۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
تنظیم بازار گوشت قرمز با  کشتار و عرضه روزانه ۱۵۰۰ راس دام سبک
مدیر ارتباطات هلدینگ کشاورزی ستاد فرمان امام (ره):

تنظیم بازار گوشت قرمز با کشتار و عرضه روزانه ۱۵۰۰ راس دام سبک

علیپور، مدیر ارتباطات هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: روزانه هزار و ۵۰۰ راس دام سبک و ۲۰۰ راس دام سنگین را کشتار و برای تنظیم بازار به شرکت پشتیبانی امور دام تحویل می دهیم.

بازار؛ گروه ایران: نخستین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های جهادی کشور از روز گذشته به مدت سه روز در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) آغاز به کار کرد، نمایشگاهی که نه تنها به معرفی توانمندی های کشور در زمینه های مختلف پرداخته است. بلکه با حضور پر شور صنعتگران و فعالان اقتصادی این امید را می دهد که وابستگی کشور نسبت به واردات و تامین نیازهای خود هر روز کم تر از دیروز می شود. علیرغم وجود تحریم های ظالمانه علیه کشور، دستاوردهای نخستین نمایشگاه دستاوردهای جهادی کشور قابل تقدیر است. در این نمایشگاه، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) مانند سابق دست پر و البته با توانمندی های بالاتر حضور داشت، حضوری که مایه دلگرمی بازار و صنعت محسوب می شود، از این رو میثم علیپور، مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به «بازار» توضیح می دهد.

* با توجه به برگزاری اولین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های جهادی کشور و حضور هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با عنوان شرکت نواندیشان کشت و صنعت تدبیر در این نمایشگاه، چه اقداماتی در راستای بهبود این حوزه انجام شده است؟
اقدامات مختلفی در هلدینگ کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی اتفاق افتاده و عمدتا هم حل برخی چالش های حوزه امنیت غذایی بوده، در هر جا که کمک نهادی به نام ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیاز بوده تا مساله و مشکلی که وجود داشته به سمت بهبودی و تسهیل برود یا گره ای باز شود ورود کرده است. البته، اگر در جایی که بخش خصوصی توانایی انجام آن را داشته سعی کرده ورود نکند و به نوعی قصد تصدی و یا حذف رقبای بخش خصوصی را ندارد.

در سیل اخیر استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس در بین دامدارانی که دام شان را از دست داده بودند، حدود ۲ هزار راس دام سبک توزیع شده است و این رقم تا پایان هفته به احتمال زیاد به ۳ هزار راس دام نیز خواهد رسید

* در حوزه کشاورزی عمدتا به کدام بخش ورود کردید و آیا در حوزه های دیگر جز کشاورزی نیز برنامه ای داشته اید؟
حوزه های مختلفی از جمله دام سبک و سنگین و بذر هیبرید، زیرا اکنون درصد بالایی از بذر هیبرید از خارج از کشور وارد می شود و یکی از مهمترین چالش های حوزه امنیت غذایی اختلال در تامین برخی نهاده های کلیدی نظیر بذر و نهاده های دامی (کنجاله، جو، ذرت و...) و پایین بودن میزان بهره وری و کاهش تولید محصولات کشاورزی و عدم سامان دهی مناسب بازار است. در حوزه آبزیان تفاهم نامه های مختلفی برای اشتغال ساحل نشینان منعقد شده است و همانطور که آقای رئیسی رییس جمهور دولت سیزدهم گفتند؛ با توجه به نعمت بزرگ دریا که برای آن ها وجود دارد نباید ساحل نشینان دچار فقر، محرومیت و بیکاری باشند.

در حوزه دام سبک نیز اتفاقات بسیار خوبی رخ داد که سال گذشته افتتاح یکی از مجتمع های بزرگ پرورش دام سبک و اصلاح نژاد و به نژادی دام سبک را در منطقه فشافویه شهر ری با عنوان مجتمع لاله آراد داشتیم که از همه نژاد های شاخص کشور در آنجا دام سبک جمع آوری و بررسی و مطالعه و سعی شد که اصلاح نژاد انجام شود، در فضای خیلی مناسب دام ها نگهداری و به فراخور نیاز بازار عرضه شود. در حوزه های دیگری چون زنجیره ارزش زعفران، زنجیره پرورش شترمرغ مولد، تولید علوفه سبز هیدروپونیک، تولید و فرآوری محصولات لبنی و کره، راه اندازی کارخانه قند دزفول جهت تولید شکر و کاهش واردات آن و راه اندازی صندوق سپرده کالایی زعفران با هدف تنظیم قیمت و کاهش نوسانات قیمتی و ایجاد مدرن ترین واحد گلخانه هیدروپونیک جهت تولید محصولات صیفی و سبزی و صادرات آن، پرورش دام سنگین و مولد و شیری از بخش های دیگر فعالیت های هلدینگ تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی ستاد اجرایی است. همچنین در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز در بحران هایی نظیر سیل و زلزله این هلدینگ تامین و توزیع دام سبک و سنگین دامداران آسیب دیده از سیل را نیز بر عهده داشته و به عنوان مثال در سیل اخیر استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس در بین دامدارانی که دام شان را از دست داده بودند، حدود ۲ هزار راس دام سبک توزیع شده است و این رقم تا پایان هفته به احتمال زیاد به ۳ هزار راس دام نیز خواهد رسید. 

* یکی از محصولات ویژه کشاورزی که به آن توجه خاصی در بازارهای بین المللی هست، زعفران است. برای این محصول نیز اقداماتی انجام داید؟
در حوزه زنجیره ارزش زعفران نیز در منطقه مرزی و کم برخوردار تایباد خراسان رضوی در نقطه صفر مرزی یک مجموعه بزرگی با عنوان شرکت مدبر کشت توس تاسیس شده است. در حوزه زنجیره ارزش زعفران ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ورود کرد و بورس کالایی زعفران را آنجا تشکیل داد و با سپرده گذاری کالا توسط زعفران کاران خرده مالک امکان استفاده از تسهیلات ستاد اجرایی تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال بهره مند می گردند. در حوزه سخت افزاری فرآوری زعفران و تجهیزات دانش بنیان دو منظوره فرآوری زعفران و گیاهان دارویی در آنجا ایجاد شده، در بحث کاشت زعفران یکی از مشکلات اصلی که در آنجا وجود داشت، مشکل در پیاز استاندارد زعفران بود. در هلدینگ کشاورزی با برنامه ریزی که انجام شد، اقدام به تولید پیاز استاندارد زعفران کردند که تاثیر بسزایی در افزایش راندمان و بهره وری زعفران تولیدی و صادرات بهتر به لحاظ کاهش بار میکروبی و باقی مانده سموم داشته است. همچنین به جهت ترویج دانش کشاورزی، تاسیس مرکز تخصصی پشتیبانی زعفران جهت ارائه دوره های تخصصی کاشت، داشت، برداشت و فرآوری زعفران نیز صورت گرفت که اقدام به برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی رایگان برای زعفران کاران و افراد دست اندر کار این حوزه می نماید.

* پیشتر به بحث دام سبک اشاره کردید، در این زمینه چه اقدام مهمی انجام دادید؟
با توجه به مشکلات کم آبی که در سال های اخیر وجود داشت، اقدام بعدی هم حوزه دام سبک است. در این حوزه اقدامات مختلفی صورت گرفت که اولین کار بحث جمع آوری اطلاعات و گونه ها و تمام نژاد های برتر دام سبک کشور در مجموعه ای به نام لاله آراد فشافویه بود که ظرفیت آن حدود ۸۰ هزار راس دام سبک است. همچنین قسمت مطالعه و اصلاح نژاد دام ها توسط متخصصان اتفاق افتاد. استفاده از تجهیزات به روز برای بحث سونوگرافی و درمانی که در این حوزه نیاز بود خریداری و در حال استفاده است. همچنین یکسری نژاد های خارجی آنجا آمد برای تکمیل تحقیقاتی که در حوزه دام سبک نیاز بود و مطالعات بر روی این دام های خارجی هم صورت می گیرد.

بر اساس تفاهم نامه ای که با شرکت پشتیبانی امور دام کشور امضا کردیم روزانه هزار تا هزار و ۵۰۰ راس دام سبک و ۲۰۰ راس دام سنگین را کشتار می کنیم و در اختیار پشتیبانی امور دام قرار می دهیم

* فعالیت ستاد در حوزه دام سبک می تواند در بازار گوشت کشور تاثیر مثبت داشته باشد؟
با توجه به زیر ساختی که هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ایجاد کرده بود و مشکلات و چالش هایی که به تازگی در بازار گوشت قرمز و دام سبک به وجود آمده، شایعاتی ایجاد شده بود که قیمت دام در مقطع کوتاهی افزایش یافت و گوشت قرمز مقداری گران شد. از همین رو تفاهم نامه ای با شرکت پشتیبانی امور دام کشور امضا کردیم و قرار شد که برای تنظیم بازار با پشتیبانی امور دام که متولی اصلی تنظیم بازار گوشت قرمز و سایر مواد پروتئینی کشور هست، همکاری داشته باشیم. روزانه هزار تا هزار و ۵۰۰ راس دام سبک و ۲۰۰ راس دام سنگین را کشتار کنیم و در اختیار پشتیبانی امور دام قرار دهیم و بعد برای تنظیم بازار در اختیار میادین تره بار و مراکز منتخب اتحادیه گوشت قرمز کشور قرار بگیرد. الان حدود ۱۰ روز است که این اتفاق رخ می دهد و تاثیر مناسب خود را در بازار داشته و قرار است تا ایام شب عید و پایان ماه مبارک رمضان این برنامه ادامه یابد تا مصرف کننده بتواند با قیمت مناسب تری نیاز گوشت قرمز خود را تامین کند.

* باتوجه به بحث خشکسالی در کشور برای بهبود حوزه دامپروری چه اقدامی را دنبال کردید؟
مشکلاتی که در زمان خشکسالی رخ داد و دامداران نتوانستند تامین علوفه داشته باشند و با چالش تامین نهاده مواجه بودند، باز یک تفاهم نامه دیگری با پشتیبانی امور دام امضا کردیم و قرار شد در همان مرکز بحث نگهداری دام خشکسالی یا دام عشایر را داشته باشیم، این دام ها را خریداری و نگهداری می کنیم. آن هایی که مولد هستند، تا زمان تولد بره ادامه دارد. آن دام هایی که نیاز به تعلیف و پروار شدن دارند، پروار می شوند و با توجه به نیاز بازار به کشتارگاه برای بحث اجرای تفاهم نامه تنظیم بازار ارسال می شوند. ضمنا یکی از بزرگترین و مدرن ترین گلخانه های هیدروپونیک کشور در منطقه زرندیه با عنوان شرکت زرین کشت پایدار زرندیه در استان مرکزی تاسیس و سه فاز آن در مساحت فعلی ۱۵ هکتار به بهره برداری رسیده که تا ۵۰ هکتار امکان توسعه دارد و در حوزه تولید محصولات صیفی و سبزی و صادرات آن و همچنین واحد تحقیقات دانش بنیان تولید بذور هیبرید صیفی و سبزی با همکاری تیم های دانش بنیان در حال تحقیق و تولید این بذور می باشد.

اتفاقات دیگری هم در این حوزه در دست اقدام است که گسترش این طرح پایلوت در سراسر کشور و مشارکت مردم و بخش خصوصی است. این شرکت همچنین در حوزه دام سنگین مجموعه دامداری صنعتی مولد و شیری ۳ هزار راسی را تاسیس و به بهره برداری رسانده که در حوزه تولید شیر، تولید و تکثیر دام سنگین و حوزه دام پرواری در مجتمع صنعتی و مدرن دامداری زرندیه مشغول به فعالیت هستند. لذا مهمترین اصل در این حوزه این است که بیاییم کاری انجام دهیم تا مشکل حل شود. بنابراین هر کجا ستاد اجرایی ورود کرده هدفش این بوده که مشکل را برطرف کند و بعد در اختیار بخش خصوصی و مردم قرار داده شده، ستاد بعد از رفع مشکلات از آن حوزه خارج شده است. این موضوع چه در هلدینگ کشاورزی و چه در بنیاد برکت و سایر بخش های زیر مجموعه ستاد انجام می شود. بنابراین ستاد اجرایی فرمان امام در حوزه های مختلف که نیاز سنجی شده ورود می کند، ‌ مشارکت مردم را ایجاد و در نهایت سهام را به خودشان واگذار می کند یا از آن شرکت و بنگاه اقتصادی خرد و کلان خارج می شود. در حوزه دام سبک این اتفاقات رخ داده و به امید خدا در آینده نیز از این خبرهای خوب در حوزه های مختلف امنیت غذایی بیشتر خواهید شنید.

کد خبر: ۱۳۵٬۳۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حمید IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      5 0
      با سلام با این وضعیت گران علوفه برای دامداران قیمت گوشت را موقتی میشه نگه داشت وبرای بلند مدت جواب نمیدهد چون جو وکاه وعلوفه برای دامدار بقدری گران شده که برای دامدار صرف نمیکند دام را نگهداری کند ودام روانه کشتارگاه میشود وعملا در بلند مدت دامی دیگر در کشور وجود ندارد وهمین باعث میشود قیمت گوشت چند برابر شود
    • غلامرضا زارع IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      0 0
      دلیل فراوانی دام برای کشتار گرانی علوفه هست؛پس‌از مدت کوتاهی با کمبود دام گرانی فزاینده اتفاق خواهد افتاد.