۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
تعیین قیمت آهن آلات از اول اردیبهشت/رشد نرخ دلار بر بازار آهن بی تاثیر است
رییس اتحادیه آهن در گفت و گو با بازار خبر داد

تعیین قیمت آهن آلات از اول اردیبهشت/رشد نرخ دلار بر بازار آهن بی تاثیر است

رییس اتحادیه آهن با اشاره به اینکه اصناف نقش اساسی در آرامش روانی و اقتصاد کشور در این روزها دارند گفت:رشد نرخ دلار تاثیری بر بازار آهن نخواهد داشت و قیمت های آهن آلات از اول اردیبهشت مشخص می شود.

اکبر محمودی؛ خبرگزاری بازار_ بازار آهن یکی از بازارهای مهم و اصلی و اساسی کشور است که رونق و رکود آن می تواند بر اقتصاد کشور نقش اساسی ایفا کند.

بازار آهن آنطور که قعالان این بازار عنوان می کنند از اواسط اسفند ماه سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و برخی تعطیلی های ناخواسته در رکود فرو رفت و قیمتها نیز دستخوش تغییرات شد.

اگر چه این بازار در روزهای پایانی سال به صورت نیمه تعطیل درآمد اما برخی از واسطه ها و دلالان سعی بر ایجاد ناامنی و رشد قیمتها داشتند اما به دلیل تعطیلی اکثر بازارها بازار آهن کشش رشد قیمت خود را از دست داد.

برخی از فعالان بازار و به خصوص اعضای اتحادیه آهن بر این باور هستند که ایران در عرصه تولید آهن آلات و پروفیل خودکفا و جزء ۱۰ کشور برتر تولیدکننده آهن آلات است پس لزومی ندارد که قیمتها مدام در داخل دستخوش تحولات قیمتی شود.

اما حال و روز بازار آهن این روزها به دلیل اجرای فاصله گذاری اجتماعی در یک وضعیت نانشخص قیمتی فرو رفته است و به نظر می رسد تا آغاز به کار اصناف تهران از ابتدای اردیبهشت ماه نباید انتظار تغییرات قیمت و حتی بحث بر روی افزایش و یا کاهش قیمتها داشت.

قیمت آهن آلات فعلا نامشخص است

حمیدرضا رستگارپور رییس اتحادیه آهن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار تحلیل درستی از وضعیت کنونی و آینده بازار آهن ارائه کرده و می گوید:با توجه به این شرایطی که تمام صنوف با آن درگیر هستند و بخشنامه ای که ستاد ملی کرونا و اتاق اصناف تهران ابلاغ کرده به نظر می رسد صنوف تهران و بازار آهن از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز به کار کند.

وی با تاکید بر اینکه بازار آهن از اسفند ماه دچار یک وضعیت رکودی شد و تا همین الان نیز ادامه دارد اظهار داشت:به هر حال نامشخص بودن قیمت آهن آلات به دلیل تعطیلی بازار آهن به خاطر شیوع ویروس کرونا یک امر عادی است چرا که وقتی واحدهای فروش تعطیل هستند و خرید و فروشی انجام نمی شود کشف قیمتها نیز قائدتا طبیعی است که انجام نشود.

رستگارپور خاطر نشان کرد:قیمتهای کنونی بازار آهن به هیچ وجه دقیق و مشخص نیست و فعلا تا زمانی که اصناف تعطیل هستند اتفاق خاصی در بازار رخ نخواهد داد.اما مطئنا با بازگشایی اصناف و بازار آهن از اول اردیبهشت ماه بازار آهن هم مثل سایر بازارها وضعیت عادی خود را چه در خصوص ارائه قیمت و جه در خصوص ارائه محصولات پی خواهد گرفت.

قیمت آهن رشد نداشته است

رستگارپور در پاسخ به این سوال که گفته می شود علیرغم تعطیلی بازار آهن برخی محصولات حاکی از این بوده که رشد قیمت داشته اند گفت:ارائه هر گونه قیمتی بی پایه و اساس است چرا که بازار تعطیل است و قیمتها هم هیچ رشدی نداشته است.

بورس هم برخی کالاها را از روی تابلوی خود پایین کشید

وی ادامه داد:برای تایید اینکه قیمتها رشد نداشته است باید اشاره ای به اقدام سازمان بورس کرد چرا که حتی بورس هم هفته گذشته چند کالا از محصولات را بر روی تابلوی خود قرار داد اما آنها را به دلیل نامشخص بودن قیمتها باطل کرد.

رییس اتحادیه آهن در پاسخ به این سوال که آیا از قیمتهای محصولات در بازار می توان به کالایی اشاره کرد که نرخ های آن تا حدودی مشخص باشد گفت:در حال حاضر قیمت انواع میلگرد کیلویی ۵۸۰۰ تومان تا ۶۱۰۰ تومان قیمت گذاری می شود اما خرید و فروشی صورت نمی گیرد.

تاثیر تعطیلی بازار آهن بر بخش مسکن

وی در پاسخ به این سوال که نبود قیمت مشخص و عدم خرید و فروش در بازاز آهن آلات آیا بر بخش مسکن و ساخت و ساز نیز تاثیر گذاشته است گفت:آهن آلات جزء ارکان اصلی ساخت و ساز هستند و قطعا گرانی کالای مرتبط با بخش مسکن به خصوص آهن آلات بر بازار مسکن و ساخت و ساز تاثیر خواهد داشت.اما اینکه بازار مسکن و ساخت و ساز و قیمت تمام شده آن تنها از نوسانات قیمت آهن آلات تاثیر بگیرد اینطور نیست.

قیمت مسکن باید کاهش یابد

وی با اشاره به اینکه برای کاهش قیمت تمام شده مسکن سایر بخش ها و کالاها و حتی قیمت زمین باید منطقی شود افزود:به اعتقاد بنده قیمت مسکن باید کاهش یابد چرا که بیشتز کالاهایی که در ساخت و ساز نقش دارند در داخل تولید می شوند و وارداتی نیسنند.

ایران جزء ۱۰ کشور تولیدکننده محصولات فولادی

رستگارپور ادامه داد:ایران در عرصه تولید فولاد و آهن خودکفا دست و در تولید انواع محصولات فولادی مازاد تولید داریم و ایران جزء ۱۰ کشور تولیدکننده محصولات فولادی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رشد نرخ دلار و ورود آن به کانال ۱۶ هزار تومانی می تواند قیمت آهن آلات را افزایش دهد گفت:قطعا نرخ دلار نمی تواند بر قیمت آهن آلات تاثیر بگذارد بنابراین اگر دخالت های خارج از بازار بر بازار و تولید فولاد و آهن وارد نشود قیمتها رشد نخواهد کرد.

رستگارپور خاطر نشان کرد:اگر پولهای سرگردان وارد بازار آهن نشود بازاری آرام خواهیم داشت.

وی تاکید کرد:نقش اصناف در آرامش روانی و اقتصادی کشور نقش اساسی دارد و اصناف می توانند در آرامش اقتصادی و تنظیم بازار به خوبی انجام وظیفه کنند.پس دولت می تواند در تصمیم گیریهای خود از بخش خصوصی و اصناف در بهبود فضای کسب و کار و اقتصاد کشور کمک بگیرد.

کد خبر: ۱۳٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha