۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
بازرگانان کارتخوان‌های خود را به پرونده مالیاتی الصاق کنند
مشاور امور مالیاتی اتاق بازرگانی همدان:

بازرگانان کارتخوان‌های خود را به پرونده مالیاتی الصاق کنند

همدان - مشاور امور مالیاتی اتاق بازرگانی استان همدان گفت: تجار باید کارتخوان‌های خود را به پرونده مالیاتی الصاق کنند چراکه در غیر این صورت یک هفته بعد از پایان بهمن ماه کارتخوان غیر فعال خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ شیرویه جعفری نسب ظهر چهارشنبه در جلسه کمیسیون مالیاتی اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به ماده ۸۱ مبنی بر اینکه درآمد حاصل از تمام فعالیت‌های کشاورزی‌، دامپروری‌، دامداری‌، پرورش ماهی و زنبور عسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری‌، نوغان داری‌، احیای مراتع و جنگلها، باغات ‌اشجار از هر قبیل از پرداخت مالیات معاف هستند، اظهار کرد: اشخاص حقیقی نیاز به ماده ۱۶۹ مالیات ندارند، اما اشخاص حقوقی باید فصل به فصل معاملات را به صورت آنلاین نشان دهند.

وی با بیان اینکه وقتی ماده ۸۱ می‌گوید برخی از مشاغل از مالیات معاف هستند، صاحبان این مشاغل مطرح می‌کنند که اگر معافیت مالیاتی داریم چرا باید به اداره امور مالیاتی اطلاعات بدهیم، ادامه داد: در واقع قانون برای شفاف سازی، اطلاعات را می‌خواهد.

مهد کودک ها از مالیات معاف هستند
مشاور امور مالیاتی اتاق بازرگانی استان همدان به مالیات مهد کودک‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه مهد کودک ها از مالیات معاف هستند، افزود: در قانون برای معافیت مهد کودک‌ها از مالیات کلمه حد متعارف آورده شده که این حد مشخص نیست و حد متعارف یعنی میزان و اندازه آن مشخص باشد.

وی در ادامه به بند «ی» ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم اشاره کرد و با بیان اینکه براساس این بند انجمن‌ها و موسسات از مالیات معاف هستند، اضافه کرد: انجمن‌ها و موسسات باید دفاتر خود را نگهداری کنند، در ماده ۱۴۶ مکرر قید شده کدام بندها و تبصره‌ها معاف از مالیات هستند و کدام معاف نیستند و نرخ صفر هستند.

وی با تاکید بر اینکه هر جا نرخ صفر آمده موعدی مالیاتی موظف به نگهداری دفاتر و حساب کتاب و اظهار نامه هستند، بیان کرد: نرخ صفر با معافیت در قانون معافیت‌های مستقیم تفاوت‌هایی دارد.

برای موضوع کارتخوان‌ها تا پایان دی ماه فرصت داده شده بود تا صاحبان کارتخوان، کارتخوان‌های خود را به پرونده مالیاتی الصاق کنند، اما دوباره یک ماه تمدید شد و تا پایان بهمن ماه فرصت وجود دارد

جعفری نسب در ادامه به موضوع کارتخوان‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ هر فردی باید یک حساب تجاری به اداره امور مالیاتی معرفی کند، ادامه داد: برای موضوع کارتخوان‌ها تا پایان دی ماه فرصت داده شده بود تا صاحبان کارتخوان، کارتخوان‌های خود را به پرونده مالیاتی الصاق کنند، اما دوباره یک ماه تمدید شد و تا پایان بهمن ماه فرصت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه هر کس که کارتخوان خود را به پرونده مالیاتی الصاق نکنند، بانک‌ مرکزی کارتخوان را غیر فعال خواهد کرد، افرود: پایان بهمن هر کسی کارت خوان دارد باید به پرونده مالیاتی الصاق کند و در صورت انجام ندادن این کار یک هفته بعد از پایان بهمن ماه کارتخوان غیر فعال خواهد شد.

بازرگانان کارتخوان‌های خود را به پرونده مالیاتی الصاق کنند

مشاور امور مالیاتی اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه به موضوع ارزش افزوده اشاره کرد و با بیان اینکه در مسئله ارزش افزوده دو مشکل اساسی وجود دارد که یکی مربوط به پیمانکاران و یکی صاحبان هتل و رستوران است، اضافه کرد: مشکل ارزش افزوده طلا حل شد چرا که در کل کشور فی طلا یکی است و فی ارزش افزوده ندارد و اکنون کسی حق ندارد از طلا ارزش افزوده بگیرد بلکه فقط از اجرت و کارمزد طلا می‌توان ارزش افزوده گرفت.

به دولت پیشنهاد دادیم دستور العملی صادر کند تا کارفرما به محض پرداخت صورت وضعیت موظف به کسر مستقیم ۹ ارزش افزوده و واریز به حساب دولت باشد

وی با اشاره به اینکه به دولت پیشنهاد دادیم دستور العملی صادر کند تا کارفرما به محض پرداخت صورت وضعیت موظف به کسر مستقیم ۹ ارزش افزوده و واریز به حساب دولت باشد، یادآور شد: در کشورهای دیگر مالیات بر ارزش افزوده راننده تاکسی بعد از پیاده کردن مسافر مستقیم به حساب خزانه کشور واریز می‌شود.

رئیس کمیسیون مالیاتی اتاق بازرگانی استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه روی موضوع مسائل قانونی کشور، نقص و اشکالات قوانین و ... قبل از رفتن به شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت باید کار کارشناسی انجام شود، اظهار کرد: باید بعد از اینکه در اشکالات به جمع بندی رسیدیم موضوع به شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت برود و تصویب شود.

اکبر فلاح بابیان اینکه شورای گفت‌وگو یکبار در مورد حق بیمه پیمان‌های عمرانی برگزار شده است، ادامه داد: پیمان‌هایی لیست یا مدت مازاد دارند که از نقص و کمبود آنها مطلع هستیم اما روی مبانی کلمات و بار معنایی کلمات در سازمان تامین اجتماعی مشکل داریم.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون مالیات و تامین اجتماعی از کمیسیون‌های حساس است، ادامه داد: ۲۲ نماینده تامین اجتماعی و ۲۲ نماینده دارایی داریم اما همه صاحبان صنایع مسائل مالیاتی، دارایی و تامین اجتماعی از مسائل و مشکلات اساسی آنها است.

مهد کودک، ایاب و ذهاب، مسکن و بن از مالیات معاف هستند
رئیس کمیسیون مالیاتی اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه مهد کودک، ایاب ذهاب، مسکن و بن در مالیات مشخص هستند، اضافه کرد: براساس قانون مالیات‌های مستقیم مهد کودک، ایاب و ذهاب، مسکن و بن از مالیات معاف هستند.

قانون مالیات بر ارزش افزوده باید بعد از چند سال رویکاوری شود و ابهامات آن از بین برود

مدیر انجمن پیمانکاران استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده باید بعد از چند سال رویکاوری شود و ابهامات آن از بین برود، اظهار کرد: در حالی که بارها این خواسته عنوان شده اما متاسفانه این اتفاق تاکنون نیفتاده است‌.

مهدی درویشی با اشاره به اینکه در بسیاری از صنوف خورده فروشان مشمول مالیات نیستند ولی ما پیمانکاران مغفول واقع شده‌ایم، ادامه داد: درآمد ما مشخص و از دولت است و شرکت‌های پیمانکاری مانند کارمند براساس صورت وضعیت مالیات آنها مشخص می‌شود، وقتی درآمد ما به این شفافیت است باید مالیات با ما مقطوع حساب شود.

درویشی در ادامه با بیان اینکه با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده حضور در کمیته پیمان محقق شده و طی جلسه‌ای که در کمیته پیمان برگزار شد، مصوبات خوب و قابل قبولی به تصویب رسید و تصمیمات بسیار خوبی اتخاذ شد، اضافه کرد: تصمیمات و مصوبات ارائه‌شده در این جلسه پیش از گذشته قانون‌مدارتر اتخاذ شد به‌طوری‌که همکاران ما در مجموعه فنی و مهندسی عنوان کردند حضور نماینده اتاق بازرگانی در کمیته پیمان در رفع موانع و مشکلات تأثیرگذار بوده و از اتخاذ تصمیمات به‌صورت فردی در مباحثی چون تغییر انشعاب و مباحث فنی ممانعت به‌عمل‌آمده است.

کد خبر: ۱۳۵٬۵۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha