۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
مازندران، کلکسیون گیاهان دارویی/ صنعتی که زیرپا له می‌شود
بازار گزارش می دهد؛

مازندران، کلکسیون گیاهان دارویی/ صنعتی که زیرپا له می‌شود

ساری – مازندران، کلکسیونی گیاهان دارویی است توسعه کشت و فراوری این محصولات ارزآوری بالایی برای اقتصاد استان خواهد داشت اما بیشتر تولیدات آن یا بلااستفاده مانده و یا زیرسم دام‌ها له می‌شود.

گروه استان‌ها؛ خبرگزاری بازار -بابونه، آویشن، گل‌گاوزبان، اسطوخودوس، بومادران، گل محمد، نعناع، کاسنی ازجمله گل و گیاهان دارویی است که در استان کشت و تولید می‌شود.

طبق آمارهای بیش از ۸۰۰ نوع گل و گیاه دارویی در استان مازندران تولید می‌شود که توسعه کشت این گیاهان می‌تواند به افزایش درآمد خانوار روستایی، پیشگیری از مهاجرت به شهرها، جلوگیری از فرسایش خاک و اشتغال پایدار نقش به سزایی دارد.

در حال حاضر در بیش از هزار هکتار از اراضی مازندران گل و گیاهان دارویی کشت می‌شود که سالانه ۴۰۰ تن انواع محصولات در آن برداشت می‌شود.درصد قابل‌توجهی از اراضی مازندران، شیب‌دار هستند و به تأکید کارشناسان توسعه کشت گیاهان دارویی می‌تواند این مزارع را به اراضی مثمر و اقتصادی مبدل کند.

اراضی مناطق بالادست و شیب‌دار مازندران برای تولید انواع گیاهان دارویی بسیار مستعد و مناسب است و می‌تواند به اقتصاد خانوار کمک کند

محمد حسینی استاد دانشگاه کشاورزی در این زمینه به خبرنگار بازار می‌گوید: اراضی مناطق بالادست و شیب‌دار مازندران برای تولید انواع گیاهان دارویی بسیار مستعد و مناسب است و می‌تواند به اقتصاد خانوار کمک زیادی کند.

وی قدمت کشت گیاهان دارویی را در ایران بیش از سه هزار سال بیان کرد و افزود: گیاهان دارویی علاوه بر کاربرد در حوزه پزشکی و درمان، افق جدیدی را فراروی کشاورزی و اقتصاد گشوده است.

این استاد دانشگاه با اشاره اینکه تولید گیاهان دارویی و صادرات آن می‌تواند از مؤلفه‌های اقتصادی مقاومتی باشد و به ارزآوری کمک کند، تصریح کرد: پایه‌های مقاوم گیاهان دارویی سبب می‌شود تا علاوه بر حفظ خاک و منابع طبیعی در اراضی شیب‌دار موردتوجه قرار گیرد و در پیشگیری از فرسایش خاک مؤثر باشد.

حسینی افزود: مناطق شرق و غرب مازندران، نظیر کجور، لاریجان، رینه، هزارجریب ازجمله مناطقی هستند که کشت گیاهان دارویی به‌صورت هیجانی و سنتی در آن صورت می‌گیرد، ازاین‌رو داشتن الگوی کشت مناسب در این مناطق الزامی به نظر می‌رسد.

در فرآوری مشکل داریم

وی بابیان اینکه در فرآوری گیاهان دارویی مشکل‌داریم و بسیاری از گیاهان خودرو خوراک دام می‌شود و یا زیر پای گردشگران و طبیعت گردان له می‌شود، ادامه داد: کشت انواع گیاهان دارویی نظیر گل‌گاوزبان و ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی می‌تواند منجر به رونق اقتصادی شود.

احمد کوهستانی فعال در حوزه کشاورزی و تولیدات گیاهان دارویی که سال‌ها در این حوزه اشتغال دارد، صنایع بسته‌بندی را ازجمله مشکلات فراروی توسعه کشت این گیاهان در استان بیان می‌کند و می‌گوید: متأسفانه به بسته‌بندی گیاهان دارویی توجه‌ای نشده است و فقط به کیسه پلاستیکی و یا برچسب بسنده کردیم درحالی‌که در کشورهای دیگر بسته‌بندی این محصولات سبب ترغیب مصرف‌کننده برای خرید می‌شود.

وی بازاریابی را از دیگر نیازها بیان کرد و افزود: تجربه نشان داده که کشاورزان بازاریان خوبی نیستند و باید بدانیم که رونق کشت و فروش گیاهان دارویی سبب اشتغال و رونق می‌شود و باید منابع را به سمت بازاریابی سوق داد.

صادرات حلقه مفقوده

وی صادرات را حلقه مفقوده عنوان کرد و بابیان مازندران خاستگاه گیاهان دارویی است، تصریح کرد: این استان ذخیره‌گاه گیاهان دارویی و ژنتیکی است و باید به صادرات این محصولات توجه ویژه شود.

درعین‌حال عزیز اله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بابیان اینکه گونه‌های شاخص گیاهان دارویی در استان می‌روید، تصریح کرد: اگر این محصولات به مرحله صادرات برسد ارزآوری قابل‌توجهی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه شناسایی دقیق گونه‌های دارویی و به زیر کشت بردن آن و تولید انبوه آن می‌توان به اشتغال‌زایی و ارزآوری کمک شابانی داشته باشد، تصریح کرد: باید برنامه مشخص برای ترویج کشت گیاهان دارویی دنبال شود زیرا عامل مهمی برای ارزآوری اقتصادی به شمار می‌رود.

شهیدی فر با عنوان اینکه گل محمدی، آویشن ازجمله گیاهانی است که در استان کشت می‌شود، افزود: اراضی شیب‌دار برای کشت گیاهان دارویی مستعد است زیرا این گیاهان کم آب بر هستند و می‌تواند برای کمک به اقتصاد کشاورزی موردتوجه قرار گیرد.

اراضی شیب‌دار برای کشت گیاهان دارویی مستعد است زیرا این گیاهان کم آب بر هستند و می‌تواند برای کمک به اقتصاد کشاورزی موردتوجه قرار گیرد

ی بابیان اینکه بیش از ۳۰ واحد صنایع تبدیلی فرآوری در استان فعال است، افزود: کارگاه‌های سنتی عرق‌گیری و تولید گلاب نیز در استان فعالیت دارند.

کشت گیاهان دارویی و تولید آن‌که می‌تواند در خودکفایی دارویی، اشتغال و توسعه بخش کشاورزی نقش به سزایی داشته باشد نیازمند داشتن برنامه جامع و هدفمند است تا این گونه‌های ارزشمند در طبیعت از بین نرود.

وجود انواع گل و گیاهان دارویی و شمار زیادی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کشاورزی، ضرورت راه‌اندازی کلکسیون گیاهان دارویی را در استان مازندران الزامی می‌سازد.

رزماری، اسطوخودوس، نعناع فلفلی، لوئه ورا، استویا، ترخون، اناربچه و غیره ازجمله گیاهان دارویی است که به‌صورت خودرو در مازندران می‌روید.

کد خبر: ۱۳٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha