۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
پشت پرده افزایش صادرات نفت ایران

پشت پرده افزایش صادرات نفت ایران

آمارهای منتشرشده رسمی و غیررسمی در روزهای اخیر خبر از افزایش صادرات نفت ایران می‌دهد.

به گزارش بازار، آمارهایی که نشان می‌دهد، صادرات نفت ایران به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده که این بالاترین سطح از زمان اعمال سیاست فشار حداکثری آمریکا است.
این واقعیت را حتی خبرگزاری رویترز و مرکز تحقیقات کنگره آمریکا هم نتوانستند پنهان کنند و پیش‌تر شرکت‌های بین المللی رهگیری نفت کش‌ها این افزایش صادرات را اعلام کرده بودند.

در داخل ایران هم مقامات در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود به این موضوع اشاره کرده اند.

محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با روزنامه ایران گفته بود: با تلاش‌ها و بازاریابی همکاران ما در وزارت نفت، میزان صادرات نفت خام در این دولت، بدون بودن برجام، به ۴۰ درصد رسیده است.

خجسته مهر ادامه داد: پس از ۶ ماه از شروع به کار دولت سیزدهم، اکنون آثار و نشانه‌های بهبود در صنعت نفت پدیدار شده به طوری که صادرات نفت و درآمدهای نفتی افزایش یافته و پروژه‌های مسکوت دوباره به جریان افتاده و برنامه‌ای جامع برای ارتقای وضعیت صنعت نفت در حال پیاده‌سازی است.

همچنین سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگوی ویژه خبری در تاریخ ۲۱ بهمن گفت: ایران اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشد و پول آن را هم می‌گیرد.

این‌ها صحبت‌ها تنها بخشی از اظهار نظرهای مقامات کشورمان است تا شکننده بودن تحریم‌های ظالمانه امریکا مشخص شود، تحریم‌هایی که قرار بود صادرات نفت ما را به صفر برساند رویایی که دیگر به خاطره‌ها پیوسته است.

بررسی آمارهای رسمی و غیر رسمی منتشر شده به وضوح جریان افزایش صادرات نفت ایران در ماه‌های اخیر را نشان می‌دهد. حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در پنج ماهه ابتدایی امسال حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز بوده و با توجه به افزایش بیش از ۴۰ درصدی در دولت جدید، این عدد به حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

براساس آمارها، صادرات نفت ایران در دو سال اخیر، سالانه حدود ۴۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

دراین میان برخی‌ها می‌گویند افزایش صادرات نفت ایران بخاطر، شل شدن اعمال تحریم‌ها از سوی دولت بایدن بوده است، اما آمارها نشان می‌دهد افزایش صادرات نفت ایران از اواخر دولت ترامپ آغاز شده است. همچنین مسعود براتی کارشناس حوزه تحریم در این باره می‌گوید: این یک دورغ آشکار و واضح است که دولت بایدن به ایران اجازه داده تا صادرات نفت ایران اتفاق بیافتد، باید گفت که نه تنها دولت بایدن بلکه دولت ترامپ هم در مقابل اقتدار ایران ناتوان بوده است.

امروزه دیگر خریداران نفت از ایران ترسی از تحریم‌های امریکا ندارند و رویای امریکا برای صفر کردن صادرات نفت ایران به خاطره‌ها پیوسته است و نفتکش‌های ایرانی با چراغ‌هایی روشن و پرچم برافراشته ایران، زیر رصد ماهواره هایشان صادرات نفت و محصولات نفتی خود را انجام می‌دهند.

کد خبر: ۱۳۵٬۸۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha