۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
بحران اوکراین چه تأثیری بر صنعت پتروشیمی داشته است؟| برنامه مصر برای توسعه پتروشیمی
تحلیل بازار جهانی پتروشیمی؛

بحران اوکراین چه تأثیری بر صنعت پتروشیمی داشته است؟| برنامه مصر برای توسعه پتروشیمی

صنعت پتروشیمی یکی از صنایع کلیدی و مهم است و مصر برای توسعه این صنعت سرمایه گذاریهای زیادی انجام داده است.

بازار؛ گروه بین الملل: صنعت پتروشیمی یکی از صنایع مهم در کشور مصر است و سرمایه گذاری زیادی برای توسعه این صنعت در این کشور آفریقایی انجام شده است. برمبنای گزارشهای ارایه شده توسط عرب نیوز، در سال ۲۰۲۱ صادرات محصولات شیمیایی و فراورده های پتروشیمی وانواع کودهای شیمیایی از مصر ۴۵ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد کرد و به مرز ۶.۷ میلیارد دلار رسید.

دسترسی به گاز طبیعی که اصلی ترین و مهمترین ماده اولیه صنعت پتروشیمی است و تلاش دولت برای ممانعت از افزایش قیمت این محصول برای شرکتهای فعال در زمینه تولید محصولات شیمیایی از مهمترین دلایل رشد صنعت پتروشیمی بود.

البته بحران های اخیر در روسیه و اوکراین باعث شد تا قیمت گاز طبیعی در دنیا رشد کند که این مساله می تواند به عملکرد صنعت پتروشیمی هم آسیب وارد کند. مطالعات نشان می دهد در روزهای اخیر قیمت نفت و گازطبیعی در بازارهای جهانی رشد کرده است واین روند افزایش قیمت باعث شده است تا صنایع وابسته به آن نیز با چالشهای زیادی روبرو شوند و صنعت پتروشیمی هم یکی از صنایع وابسته به نفت و گاز است.

عرب نیوز در این مورد نوشت: «اقتصاد دنیا به تازگی از رکود و بحران ناشی از کرونا خارج شده است و سرمایه گذاری در صنایع مختلف بستر را برای رشد اقتصادی فراهم کرده است. در صورتیکه موج افزایش قیمت نفت و گاز باعث شود تا هزینه تولید صنعت پتروشیمی در دنیا افزایش یابد، صنعت پتروشیمی در کشور مصر هم توان رشد را از دست می دهد و نمی تواند تنوع محصولاتی که برای تولید آنها برنامه ریزی کرده است را وارد بازار کند.»

نکته مهم این است که دولت مصر در سالهای اخیر برای توسعه صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری زیادی کرده است و در نظر دارد این صنعت را به یکی از صنایع زیربنایی و اصلی اقتصاد تبدیل کند.

حمایت دولت مصر از این صنعت در سالهای اخیر باعث شد تا فرصت زیادی برای رشد در اختیار صنعت پتروشیمی قرار بگیرد و سرمایه گذاری های زیادی برای توسعه خطوط تولید و افزایش شمار محصولات در این صنعت انجام شود.

اجرای پروژه های مختلف و ساخت مجموعه های تولید محصولات پتروشیمی که به گفته مقامات دولتی مصر ارزش افزوده زیادی برای اقتصاد دارد اصلی ترین و مهمترین کلید رشد اقتصادی و صنعتی در این کشور است.

در گزارش منتشر شده توسط عرب نیوز هم به حمایت دولت از صنعت پتروشیمی تاکید شده است. در این گزارش آمده است: «دولت و وزارتخانه نفت کشور مصر از صنعت پتروشیمی حمایت کامل می کنند و این صنعت را به عنوان یکی از صنایع کلیدی و مهم می دانند. سرمایه گذاری در این صنعت و زمینه سازی برای رشد آن از مهمترین گام هایی است که دولت برداشته است و با توجه به درآمد زایی این صنعت، روند رشد صنعت ادامه خواهد داشت.»

نوسازی و توسعه زیر ساختهای صنعت پتروشیمی هم در برنامه های دولت مصر است و سرمایه های لازم برای اجرای این طرح در بودجه سال جاری ارایه شده است. از طرف دیگر بسترهای لازم برای حضور بخش خصوصی در صنعت نیز فراهم شده است زیرا خصوصی سازی صنعت پتروشیمی می تواند بخش زیادی از بار مالی این صنعت را بر دوش بخش خصوصی بگذارد و فرصت کسب درآمد را نیز افزایش دهد.

در سال های اخیر مصر پروژه های مهم و بزرگی مانند ساخت مجموعه پتروشیمی دریای سرخ در منطقه اقتصادی کانال سویز، ساخت مجموعه پتروشیمی العمان و چندین پروژه ارزشمند و درآمد زای دیگر را اجرا کرده است و انتظار می رود در آینده نه چندان دور محصولات این صنایع و کارخانه ها وارد بخش تولیدی و اقتصادی کشور شود.

کد خبر: ۱۳۵٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha