۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
رشد ۵۱ درصدی صادرات به کشورهای عضو اکو| تجارت ۸.۷ میلیارد دلاری ایران و ترکیه
در ۱۰ ماهه ۱۴۰۰ صورت گرفت

رشد ۵۱ درصدی صادرات به کشورهای عضو اکو| تجارت ۸.۷ میلیارد دلاری ایران و ترکیه

لطیفی سخنگوی گمرک گفت: تجارت ایران با کشورهای عضو اکو در ۱۰ ماه امسال به ۱۳ میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار رسیده که از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۱ درصد و از نظر وزنی حدود ۲۵ درصد رشد داشته است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: تجارت ایران با کشورهای عضو اکو در ۱۰ ماهه نخست امسال به ۱۳ میلیارد و ۱۱۱ میلیون دلار رسیده است. آنگونه که سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک می گوید: از این میزان ۸ میلیارد و ۴۱۹ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۱۳۵ دلار آن مربوط به صادرات کشورمان به اکو بوده است.

به گفته او، میزان و حجم کالاهای صادراتی کشورمان به ۹ کشور عضو سازمان اکو در ده ماهه سال ۱۴۰۰ از حیث وزنی ۳۶ درصد و از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه ۵۱ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی گمرک در خصوص میزان صادرات کالا به هر یک از اعضای اکو توضیح داد: از بین ۹ کشور عضو اکو، صادرات به کشورهای ترکیه با ۱۲ میلیون و ۷۴ هزارو ۶۲ تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۵۳۰ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۱۰۷ دلار و رشد ۱۲۲ درصدی در ارزش، افغانستان با سه میلیون و ۵۸۴ هزارو ۳۸۹ تن به ارزش یک میلیارد و ۵۳۹ میلیون و ۳۰۱ هزارو ۵۹۶ دلار و کاهش ۱۹ درصدی در ارزش و پاکستان با دو میلیون و ۴۰۰ هزارو ۵۲ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۸ میلیون و ۱۲۲ هزارو ۲۰۵ دلار و رشد ۲۶ درصدی، اصلی ترین مقاصد کالاهای ایرانی به اکو هستند .

وی افزود:کشور آذربایجان با خرید ۴۳۸ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۳۰ دلار و رشد چهار درصدی، ازبکستان با ۳۴۰ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۶۷۸ دلار و رشد ۱۹۶ درصدی، ترکمنستان با ۲۶۷ میلیون و ۷۰ هزار و ۱۵۳ دلار و رشد ۱۶۳ درصدی، قزاقستان با ۱۴۹ میلیون و ۸۶۵ هزار و ۸۴۳ دلار و رشد ۱۸ درصدی، قرقیزستان با ۶۷ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۵۰۵ دلار و رشد ۱۱۱ درصدی و نهایتا تاجیکستان با ۶۷ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۱۸ دلار خرید از کشورمان و رشد ۳۸۹ درصدی نسبت به مدت مشابه در رتبه های بعدی خرید کالاهای ایرانی در اعضای سازمان اکو قرار دارند.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک خاطر نشان کرد : مشتقات نفتی، لبنیات، مواد غذایی، انواع میوه های تازه و خشک، آب میوه و مرکبات، فرش، زعفران، ماهی، خاویار، آبزیان زینتی، انواع سنگ و تجهیزات ساختمانی، پوشاک، تجهیزات صنعتی، کیف و کفش، دارو و لوازم بهداشتی و مصنوعات پلاستیکی از عمده کالاهای صادراتی کشورمان به اکو بوده است

در ده ماهه سال جاری بالغ بر سه میلیون و ۷۲۲ هزار و ۸۷۲ تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۶۹۱ میلیون و ۲۱۷ هزارو ۸۶۳ دلار، کالا از کشورهای عضو اکو واردات شده که از نظر وزنی ۱۵ درصد کاهش و از نظر ارزشی ۲۶ درصد افزایش یافته است

واردات ۴.۹ میلیارد دلاری از کشورهای عضو اکو
سخنگوی گمرک اضافه کرد: در ده ماهه سال جاری بالغ بر سه میلیون و ۷۲۲ هزار و ۸۷۲ تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۶۹۱ میلیون و ۲۱۷ هزارو ۸۶۳ دلار، کالا از کشورهای عضو اکو واردات شده است که ۱۵ درصد از لحاظ وزنی کاهش و ۲۶ درصد از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است .

لطیفی افزود : کشورهای ترکیه با سه میلیون و ۲۱۹ هزارتن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۲۳۱ میلیون و ۳۱۳ هزارو ۷۶۵ دلار و رشد ۲۴ درصدی در ارزش، پاکستان با ۲۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۲۰۲ میلیون و ۷۴۰ هزارو ۲۰۶ دلار و رشد ۴۰ درصدی در ارزش، ازبکستان با ۵۵ هزارو ۲۸۴ تن به ارزش ۱۰۱ میلیون و ۶۸۸ هزارو ۹۴۰ دلار و رشد ۳۹ درصدی، اصلی ترین کشورهای طرف معامله ایران ب ای تامین نیازهای کشور از بین کشورهای عضو اکو بودند.

او در خصوص میزان واردات ایران از سایر اعضای اکو گفت: قزاقستان با فروش ۴۹ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۱۲۹ دلار و رشد ۵۴ درصدی، آذربایجان با ۳۴ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۶۰۱ دلار و رشد ۷۵ درصدی، ترکمستان با ۲۶ میلیون و ۶۸۰ هزار و ۵۲۰ دلار و رشد ۶۵ درصدی، تاجیکستان با ۲۶ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۱۰۵ دلار و رشد ۳۳۰ درصدی، افغانستان با ۱۵ میلیون و ۶۴۶ هزار و ۷۶۷ دلار و رشد ۴۹۰ درصدی و قرقیزستان با دو میلیون و ۷۵۷ هزار و ۸۳۳ دلار و کاهش ۴۱ درصدی نسبت به مدت مشابه، به ترتیب در جایگاه بعدی تامین نیاز های کشورمان در بین ۹ کشور عضو اکو قرار دارند.

مهم ترین کالاهای وارداتی چه بوده است؟
وی افزود: کالاهای اساسی، ماشین آلات صنعتی، مواد اولیه تولید و ملزومات پزشکی و دارو کالاهای وارداتی کشورمان از اکو محسوب می شود .

لطیفی با اشاره به کشورهای عضو اکو گفت: بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار، حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در ده کشور عضو، تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات از برنامه های سازمان اکو برای کشورهای عضو است، همچنین اکو در بسیاری از ابتکارات جهانی به عنوان یک شریک فعال و جدید می تواند حضور داشته و نقش سازنده و بی بدیلی در پیشبرد اهداف توسعه پایدار در بسیاری از حوزه‌ها ایفا کند که امیدواریم دولت سیزدهم با سیاست همگرایی منطقه ای و توسعه روابط با همسایگان و سازمان های عضو، نقش موثر تری را در این سازمان ایفا کند.

گفتنی است ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان ۱۰ کشور عضو اکو هستند.

کد خبر: ۱۳۵٬۹۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha