامین و سبب کاهش واردات شده است؟ همچنین میزان صادرات این شرکت اکنون چقدر است و اگر مذاکرات به نتیجه برسد تصور می کنید ظرفیت ارز آوری سالانه شرکت سپنتا به چه میزان افزایش پیدا می کند؟
با توجه به تحریم ها قرارداد هایی را در راستای صادرات منعقد کردیم، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن در دو ماه گذشته به کشورهای عراق، افغانستان و ارمنستان صادرات داشتیم. بنابراین اگر تحریم ها برداشته شود و امکان مراودات مالی که اصلی ترین چالش مجموعه در این حوزه است حل شود می توان به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای همسایه دیگر نیز با توجه به کیفیت محصولات تولیدی مجموعه صادرات داشته باشیم.

اما متاسفانه نقل و انتقال مالی منجر به این شده که این ارتباطات کند انجام شود، ولی باز هم به رغم این مشکلات بازار صادراتی خود را حفظ کردیم و در تلاش هستیم که برنامه سریعی برای بعد از تحریم ها جهت توسعه بازار صادراتی خود داشته باشیم.

کد خبر: ۱۳۵٬۹۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha