۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
مرزهای بسته همسایگی؛ صادرات سوخت همچنان متوقف است
کاهش شدید درآمدهای بنزینی دولت

مرزهای بسته همسایگی؛ صادرات سوخت همچنان متوقف است

هاشمی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی می‌گوید: از هفته پایانی اسفند صادرات سوخت ایران به کشورهای همسایه متوقف شده و با وجود مذاکراتی که انجام دادیم این توقف همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری بازار- مرز کشورهای همسایه همچنان به روی کامیون‌های سوخت ایرانی بسته است. آنگونه که‌هاشمی‌رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآوده‌های نفتی به بازار می‌گوید: به جز مقدار اندکی سوخت که در بازارچه‌های محلی به مشتریان کشورهای همسایه فروخته می‌شود، در یک ماه گذشته عملا هیج محموله صادراتی را به کشورهای همسایه ارسال نکردیم. این در حالی است که به گفته سید حمید حسینی دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، پیش از بحران کرونا روزانه بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی در بورس فروخته می‌شد که تقریبا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه آن را بنزین و گازوییل تشکیل می‌داد و ۲۰۰ هزار بشکه دیگر را گاز ال پی جی و ۲۰ هزار بشکه آن را مازوت تشکیل می‌دهد. او همچنین به بازار گفت: بخش زیادی از فرآورده‌های عرضه شده در بورس به خارج از کشور صادر می‌شد که این اتفاق عملا از اسفند پارسال دیگر صورت نمی گیرد. البته  بررسی قیمت بنزین در بازارهای جهانی نشان می‌دهد که حتی در صورت بازگشایی مرزهای صادراتی ایران، صادرات بنزین و گازوییل به کشورهای همسایه دیگر همانند قبل برای دولت درآمدی نخواهد داشت.

فرصتی که مغتنم شمرده نشد

توقف صادرات سوخت به کشورهای همسایه در شرایطی صورت گرفته که مصرف بنزین در داخل به کمترین مقدار خود در ۲۰ سال گذشته رسیده بود. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید: «میانگین توزیع روزانه بنزین کشور از ابتدای روز جمعه (یکم فروردین‌ماه) تا پایان روز جمعه (۱۵ فروردین‌ماه) ۴۴ میلیون لیتر بوده است، که این رقم از کاهش ۵۰ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین کشور در مقایسه با مدت مشابه پارسال حکایت دارد.». آنگونه که آمارها نشان می‌دهد در دوره مشابه پارسال (یکم تا ۱۵ فروردین‌ماه سال ۹۸) به‌طور میانگین روزانه ۹۴ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است. اما با توجه به محدودیت‌هایی که در رفت و آمد کامیون‌های حمل سوخت وجود دارد، دولت نتوانسته از این فرصت استفاده کند.

دلیل توقف صادرات سوخت چیست؟

اما سوال اینجاست در شرایطی که صادرات کالا با در نظر گرفتن شرایط بهداشتی به صورت محدود در حال انجام است، چرا کشورهای همسایه حاضر به پذیرش کامیون‌های سوخت ایرانی نیست.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در اینباره به بازار می‌گوید: کالاهای دیگر صادراتی در لب مرز از کامیون‌های ایرانی به کامیون‌های کشورها مقصد منتقل می‌شوند. اما امکان کامیون به کامیون کردن در سوخت وجود ندارد و به همین دلیل است که صادرات سوخت امکان پذیر نیست.

او البته این نکته را هم اضافه کرد که به دلیل رکودی که در کشورهای همسایه حاکم است و کاهش ترددها، مصرف سوخت در این کشورها کاهش پیدا کرده و نیاز به واردات کمتر شده است.

پالایشگاه‌ها سریع تر به حالت اورحال بروند

با فرض در نظر گرفتن تولید حدود ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز می‌توان ظرفیت صادراتی بنزین را بیش از ۶۰ میلیون لیتر(با استناد به آخرین آمار اعلامی‌قبل از بازگشایی ادارات و مشاغل) در روز اعلام کرد. دبیر اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی در پاسخ به این سوال که مازاد تولید بنزین در این روزها چه می‌شود، گفت: به طور قطع بخشی از این مازاد تولید ذخیره سازی می‌شود. اما با توجه به محدودیت‌هایی که در ذخیره سازی وجود دارد پالایشگاه‌ها باید زودتر به حالت اورحال بروند و تعمیراتی که سالانه باید انجام شوند در این روزها انجام دهند.

مصرف بنزین به میانگین سال ۱۳۷۹ رسید

 امسال با محدودیت‌های اعلام‌ شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا ترددهای درون و برون‌شهری به‌ویژه سفرهای نوروزی کم شد و همین موضوع تقاضا برای بنزین را کاهش داد. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد در نوروز امسال روزانه ۴۴ میلیون لیتر بنزین در کشور سوخت شده است. با در نظر گرفتن جمعیت ۸۳ میلیون نفری کشور می‌توان گفت که نوروز امسال، سهم ایرانی از مصرف روزانه بنزین کشور کمتر از نیم لیتر بوده است. این رقم برای سرانه مصرف بنزین از سال ۱۳۷۵ تاکنون بی سابقه بوده است. صرف نظر از تعداد افراد جامعه می‌توان ادعا کرد که میانگین مصرف در نوروز امسال تقریباً برابر با میانگین مصرف بنزین در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ بود. در سال ۱۳۷۹ میانگین مصرف بنزین در حدود ۴۳ میلیون لیتر در هر روز بوده است.

کد خبر: ۱۳٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha