۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
 گاز سوزهای ایرانی در بازارهای منطقه خریدار بیشتری دارند
نسبت واردات به صادرات لوازم خانگی قابل دفاع نیست

گاز سوزهای ایرانی در بازارهای منطقه خریدار بیشتری دارند

علیرغم رشد قابل توجه تولید لوازم خانگی اما در حال حاضر نسبت واردات به صادرات قابل دفاع نیست.

نساء کروندی، تحلیل بازار؛ تولید لوازم خانگی در حال حاضر در داخل کشور به خوبی انجام می شود و با توجه به معرفی و حمایت های خوبی که در سطح کشور انجام شده، سهم خوبی از بازار را نیز برخوردار است.

پس از گام های تولید، معرفی و افزایش کیفیت باید به مسئله برند سازی و پیدا کردن جایگاه خود در بازار های بین المللی بسیار حائز اهمیت است و باید برنامه ریزی های لازم تدوین و اجرا شود.

در حال حاضر علیرغم فعالیت شرکت های بزرگ و شناخته شده لوازم خانگی، صادرات این تولیدات جایگاه خوبی ندارد و کاری برای تحقق این مهم صورت نگرفته است.

لازمه ورود به بازارهای بین المللی حمایت دولت، فعالیت رایزن های بازرگانی، وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور و انعقاد قراردادهای ترجیحی منطقه ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در حال حاضر تولید کنندگان خوبی در داخل کشور در حوزه تولید لوازم خانگی فعالیت می کنند که در زمان تحریم ها تلاش کردند در این حوزه با کمبودی روبرو نشویم اکنون نیز با فعال شدن بازار جهانی توانایی افزایش ظرفیت تولید وجود دارد.

در سال گذشته عمده تلاش ها در این حوزه در راستای جهش تولید صورت گرفت که اهداف ترسیم شده به خوبی محقق شد اما باید در زمینه متعادل سازی قیمت، افزایش کیفیت و ورود به بازارهای جهانی نیز کار شود.

در صورت عدم کار در حوزه کسب بازارهای بین المللی تولید کنندگانی که در زمینه جهش تولید فعالیت کردند و افزایش تولید داشتند متضرر خواهند شد.

در برخی کالاهای خانگی با نمونه های خارجی حتی وارد رقابت نشده ایم
حسین شهرستانی در گفتگو با خبرگزاری تحلیل بازار در خصوص قابل رقابت بودن لوازم خانگی ایرانی با مشابه خارجی و صادرات این تولیدات اظهارداشت: لوازم خانگی طیف های مختلفی دارد که دارای کارایی و طرحی های مختلف هستند، به طور کلی نمی توان گفت کالاهای خانگی ایرانی از نظر کارایی و کیفیت قابل رقابت با نمونه مشابه خارجی است یا خیر.

وی با بیان اینکه ما در برخی کالاهای خانگی با نمونه های خارجی حتی وارد رقابت نشده ایم، افزود: در مقابل آن برخی از محصولات نیز از نظر کیفیت و قیمت بسیار مناسب تر از نمونه خارجی است.

این فعال حوزه لوازم خانگی خاطرنشان کرد: ما تا رسیدن به نقطه ایدآل در حوزه لوازم خانگی فاصله داریم، اما در برخی محصولات صد در صد امکان رقابت در بازار های جهانی وجود دارد.

شهرستانی بیان کرد: کیفیت کالاهای ایرانی در حال حاضر نسبت به دو یا سه سال گذشته قابل مقایسه نیست و به میزان زیادی در این راستا پیشرفت داشته است.

برند سازی به افزایش صادرات کمک می کند
اردلان مهری در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار در خصوص شاخص هایی که سبب افزایش صادرات می شود، اظهار داشت: در کنار کمک های دولتی در راستای همکاری با تولید کنندگان برای ورود به بازار های جهانی معرفی کالا و یا برند سازی بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه برخی برند های بزرگ در حال حاضر از طریق نام خود بهه فروش ثابت و قابل توجه رسیده اند، بیان کرد: در کشور ما برند سازی به خوبی برای کالا ها انجام نشده است.

این فعال حوزه لوازم خانگی، خاطرنشان کرد: شرکت های تولیدی بزرگ و کوچک زیادی در کشور وجود دارد که علیرغم ارتقای کیفیت و رقابت با تولیدات مشابه خارجی با استقبال خوب مشتریان روبرو نبودند که این اتفاق به دلیل عدم ارتباط مناسب با مشتریان و قرار نگرفتن در ذهن مخاطب خود بوده است.

وی گفت: شرکت ها باید مدل تبلیغات و برند سازی خود را نوین کنند تا بتوانند در بازارهای جهانی و جذب مخاطب خارجی جای خود را به خوبی پیدا کنند.

کالاهای گاز سوز از اقبال بهتری در بازار جهانی برخوردار است
عباس هاشمی در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار در خصوص وضعیت صادرات لوازم خانگی اهار داشت: در حال حاضر کالاهای ایرانی روز به روز در حال ارتقای کیفیت هستند و اکنون از صد درصد ۷۰ درصد تولیدات لوازم خانگی قابل رقابت با نمونه خارجی هستند.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، بیان کرد: در حال حاضر صادرات لوازم خانگی ایرانی سالانه ۳۰۰ میلیون دلار است.

وی در خصوص اینکه کدام یک از کالاهای ایرانی مورد استقبال بازار جهانی است، خاطرنشان کرد: کالاهای گاز سوز از اقبال بهتری در بازار جهانی برخوردار است.

نسبت واردات به صادرات قابل دفاع نیست
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص طی مصاحبه ای اظهار داشت: علیرغم رشد قابل توجه تولید لوازم خانگی اما در حال حاضر نسبت واردات و صادرات قابل دفاع نیست.

وی در خصوص برنامه ریزی های صورت گرفته برای بهبود این وضعیت، بیان کرد: در این راستا برنامه های کوتاه و بلند مدتی برنامه ریزی شده است.

فاطمی امین با عنوان اینکه نسبت صادرات و واردات باید به ۵۰ درصد برسد، افزود: طبق برنامه ریزی این میزان در سال ۱۴۰۲به تراز متناسب و در سال ۱۴۰۴ صادرات باید دو برابر واردات شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص فعال شدن رایزن های بازرگانی در کشورهای مختلف، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شش رایزن بازرگانی ایران در کشورهای مختلف وجود دارد که طبق برنامه ریزی این میزان در سال ۱۴۰۴ به ۱۲۰ رایزن خواهد رسید.

یکی از کارهای تحقق هدف رونق در بحث اقتصاد وجود قوی و جدی به بازارهای جهانی است که دولت در کنار فعالین حوزه تجارت باید این مهم را محقق کنند.

در سال های اخیر با تاکیدات رهبری کارهای خوبی در زمینه تولید در حوزه های مختلف صورت گرفته که صنعت لوازم خانگی نیز ار این قضیه جدا نبوده است.

در حال حاضر با قرار دادن هدف بر افزایش تولیدات، محصولات مازاد نیاز کشور است و باید در زمینه صادرات کارهای بهتر و بیشتری صورت گیرد تا تولید کننده متضرر نشود.

کد خبر: ۱۳۵٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha