۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۴
دومینوی کمبود نهاده‌ها در همدان؛ از پاس‌کاری بین مسئولان تا تعطیلی دامداری‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

دومینوی کمبود نهاده‌ها در همدان؛ از پاس‌کاری بین مسئولان تا تعطیلی دامداری‌ها

همدان- دومینوی کمبود نهاده‌ها و مشکلات توزیع آن در همدان هم چنان ادامه دارد و در این راه، در سایه پاس‌کاری‌های مسئولان شاهد تعطیلی دامداری‌ها هستیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: «روند توزیع نهاده های دامی در همدان مطلوب نیست»، «توزیع نهاده های دامی در همدان مشکل دارد»،«توزیع نهاده های دامی در استان همدان عادلانه نیست»؛ این ها خبرهای داغ و البته ناراحت کننده همدان در یکی دو ماه اخیر است؛ روندی که روی چرخه های بسیاری اثرگذاشته و هنوز هم به سان کلافی سر در گم مانده است.

این روند در وضعیتی است که مشکل در تهیه نهاده های دامی و طیور که عمدتاً به صورت وارداتی تامین می شوند، با وضعیت تحریم ها و در کنار آن با خشک شدن مراتع و خشکسالی ها و کمبود علوفه گره خورده است؛ مسیری که در صورت ادامه داشتن آن روز به روز با مشکلات بیشتر دامداری ها و واحدهایی از این قبیل روبرو خواهیم شد.

چندی پیش بود که محمدی؛ فرماندار شهرستان همدان عنوان کرد: توزیع نهاده های دامی توسط تعاونی دامداران انجام می شود و در این راستا مشکل داریم و نیازمند نظارت بیشتری هستیم.

در این خصوص، ناصری به عنوان تولید کننده و دامدار صنعتی در همدان نیز توزیع نهاده‌های دامی را ناعادلانه دانسته و با بیان اینکه وقتی برای دریافت نهاده مراجعه کردیم گفتند تحویل نهاده سالی سه بار و برای هر راس دام ماهیانه یک کیلو و نیم جو داده می‌شود، به حضور عده ای سودجو که دام ها را با نازلترین قیمت خریداری کرده و با نرخ بالایی در بازار عرضه می‌کنند، اشاره کرده است.

اما به راستی این مسیر تا چه زمانی قرار است ادامه داشته باشد؟

دومینوی کمبود نهاده‌ها در همدان؛ از پاس‌کاری بین مسئولان تا تعطیلی دامداری‌ها

در این راستا برآن شدیم تا پای صحبت های یکی از دامداران همدانی نشسته و وضعیت وی در خصوص تامین نهاده ها را جویا شویم:

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مشکل نهاده های دامی به یک معضل در استان تبدیل شده است، گفت: این مشکل از دی ماه وجود دارد و در این مدت هیچ حمایتی از دامدار نشده، تعاونی دامداران می‌گوید باید صبر کنیم تا مشکل حل شود اما گاوهای ما گرسنه هستند و این مشکلات را نمی‌فهمند.

این دامدار همدانی با بیان اینکه اگر دامدار بخواهد خوراک دام را به صورت آزاد بخرد از پس تامین خرج و مخارج بالای آن برنمی ‌آید، مطرح کرد: کمبود نهاده دامی و کنسانتره باعث کم شدن شیر دام ها شده به صورتی که از تولید روزانه ۳۰ کیلو به ۱۰ کیلو شیر رسیده است.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه از طرف دیگر با وضعیت بازار گوشت و شیر دامداران ضرر و زیان مضاعفی را متحمل می‌شوند، اظهار کرد: طی چند ماه گذشته گاوهایمان لاغرتر شده اند و به دلیل نبود نهاده مجبوریم یا دام را به کشتار دهیم یا زیر قیمت بفروشیم.

تنها به اندازه مصرف دو روز گاو یا گوسفند در ماه نهاده دریافت می کنیم

این دامدار، میزان نهاده های دامی که در اختیار دامداران قرار می گیرد را بسیار کمتر از نیاز آنها دانست و افزود: سهمیه نهاده ماهانه من دو و نیم تن است؛ در حالی که تنها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلو در اختیارم قرار می دهند، به عبارت دیگر تنها به اندازه مصرف دو روز گاو یا گوسفند در ماه نهاده دریافت می کنیم.

مجبوریم پودر و پسماند نیشکر به دام هایمان بدهیم
وی با بیان اینکه مدتی است که مجبوریم پودر و پسماند نیشکر به دام هایمان بدهیم، عنوان کرد: حتی در برخی موارد از باقیمانده میوه و سبزیجات میدان بار به دام ‌ها می ‌دهیم تا گرسنه نمانند، آن ها را کشتار نکنیم یا زیر قیمت نفروشیم.

دومینوی کمبود نهاده‌ها در همدان؛ از پاس‌کاری بین مسئولان تا تعطیلی دامداری‌ها

وی ادامه داد: مثلا چند روز گذشته دام را هفت میلیون زیر قیمت فروختم که خوراک بقیه دام‌ ها را تامین کنم یا به دلیل کمبود علوفه مجبور شدم سه گاو آبستن را بکشم و به نظرم وضعیت به یک بحران تبدیل شده، فاجعه است دام ‌ها اضافه میوه و سبزیجات را بخورند چراکه این اتفاق از بین رفتن و نسل کشی گاو و گوسفند است.

متاسفانه توزیع سهمیه دامداران همدان نیز با مشکل مواجه و ادامه دار شدن این موضوع و کمبود نهاده ها باعث تعطیلی برخی از دامداری ها شده است

این دامدار در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه چند روز گذشته پس از درگیری چند دامدار در تعاونی دامداران برای آنها حواله صادر شد، گفت: متاسفانه توزیع سهمیه دامداران همدان نیز با مشکل مواجه و ادامه دار شدن این موضوع و کمبود نهاده ها باعث تعطیلی برخی از دامداری ها شده است.

وی با اشاره به اینکه کاه و یونجه نداریم و فصل کشت و برداشت هم نیست، اضافه کرد: مجبوریم شکم دام ها را با پسماند نیشکر پر کنیم و به همین دلیل از دام ها فقط پوست و اسکلت باقی مانده و این یعنی نابودی دام.

این دامدار همدانی با تاکید بر اینکه هیچ گونه حمایتی از ما صورت نمی گیرد و خوراک روزانه گاو از پنج کیلو به نیم کیلو رسیده، مطرح کرد: اگر کنسانتره تامین و بین همه توزیع شود می توانیم تا فصل کشت و برداشت دوام بیاوریم و الان مشکل ما تامین نهاده های سه ماه آینده است.

جهاد کشاورزی و اتحادیه دامداران متولی دامداران و تامین علوفه هستند اما این دو نهاد دامداران را به یکدیگر پاس داده و هیچ جواب قانع کننده ای به ما نمی‌دهند

وی با اشاره به اینکه از دی ماه امسال گاوداران استان و از جمله بنده به دلیل نداشتن خوراک دام مشکلات زیادی داشتیم و کاری هم از دستمان بر نمی آید، افزود: جهاد کشاورزی و اتحادیه دامداران متولی دامداران و تامین علوفه هستند اما این دو نهاد دامداران را به یکدیگر پاس داده و هیچ جواب قانع کننده ای به ما نمی‌دهند.

این دامدار همدانی بالا رفتن قیمت کاه و یونجه را مشکل کشاورزان دانست و گفت: دامدارها به اندازه مصرف کاه و یونجه دارند اما یونجه و کاه ۲۰ درصد خوراک دام است در حالی که ۸۰ درصد خوراک دام جو، سبوس، ذرت و... است که به تعاونی دامداران مربوط است و مدت هاست در تامین و توزیع آن مشکل دارند.

دومینوی کمبود نهاده‌ها در همدان؛ از پاس‌کاری بین مسئولان تا تعطیلی دامداری‌ها

در ادامه به سراغ مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان همدان رفتیم تا وضعیت تهیه و توزیع نهاده های دامی را از زبان این مسئول بشنویم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

بعضی از کارخانه ها نیز تعطیل شدند و با کمبود کنسانتره مواجه بودیم اما از ۱۰ روز گذشته نهاده به اندازه کافی وارد استان شد و در اختیار کارخانه قرار دادیم

علی خدارحمی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه طی ۱۰ روز نخست بهمن به علت نیامدن نهاده به استان مشکلاتی به وجود آمد، عنوان کرد: بعضی از کارخانه ها نیز تعطیل شدند و با کمبود کنسانتره مواجه بودیم اما از ۱۰ روز گذشته نهاده به اندازه کافی وارد استان شد و در اختیار کارخانه قرار دادیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ کارخانه در استان همدان در حال تولید هستند و دیگر مشکلی در این زمینه در همدان وجود ندارد، بنابراین دامداران باید به تعاونی مربوطه مراجعه، ثبت نام و نهاده خود را دریافت کنند.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل نهاده های دامی برطرف شده است، افزود: با توجه به اینکه در فصل زمستان هستیم و چند هفته گذشته نیز کمبود نهاده داشتیم مراجعه به تعاونی ها زیاد شده اما دامداران می توانند با مراجعه به تعاونی کنسانتره خود را تحویل بگیرند.

وی با بیان اینکه نهاده ها نیمه اول بهمن ماه ترخیص نشدند و مشکلاتی برای دامداران به وجود آمد، عنوان کرد: قبلا ماهانه به شهرستان ها خام فروشی کرده و کنسانتره هم تولید و توزیع می کردیم اما دهه اول بهمن نهاده ای به استان وارد نشد و مشکلاتی به وجود آمد.

امسال، در تامین نهاده های دامی مشکل داشتیم

خدارحمی با تایید استفاده دامداران از پودر نیشکر برای خوراک دام ها، تصریح کرد: امسال در صورت کلی در تامین نهاده های دامی مشکل داشتیم چرا که به دلیل خشکسالی، شاهد کمبود علوفه برای دام و گرانی آن بودیم، علاوه بر این ۶۰ درصد تغذیه دام‌ ها با علوفه بوده و ۴۰ درصد دیگر از طریق نهاده‌ های دامی تامین می ‌شود غذای اصلی نشخوارکنندگان علوفه است و در صورت استفاده مداوم از نهاده‌ های دامی بیمار می‌ شوند.

دومینوی کمبود نهاده‌ها در همدان؛ از پاس‌کاری بین مسئولان تا تعطیلی دامداری‌ها

وی همچنین ادامه داد: دامداران در سال‌ های گذشته با مشکل خشکسالی مواجه نبودند و دام ها به مدت طولانی تر در طبیعت حضور داشتند در حالی که امسال تنها دو تا سه ماه در طبیعت حضور داشته و مابقی دوره تغذیه آن ها توسط دامدار تامین می‌شود.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان همدان در بخش پایانی این گفتگو، با بیان اینکه امسال تامین علوفه مشکل اصلی دامداران است که فشار بر روی آنها را مضاعف کرده و این مشکل مختص همدان هم نیست، گفت: به دامداران مژده می دهیم تا نیمه فروردین سال آینده مشکلی در تامین کنسانتره نخواهیم داشت و برای اسفند امسال نیز در حال پیگیری هستیم تا دامداران طبق سهمیه قبل خود نهاده را دریافت کنند.

دومینوی کمبود نهاده ها و مشکلات توزیع آن در همدان هم چنان ادامه دارد و در این راه، در سایه پاسکاری مسئولین مربوه شاهد تعطیلی دامداری ها و البته ورود سودجویان و خرید دام ها به نازلترین قیمت ها هستیم.

این در حالی است که در چند سال اخیر به ویژه دو سال گذشته افزایش قیمت گوشت مرغ و گوشت قرمز به عنوان کالاهای اساسی در سبد خانوار، باعث پر کشیدن آن ها از سفره ها شده است و حال بروز مشکل در تهیه نهاده های دامی و طیور به این وضعیت دامن می زند.

عدم ترویج کشت های هیدروپونیک، نامناسب بودن چرخه تولید علوفه، عدم نظارت کافی بر نحوه توزیع نهاده ها در کنار کمبود بارش و کاهش سطح پوشش گیاهی همه و همه دست به دست داده است و در صورت ادامه این روند، تنها سودجویان نفع خواهند برد و ما می مانیم و تعطیلی های دامداری ها و چالش های بعدی در ادامه آن؛ بدین ترتیب، امید است تا مسئولین استان همدان به عنوان یکی از استان ها که در تامین گوشت به ویژه در غرب کشور نقش کلیدی دارد، وارد کار شده و این وضعیت را که در مسیر تبدیل به چالش است، مدیریت کنند.

کد خبر: ۱۳۵٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمود 09353974972 IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
      1 0
      من اصلاً از اداره دامداری راضی نیستم حداقل یک وام کم درصدی در اختیارم نگذاشتن تا خودم مشکلاتم را حل کنم
    • مجتبی IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      0 0
      چقدر دروغ چقدر خنده دار.بیست روزه میرم جهاد میگم نهاده میگن نیست.حالا اقای خدا رحمی بگین خودش بعنوان دامدتر یه سری ب تعاونی و جهاد بزنه بعد بیاد مصاحبه کنه.اخه داداش من چرا هرچی میاد میگی.پس کوووو.من هم از کارخانه هم از جهاد پیگیرم الان ۲۰ روزه نداریم.عجب حکایتی شده