۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
تشکیل تعاونی سهامی عام، قالب مناسب واگذاری سهام سرخابی‌ها به هواداران
رئیس اتاق تعاون ایران:

تشکیل تعاونی سهامی عام، قالب مناسب واگذاری سهام سرخابی‌ها به هواداران

رئیس اتاق تعاون ایران، گفت: تاسیس تعاونی سهامی عام می‌تواند فصل جدیدی را در روند گسترش سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور ایجاد کند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تعاون ایران، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران در این باره اظهار داشت: تاسیس تعاونی سهامی عام می‌تواند فصل جدیدی را در روند گسترش سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور به صورت عام و جمع‌سپاری مالکیت در باشگاه‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال به طور خاص به همراه داشته باشد.

وی در تائید سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه مبنی بر اینکه «سهام استقلال و پرسپولیس باید در اختیار هواداران آن‌ها باشد و برای خرید سهام نیز محدودیت ایجاد شود و برخی از باشگاه‌های بزرگ دنیا به صورت تعاونی اداره می‌شود. این اقدام راه را برای حضور و مشارکت مردم در عرصه ورزشی هموار و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند» بیان‌داشت: ماهیت تعاونی‌ها به شکلی است که بسیاری از مشکلات غیر تعاونی را نخواهد داشت و امکان عضویت همه طرفداران، پیشکسوتان و علاقمندان این تیم ها در تعاونی وجود دارد.

وی به‌کارگیری هواداران در مالکیت باشگاه به عنوان ذی نفعان اصلی باشگاه، ارتقای تجارت و تجاری سازی در فوتبال، تأمین مالی جمعی در باشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت هواداران برای ایده یابی و حل مساله در باشگاه‌ها را از جمله مواهب مالکیت جمعی برای باشگاه‌ها در قالب تعاونی‌های سهامی عام برشمرد.

رئیس اتاق تعاون ایران و عضو شورای اصل ۴۴ قانون اساسی با بیان اینکه اتاق تعاون ایران از سال‌ها قبل با انجام مطالعات گسترده با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نسبت به تهیه طرح واگذاری این باشگاه‌ها در قالب تعاونی سهامی عام اقدام کرده و آن را برای وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و وزارت ورزش و جوانان ارسال کرده است، افزود: اتاق تعاون به عنوان متولی اصلی غیر دولتی بخش تعاون، حمایت مستمر فکری و معنوی توأم با نظارت عالیه بر این تعاونی‌ها را به منظور حفظ منافع هواداران که سرمایه‌های اصلی صنعت فوتبال کشور هستند به عمل آورده و در این خصوص با همکاری مشاوران زبده دانشگاهی طرح‌های ابتکاری برای برنامه آینده این باشگاه‌ها را تهیه و ارائه خواهد کرد که از جمله آنها می‌توان به خدمات هواداری مانند طراحی، تولید و توزیع کارت هواداری، خدمات ارزش افزوده بر بستر اینترنت و تلفن همراه، خدمات بیمه‌ای، مجموعه رستوران و کافی شاپ، ارائه کالا و خدمات به هواداران با شرایط ویژه اشاره کرد.

عبداللهی خاطرنشان کرد: واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال زمینه شفاف سازی و پاسخگویی هر چه بیشتر باشگاه‌ها را فراهم می‌کند. در واقع مشارکت و مالکیت هواداران در قالب تعاونی، یکی از عوامل حیاتی در ایجاد حاکمیت خوب در باشگاه‌های فوتبال است.

وی با تشریح شرکت‌های تعاونی سهامی عام، ابراز داشت: تعاونی سهامی عام نوعی شرکت سهامی‌عام است که با رعایت قانون تجارت تشکیل می‌شود. شرکت‌های تعاونی سهامی‌عام بیشترین مزایا را در مقایسه با شرکت‌های دیگر (تعاونی و غیرتعاونی) دارا هستند. این تعاونی‌ها علاوه براینکه از مزایای قانون تجارت استفاده می‌کنند از مزایای مربوط به شرکت‌های تعاونی نیز استفاده می‌کنند.

کد خبر: ۱۳۵٬۹۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha