۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
سهم ناچیز محصولات کشاورزی ایران در سبد غذایی کشورهای همسایه/ لزوم صدور گواهی سلامت
وزیر جهاد کشاورزی:

سهم ناچیز محصولات کشاورزی ایران در سبد غذایی کشورهای همسایه/ لزوم صدور گواهی سلامت

ارومیه- وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه متاسفانه هم اکنون فقط دو درصد در سبد غذایی کشورهای همسایه حضور داریم، گفت: باید تلاش کنیم سهم ایران در این سبد را ارتقا دهیم.

به گزارش خبرنگار بازار، سیدجواد ساداتی نژاد ظهر دوشنبه در جلسه بررسی مسایل و مشکلات بخش کشاورزی آذربایجان غربی افزود: دولت سیزدهم برای تقویت بخش کشاورزی ۵ اولویت اصلی را در دستور کار دارد که مهمترین آن ایجاد رصدخانه آمار در وزارت جهاد است.

وی با تاکید بر ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از بخش کشاورزی در کشور، عنوان کرد: صدور اسناد اراضی کشاورزی، افزایش سرمایه گذاری، دیپلماسی غذایی و کشاورزی قراردادی در کنار ایجاد رصدخانه آمار ۵ اولویت اصلی دولت سیزدهم در بخش کشاورزی است.

سهم کشاورزی از تولید ناخالص ملی ۱۱.۷ درصد و ناچیز است
ساداتی نژاد با گلایه از خام فروشی در بخش کشاورزی نیز گفت: هم اکنون سهم کشاورزی از تولید ناخالص ملی ۱۱.۷ درصد است که نشان می دهد ارزش افزوده به دلیل خام فروشی در بخش کشاورزی نداریم و ناچیز است.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه خواستار ایجاد میز دیپلماسی اقتصادی در کشور شد و گفت: صادرات اصل مهمی در رونق کشاورزی است و برای بهتر شدن وضعیت و شرایط مطلوب‌تر برای هر همسایه میز دیپلماسی اقتصادی ایجاد شده است.

وی در خصوص برگشت برخی محصولات کشاورزی صادر شده از سوی کشورهای دیگر گفت: باید گواهی سلامت برای همه محصولات کشاورزی کشور صادر شود، با صدور گواهی سلامت محصول ایرانی بدون دغدغه در داخل و خارج به مصرف می‌رسد.

وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه متاسفانه هم اکنون فقط دو درصد در سبد غذایی کشورهای همسایه حضور داریم، اضافه کرد: باید تلاش کنیم با اجرای این برنامه سهم خودمان را در این سبد ارتقا دهیم در بخش صادرات سیب کارهای مهمی انجام خواهیم داد که آذربایجان غربی به عنوان قطب تولید سیب محور آن است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه جشن سند دار شدن تمامی اراضی کشاورزی کشور تا پایان دولت سیزدهم برگزار می‌شود، گفت: در حال حاضر ۴ درصد از اراضی کشاورزی کشور سنددار هستند که در تلاش هستیم تا پایان دولت سیزدهم جشن سند دار شدن تمامی اراضی کشاورزی کشور برگزار شود.

۲۵۰ هزار هکتار کشاورزی قراردادی در کشور انجام می‌شود
ساداتی نژاد با اشاره به اینکه ۲۵۰ هزار هکتار کشاورزی قراردادی در کشور انجام می‌شود و در سال آینده کشاورزی نیز به دو میلیون هکتار خواهد رسید، بیان کرد: در بحث سیب نیز نیاز است به بخش کشاورزی قرار دادی توجه شود که برای این کار نیز نیازمند استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی هستیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه برای رونق صادرات محصولات کشاورزی نیازمند توجه به تهاتر هستیم، اضافه کرد: سهم سرمایه گذاری در ۴۰ سال گذشته ۴ درصد بوده که با حمایت بانک کشاورزی یک بسته حمایتی به ارزش ۲ هزار میلیاردی برای آذربایجان غربی آماده شده است که در سفر آینده هیئت دولت اعلام خواهد شد.

ساداتی نژاد عنوان کرد: توسعه کشاورزی قراردادی از اولویت‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی است که امسال ۲۵۰ هزار هکتار از گندم زارهای کشور به صورت قراردادی زیر کشت رفت و در نظر داریم در سال آینده این سطح را تا ۲ میلیون هکتار افزایش بدهیم و در سایر محصولات زراعی و باغی نیز این طرح را اجرا کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی و هیئت همراه بامداد روز دوشنبه با استقبال استاندار و جمعی از مسؤولان آذربایجان غربی از طریق فرودگاه بین المللی ارومیه وارد این استان شد.

وزیر جهاد کشاورزی به منظور بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی به ویژه سیب درختی به این استان سفر کرده است.

بازدید از چند واحد تولیدی اعم از واحد سورت و بسته بندی و سردخانه نگهداری میوه، شرکت رویان پژوهش، کارخانه فرآوری و بسته بندی عسل، شرکت در جلسه شورای برنامه ریزی بخش کشاورزی در شهرستان ارومیه، شرکت در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی با حضور استاندار و اعضای مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با محوریت سیب درختی، از برنامه‌های سفر یک روزه وزیر جهاد کشاورزی و هیأت همراه به استان خواهد بود.

کد خبر: ۱۳۵٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha