۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰
کسری شدید تجاری دومین اقتصاد اروپا

کسری شدید تجاری دومین اقتصاد اروپا

کسری موازنه تجاری بسیار چشمگیر فرانسه، نقطه ضعف اقتصاد این کشور را بیش از پیش نمایان‌تر کرده است.

به گزارش بازار، طبق گزارش وزارت اقتصاد فرانسه؛ میزان کسری‌ها به رقم نزدیک به ۸۵ میلیارد یورو رسیده که این وضعیت نامتعادل در تجارت خارجی دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا در تاریخ اقتصادی این کشور تاکنون به ثبت نرسیده است.

بر این اساس در سال ۲۰۲۱ میزان صادرات فرانسه قریب به ۵۰۱ میلیارد یورو بوده در حالیکه میزان واردات در همین سال ۵۸۵ میلیارد یورو به ثبت رسیده است.

این میزان موازنه منفی تجاری نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰ میلیارد یورو افزایش نشان می‌دهد. تاریخچه، نمودارها و شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۳ تاکنون، میزان صادرات فرانسه هر ساله کمتر از واردات بوده است.

این کسری‌های نجومی در تجارت خارجی فرانسه شامل محصولات و فناوری‌های پیشرفته از جمله در صنعت خودروسازی و هواپیماسازی نیز می‌شود به نحوی که طی دو سال گذشته این دو صنعت هر کدام به ترتیب ۱۳ درصد و ۴۳ درصد بازار جهانی فروش خود را از دست داده اند.

به گفته کارشناسان اقتصادی؛ افزایش بهای جهانی نفت و گاز، چاله کسری‌های تجاری فرانسه را که وارد کننده صددرصد آنهاست؛ عمیق‌تر کرده است.

بخشی از این کسری تجاری فرانسه به لغو قرار داد خرید زیردریایی‌های هسته‌ای از سوی استرالیا بازمی گردد. قراردادی به ارزش ۵۶ میلیارد یورو که با خیانت امریکا، انگلیس و استرالیا سه متحد دیرینه فرانسه لغو شد.

کد خبر: ۱۳۵٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha