۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
مزایده فروش اموال و املاک مازاد بانک ها واقعی نیست| ضرورت واگذاری فروش به یک شرکت مستقل
گزارش بازار از تمرد سیستم بانکی در عرضه دارایی ها؛

مزایده فروش اموال و املاک مازاد بانک ها واقعی نیست| ضرورت واگذاری فروش به یک شرکت مستقل

اگرچه طبق قانون بانک ها و موسسات اعتباری، موظف به فروش امول و دارایی های مازاد خود هستند اما خیلی از آنها در مزایده ها نرخ هایی را برای فروش اموال اضافی خود تعیین می کنند که کسی توان خرید آن را ندارد.

بازار؛ اسدالله خسروی: طبق گزارش های موجود ازسامانه کدال که هرازچند گاهی با بررسی دقیق عملکرد بانک ها صورت های مالی آنها را موشکافی و منتشر می کند، مشخص شده است که اغلب بانک های کشورشرایط مساعد و مناسبی ندارند و خیلی از آنها ورشکسته هستند. درحالی که همین بانک ها به اصلاح ورشکسته، از املاک و دارایی های مازاد فراوان و قابل توجهی برخورداراند و اگر فقط بخشی ازآن را واگذار یا به فروش برسانند به خوبی می توانند مترقی، ارزشمند و ازلحاظ کسب منابع مالی قدرتمند شوند.

بانک ها به دلیل رشد فزاینده نرخ تورم در کشور خیلی راغب به فروش اموال و املاک مازاد خود نیستند زیرا می دانند که هر چه املاک و اموال آنها دیرتر عرضه و به فروش برود بی تردید سودآوری بیشتری نصیب آنها خواهد شد با این وجود بانک ها همچنان تلاش می کنند فروش املاک و اموال مازاد خود را به تعویق بیندازند و یا با ترفندهایی مانع از فروش آنها شوند

رشد تورمی که مانع از فروش اموال و املاک مازاد شده است
اما متاسفانه بانک ها به دلیل رشد فزاینده نرخ تورم در کشور خیلی راغب به فروش اموال و املاک مازاد خود نیستند زیرا می دانند که هر چه املاک و اموال آنها دیرتر عرضه و به فروش برود بی تردید سودآوری بیشتری نصیب آنها خواهد شد با این وجود بانک ها همچنان تلاش می کنند فروش املاک و اموال مازاد خود را به تعویق بیندازند و یا با ترفندهایی مانع از فروش آنها شوند.

کارشناسان معتقدند؛ سودآوری بانک ها در گرو فروش تدریجی اموال مازاد آنهاست، اما اغلب بانک ها حتی در شرایط زیان هم حاضر نیستند به این راحتی اموال و دارایی های خود را از دست بدهند. درچنین شرایطی اخیرا رئیس کل بانک مرکزی حجت را بر بانک ها تمام کرد و اعلام نمود " بانک‌هایی که اموال مازاد خود را واگذار نکنند به سازمان امورمالیاتی معرفی و مشمول جرایم مالیاتی می‌شوند".

از طرفی بخش عمده ای ازبانک ها با وجود برخورداری از اموال مازاد، اما با اضافه برداشت های زیادی از بانک مرکزی مواجه اند، بنابراین برای به صفر رساندن اضافه برداشت ها فروش اموال و املاک مازاد راهکاری درست و راه دست است که طبق قانون بانک ها باید به آن عمل کنند.

اگرچه اکثربانکها هم اکنون زیان ده اند اما آنها ثروت های نهفته قابل توجهی دارند که به صورت ملک، دارایی و شرکت فریز شده است با این وجود چنانچه بخشی از این دارایی ها عرضه و به فروش رود، بانک ها به منابع مالی بسیار زیادی دست می یابند

برخورداری بانک ها از ثروت های نهفته در شرایط ورشکستگی
محسن صادقی، کارشناس بانکی درگفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره کم توجهی بانک ها به فروش اموال و املاک مازاد خود که طبق قانون باید عرضه شود، گفت: اگرچه اکثربانکها هم اکنون زیان ده اند اما آنها ثروت های نهفته قابل توجهی دارند که به صورت ملک، دارایی و شرکت فریز شده است با این وجود چنانچه بخشی از این دارایی ها عرضه و به فروش رود، بانک ها به منابع مالی بسیار زیادی دست می یابند. این املاک و دارایی که بانک ها طی سالیان سال خواسته و یا ناخواسته به آن رسیده اند بخش عمده آن وثیقه ای است که تسهیلات گیرنده نتوانسته است اقساط خود را به بانک بپردازد در نتیجه آن ملک و ...به تملک بانک درآمده است.

وی خاطرنشان کرد: البته دستیابی بانک ها به بخشی از دارایی های که در قالب ملک و اموال هم اکنون صاحب شده اند ناخواسته نبوده است بلکه بانک با علم و آگاهی سرمایه گذاران را در تامین منابع مالی کلان برای تاسیس بنگاههای اقتصادی، مراکز تولید و... همراهی کرده است اما سرمایه گذار به دلیل ناتوانی در باز گرداندن منابع به بانک مجبور به واگذاری و یا فروش آن شده که بانک نیز به اشکال مختلف و یا از طریق شرکت های زیر مجموعه خریدار و در نهایت صاحب آن املاک شده است.

این کارشناس بانکی به وجود برخی چالش هایی موجود دربحث فروش و تناقص درسیاست گذاریها این بخش اشاره کرد و افزود: خود دولت در گذشته اقدام به واگذاری دارایی های خود چون شرکت های پالایشگاهی و پتروشیمی و...در قالب رد دیون به بانک ها می کرد اما در مقابل اکنون بانک مرکزی بانک ها را ملزم به فروش املاک و دارایی های مازاد می کند که این موضوع خود جای بحث دارد اما باید توجه داشت که بانک ها نباید اموال و دارایی های مازاد خود را همچنان نگه دارند بلکه باید در اسرع وقت آنها را بفروشند و اگر نسبت به این موضوع بی توجه و یا تمرد کنند باید پاسخگو شوند.

باید اقدامات خاصی در راستای ایجاد ساز و کارلازم برای فروش املاک و دارایی های مازاد بانک ها بدون دخل و تصرف آنها و از طریق یک شرکت مستقل توانا با مدیریت قوی کارشناسی انجام شود تا شک و شبهه ای در خصوص انجام مزایده و فروش اموال مازاد بانک ها ایجاد نشود

مقاومت بانک ها در برابر فروش اموال و املاک مازاد
صادقی افزود: بخشی از دارایی های بانک ها قابل فروش است اما همان بخش که بایستی عرضه شود ولی بانک ها به شدت به آن نیاز دارند و در تصاحب یا خرید آن نیز طی دوران گذشته عامدانه وارد چنین معامله ای شده اند و اکنون به دلیل سودآور بودن آن حاضر نیستند آن را بفروشند. البته بانک ها شرکت های فرعی زیادی ایجاد کرده اند که خیلی سخت می توان آنها را متقاعد کرد تا از مالکیت بانک خارج شوند.

وی خاطر نشان کرد: برای ممانعت از گستردگی فعالیت بانک ها به دلیل برخورداری از املاک و دارایی های وسیع آن ابتدا باید سیستم بانکی را ملزم به عدم پرداخت وام یا تسهیلات کلان به شرکت های زیر مجموعه و یا...خود کرد که البته گویا در این زمینه اقداماتی نیز شده است. از طرفی نیز باید اقدامات خاصی در راستای ایجاد ساز و کارلازم برای فروش املاک و دارایی های مازاد بانک ها بدون دخل و تصرف آنها و از طریق یک شرکت مستقل توانا با مدیریت قوی کارشناسی انجام شود تا شک و شبهه ای در خصوص انجام مزایده و فروش اموال مازاد بانک ها ایجاد نشود.

این کارشناس بانکی با بیان اینکه بانک ها در راستای تمکین به قانون و برای اینکه به تکالیف خود در فروش املاک و دارایی های مازادشان عمل کنند، لیست اموال و دارایی های را برای فروش البته با رقم های نجومی و بسیار بالا و یا شرایط خاص منتشر و یا به مزایده می گذارند، افزود: اظهارنظرهای زیادی در خصوص ترفند و زیرکی برخی بانک ها در فروش و مزایده اموال و املاک مازاد برای اینکه کسی توان خرید شرکت ها و یا اموال و دارایی های آن را نداشته باشد مطرح است زیرا خیلی از بانک ها رقم های نجومی و غیرکارشناسی شده ای را بر روی اموالشان می گذارند که این سیاست غلط نیازمند بازنگری، بررسی دقیق و شفاف سازی است.

نظام بانکی متاسفانه بخش مولد اقتصاد کشور را در کسب سودآوری به نسبت بخش غیرمولد ناکارآمد و کم سود می بیند وبا ورود به بخش غیر مولد سودهای زیادی کسب می کند در چنین شرایطی دریچه اعتبارات خود را به جایی اینکه بسمت بخش مولد برای رونق و توسعه کشورباز کند بسمت غیر مولدها گشوده است تا از این طریق کسب سود قابل توجه بی زحمت نماید

توجه بانک ها به بخش غیر مولد به نفع خود و بی توجهی به بخش مولد
عبدالمجید شیخی، اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره کم توجهی بانک ها به فروش اموال و دارایی های مازاد خود گفت: عامل اصلی عقب ماندگی بسیاری از مسائل اقتصادی کشور بانک ها هستند چرا که آنها همیشه به فکر سود آوری خود بوده بدون اینکه توجه ای به پیشبرد اهداف اقتصادی و توسعه یافتگی کشورداشته باشند، بنابراین سیستم بانکی باید در مسیر درست و اصولی منقلب و استحاله شود.

وی به مقاومت بانک ها در برابر فروش و واگذاری اموال و دارایی های مازاد اشاره کرد و اظهارداشت: از آنجایی که نظام بانکی متاسفانه بخش مولد اقتصاد کشور را در کسب سودآوری به نسبت بخش غیرمولد ناکارآمد و کم سود می بیند وبا ورود به بخش غیر مولد سودهای زیادی کسب می کند در چنین شرایطی دریچه اعتبارات خود را به جایی اینکه بسمت بخش مولد برای رونق و توسعه کشورباز کند بسمت غیر مولدها گشوده است تا از این طریق کسب سود قابل توجه بی زحمت نماید.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: اموال مازاد بانک ها ابزاری ناکارآمد و نامولد سیستم بانکی به شمار می روند که بانک ها با عدم فروش آنها از آن سوء استفاده می کنند و به جایی اینکه آن را به فروش برسانند و در بخش مولد بکار گیرند اما با حساب سازی دفتری آنها را ارزش گذاری می کنند. به طورمثال اگرملکی ۱۰۰ میلیون ارزش داشته باشد با ترفند و زیرکی ارزش آن را ۲۰۰ میلیون قلمداد کرد و آن رقم را به عنوان افزایش دارایی بانک و سود سرمایه به حساب می آوردند در حالی که چنین نیست.

بانک ها کاری کرده اند که با ایجاد یک سد، سیل نقدینگی را به پشت بانک ها هدایت کنند و از این نقدینگی به سود خود در بخش غیر مولد بکار گیرند آنگاه خوشان در این سیل شنا کنند که این وضعیت باید دگرگون شود

نظام بانکی کشور در مسیر درست با اصلاح ساختاری باید دگرگون شود
وی افزود: بانک ها کاری کرده اند که با ایجاد یک سد، سیل نقدینگی را به پشت بانک ها هدایت کنند و از این نقدینگی به سود خود در بخش غیر مولد بکار گیرند آنگاه خوشان در این سیل شنا کنند که این وضعیت باید دگر گون شود. با این وجود وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی اگر توانایی مدیریت و اصلاح و استحاله بانک ها را ندارند باید سریعا استعفا دهند این موضوع در بازار سرمایه نیز دیده می شود. چرا که وجود بازار ثانویه در بورس هم اکنون جولانگاه دلالان و سودجویانی است که با دست به دست کردن سهام به نفع خود به سودهای قابل توجهی می رسند که این بازار غیر مولد نیز باید تعطیل شود.

بنا به این گزارش، اگرچه قرار است و به جد تاکید می شود که بانک ها اموال و دارایی های مازاد خود را عرضه و به فروش برسانند، اما متاسفانه در این زمینه بی توجهی هایی از سوی سیستم بانکی کشور دیده می شود، طوری که بانک ها با ترفندهای زیرکانه املاک و دارایی خود را طوری با قیمت غیر معقول به مزایده می گذارند که کسی توان خرید آن را نداشته باشد در چنین شرایطی باید اقدامات خاصی در راستای فروش اموال مازاد با نرخ واقعی و ارزش گذاری درست از طریق یک شرکت مستقل انجام گیرد تا در این زمینه شبهه ای به جای نماند.

کد خبر: ۱۳۵٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha