۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
تاریخچه تجارت ایران با قطر از دولت ششم تا سیزدهم
سخنگوی گمرک تشریح کرد

تاریخچه تجارت ایران با قطر از دولت ششم تا سیزدهم

سخنگوی گمرک توسعه تجارت ایران با همسایگان را یکی از سیاست‌های قطعی دولت خواند و گفت: باید نگاه فرایندی و حذف موانع در ساختار، قوانین و اجرا و تقویت عوامل حرفه ای، به آن سرعت بخشید.

به گزارش بازار، روح الله لطیفی سخنگوی گمرک در آستانه سفر رئیس جمهور به قطر، درخصوص مبادلات تجاری ایران با قطر گفت: از ابتدای سال تا پایان دی، ۹۶۷ هزار و ۵۰۳ تن کالای ایرانی به ارزش ۱۱۷ میلیون و ۱۳۱ هزار و ۴۴ دلار به قطر صادر شد که نسبت به مدت مشابه، ۱۳ درصد در ارزش کاهش داشت، واردات کالا از قطر در این مدت هزار و ۹۰۱ تن به ارزش هفت میلیون و ۲۳۷ هزار و ۴۴۵ دلار بود که از لحاط وزنی ۱۲۲ درصد افزایش و از لحاظ ارزش پنج درصد کاهش داشت.

وی در باره روابط تجاری هفت دولت گذشته ایران با قطر نیز افزود: در دولت‌های ششم تا دوازدهم ۱۶ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۸۹۶ تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۸۷۰ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۳۰۱ دلار بین ایران و قطر تبادل شد که ۱۵ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۳۴۶ تن آن، به ارزش دو میلیارد و ۲۷۳ میلیون و ۵۴۶ هزار و ۶۱۰ دلار، صادرات ایران به قطر در ۲۸ سال گذشته و ۹۹۷ هزار و ۵۵۰ تن به ارزش ۵۹۶ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۶۹۱ دلار، واردات کشورمان از قطر در این مدت بود.

لطیفی ادامه داد: در سال‌های ۷۲ تا ۷۵ و در دولت ششم، ۲۹۷ هزار و ۸۲۴ تن کالا به ارزش ۸۵ میلیون و ۹۴ هزار و ۲۲۸ دلار به قطر صادر و ۱۵۸ هزار و ۲۷۹ تن کالا به ارزش ۴۶ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۵۸۹ دلار وارد شد، در دولت هفتم نیز ۸۵۲ هزار و ۲۰۴ تن کالا به ارزش ۷۱ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۹۳۲ دلار به کشور قطر صادر شد و ۳۸ هزار و ۳۴ تن کالا به ارزش ۲۵ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۹۲۴ دلار نیز واردات به کشور از قطر صورت گرفت که در هفت دولت گذشته پایین‌ترین میزان واردات از قطر در دوره یک دولت بوده است.

سخنگوی گمرک افزود: در دولت هشتم تجارت کشورمان با قطر، کمی بهبود یافت و صادرات به یک میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۱۴ تن و به ارزش ۱۳۵ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۳۹۳ دلار و واردات از قطر با ۳۶۴ هزار و ۹۹ تن کالا به ارزش ۱۳۳ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۵۱۸ دلار رسید.

وی در باره تجارت با قطر در دولت نهم گفت: در دولت نهم ارزش صادرات با رشد ۱۵۹ درصدی، به ۳۵۱ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۸۰۰ دلار رسید، اما وزن صادرات کاهش سه درصدی داشت، واردات از قطر در دولت نهم بالاترین میزان را در ۲۸ سال گذشته و در بین دولت‌های ششم تا دوازدهم تجربه کرد، در این دوره ۲۷۸ هزار و ۳۸۸ تن کالا به ارزش ۱۶۶ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۱۳۹ دلار کالا از قطر به ایران فروخته شد.

عضو شورای علمی گمرک در خصوص تجارت با قطر در دولت دهم گفت:در دولت دهم و دربین سال‌های ۸۸ تا ۹۱ دو میلیون و ۳۹۸ هزار و ۹۴۶ تن کالا به ارزش ۳۰۱ میلیون و ۴۳ هزار و ۲۱۷ دلار به کشور قطر کالای ایرانی صادر و ۱۵۲ هزار و ۱۴ تن کالا به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۹۴۰ دلار نیز کالا از قطر وارد شد.

لطیفی درباره تجارت با قطر در دولت یازدهم توضیح داد:صادرات کشورمان به قطر در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ به سه میلیون و ۹۷۴ هزار و ۱۲۰ تن کالا، به ارزش ۴۵۵ میلیون و یکهزار و ۸۱۵ دلار رسید که رشد ۶۶ و ۵۱ درصدی در وزن و ارزش نسبت به چهار ساله قبل داشت. اما در واردات از قطر در این دوره کاهش ۹۹ درصدی در وزن و ۶۶ درصدی در ارزش را شاهد بودیم.

وی درباره تجارت با قطر در دولت دوازدهم افزود: در دولت دوازدهم و در بین سال‌های ۹۶ تا ۹۹ و همزمان با تحریم این کشور توسط برخی کشورهای منطقه، صادراتمان به این قطر به پنج میلیون و ۷۴۹ هزار و ۶۹۲ تن و به ارزش ۸۷۴ میلیون و ۱۸ هزار و ۲۲۵ دلار رسید که نسبت به دولت یازدهم ۴۵ درصد در وزن و ۹۲ درصد در ارزش صادرات به قطر افزایش را نشان می‌دهد و این دوره بالاترین میزان صادرات به قطر از سوی ایران را شاهد بودیم. واردات از قطر نیز در این دوره چهار ساله به پنج هزار و ۸۴۶ تن و به ارزش ۶۲ میلیون و ۴۷۱ هزار و ۴۲۵ دلار رسید.

سخنگوی گمرک گفت: در بررسی آمار تجارت ۲۸ ساله با قطر در هفت دولت قبل، بالاترین میزان صادرات به این کشور مربوط به سال ۹۶ با یک میلیون و ۶۵۴ هزار و ۸۹۳ تن کالا به ارزش ۲۴۱ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۵۴۹ دلار و پایین‌ترین میزان صادرات به قطر، در سال ۷۶ با ۷۴ هزار و ۴۱۱ تن کالا به ارزش ۹ میلیون و ۵۰ هزار و ۱۶۷ دلار و بالاترین میزان واردات از قطر نیز درسال ۸۶ با ۹۴ هزار و ۴۷۶ تن کالا به ارزش ۵۷ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۲۸۴ دلار و کمترین میزان واردات نیز مربوط به سال ۷۴ با هزار و ۵۲۰ تن کالا به ارزش یک میلیون و ۲۶۱ هزار و ۵۷۳ دلار بوده است.

کد خبر: ۱۳۵٬۶۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha