۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
جلسه ویژه برای غیر حضوری شدن افتتاح حساب بانکی!| بانکها برای ریال دیجیتال آماده می‌شوند
در گفتگوی «بازار» با معاون بانک مرکزی مطرح شد

جلسه ویژه برای غیر حضوری شدن افتتاح حساب بانکی!| بانکها برای ریال دیجیتال آماده می‌شوند

محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: هفته جاری در مورد غیر حضوری شدن افتتاح حساب تصمیم گیری خواهد شد تا این نوع خدمت همچون اعتبار سنجی مشتریان بصورت غیر حضوری انجام شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: موضوع بازگشت به خدمات دهی سنتی در سیستم بانکی با رویکرد افتتاح حساب بصورت حضوری همچنان انتقادات فراوانی را در پی دارد که چرا در شرایطی که دنیا در مسیر تکنولوژی پله های ترقی را با شتاب یکی پس از دیگری می نوردد و هر روز شاهد پیشرفت هایی در عرصه فن آوری های نوین الکترونیکی هستیم اما بانک ها با عقب گردی قابل تامل و توجه بر حضور مشتریان در شعب برای افتتاح حساب اصرار دارند.

اقدام به افتتاح حساب بانکی بصورت حضوری در راستای مبارزه با پولشویی است تاعلاوه بر شناسایی مشتریان همه چیز شفاف انجام شود و راه نفوذ پولشویان بسته شود. اقدام به ممانعت از پولشویی با احراز هویت اشخاص اگرچه راهکاری درست و بجاست، اما کارشناسان می گویند؛ بانک ها اطلاعات بسیار قوی دارند و با همه نهادها و دستگاههای دولتی و ... برای شناسایی مشتریان خود متصل هستند

حضور افتتاح کنندگان حساب بانکی در شعب با هدف مبارزه با پولشویی
هر چند بانک ها به دستور بانک مرکزی در این مسیر گام بر می دارند اما گویا اقدام به افتتاح حساب بانکی بصورت حضوری در راستای مبارزه با پولشویی است تا با این شیوه علاوه بر شناسایی مشتریان همه چیز شفاف و به دقت انجام شود تا راه نفوذ پولشویان بسته شود. اقدام به ممانعت از پولشویی با احراز هویت اشخاص اگرچه راهکاری درست و بجاست، اما کارشناسان می گویند؛ بانک ها اطلاعات بسیار قوی دارند و با همه نهادها و دستگاههای دولتی و ... برای شناسایی مشتریان خود متصل هستند، بنابراین با توجه به دسترسی آسان و ارتباطی که بانک ها با مجموعه های مرتبط دارند دیگر نیازی به حضوری شدن افتتاح حساب نیست.

نکته دیگر اینکه اکنون تمام خدمات بانکی و حتی غیر بانکی به یمن ورود گسترده فن آوری های نوین و در دسترس بودن امکانات و ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی به راحتی انجام می شود، از طرفی بانک ها نیز با هدف کاهش هزینه ها و تسریع و تسهیل در ارایه خدمات، سمت و سوی چابک شدن، با رویکرد کاهش شعب و توجه به نئوبانک را در پیش گرفته اند. با این وجود حضوری شدن برخی خدمات و فاصله گیری از خدمات آنلاین غیر حضوری تا حدودی نشان از پسرفت در این عرصه را دارد.

حضوری شدن اشخاص برای افتتاح حساب در شعب با واکنش های فراوانی از سوی مردم و رسانه ها مواجه شد تا جایی که مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی، هفته گذشته اعلام کرد؛ در آینده نزدیک بانک‌ها در کنار افتتاح حضوری حساب‌ها به‌ منظور شمولیت مالی، اقدام به افتتاح حساب و اعتبارسنجی به‌صورت غیرحضوری و در بستر اینترنت و اپلیکیشن‌های بانکی خواهند کرد

واکنش رسانه ها به حضوری شدن برخی خدمات بانکی
البته موضوع حضوری شدن اشخاص برای افتتاح حساب در شعب که بانک مرکزی چندی پیش بانک ها را مکلف به این امر کرده بود با واکنش های فراوانی از سوی مردم و رسانه ها مواجه شد تا جایی که مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی، هفته گذشته اعلام کرد در آینده نزدیک بانک‌ها در کنار افتتاح حضوری حساب‌ها به‌منظور شمولیت مالی، اقدام به افتتاح حساب و اعتبارسنجی به‌صورت غیرحضوری و در بستر اینترنت و اپلکیشن‌های بانکی خواهند کرد.

این در حالی است که افتتاح حساب هم اکنون در بیشتر بانک ها به شیوه سنتی و حضوری انجام می‌گیرد و مشتریان با در دست داشتن مدارک و کپی آنها به شعب بانک‌ها در این موقیت تشدید بیماری کووید ۱۹ که سویه امیکرون از قدرت سرایت پذیری بالایی برخوردار است به شعب بانک مراجعه می کنند و ضمن صرف وقت در تردد و متحمل شدن ریسک‌های ابتلا به بیماری کرونا درخواست افتتاح حساب را دارند.

از طرفی اما برخلاف بانک مرکزی هم اکنون وزارت اقتصاد با افتتاح چند سامانه کاربردی آنلاین الکترونیکی، خدمات را برای عموم مردم به صورت غیر حضوری تسهیل کرده است که نمونه آن رونمایی از سامانه خرید الکترونیکی سفته و برات است که هفته گذشته با حضور خاندوزی وزیر اقتصاد مورد بهره برداری قرار گرفت تا خدمات نوین به صورت آنلاین و ۲۴ ساعته انجام شود.

افتتاح حساب بنا به دستور بانک مرکزی و با توجه به بندی که در آیین نامه مبارزه با پولشویی آمده است همچنان مورد بحث و بررسی با هدف مبارزه با پولشویی و احراز هویت افتتاح کنندگان حساب است که قرار است در هفته جاری در شورای پول و اعتبار مجدد مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا درباره آن (برای غیر حضوری شدن) تصمیم گیری شود

تصمیم گیری برای غیر حضوری شدن افتتاح حساب در بانک ها
در این باره مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفتگو با «بازار» درباره الکترونیکی شدن تمام خدمات بانکی بخصوص اعتبار سنجی مشتریان و غیر حضوری شدن افتتاح حساب برای آنها که اخیرا بانک مرکزی بانک ها را مکلف به حضوری شدن افراد برای افتتاح حساب کرده است، گفت: اعتبارسنجی مشتریان همچنان غیر حضوری در بانک ها انجام می شود، اما افتتاح حساب بنا به دستور بانک مرکزی و با توجه به بندی که در آیین نامه مبارزه با پولشویی آمده است همچنان مورد بحث و بررسی با هدف مبارزه با پولشویی و احراز هویت افتتاح کنندگان حساب است که قرار است در هفته جاری در شورای پول و اعتبار مجدد مورد بررسی دقیق قرار می گیرد تا درباره آن (برای غیر حضوری شدن) تصمیم گیری شود اما به صراحت می توان گفت که هم اکنون تمام خدمات بانکداری در کشور همچنان غیر حضوری به شکل وسیع و بدون هر گونه مشکلی در حال انجام است.

وی افزود: بانک مرکزی همچنان در راستای توسعه بانکداری الکترونیک گام بر می دارد. تمام تلاش و هدف این است که با گسترش بانکداری دیجیتال و بهره گیری از ابزارها و سرویس های مدرن ارتباطی و اطلاعاتی قوی نوین در بستر الکترونیک آخرین خدمات بانکی به صورت غیر حضوری به مردم ارایه شود.

بانک مرکزی هم اکنون درصدد است تا ریال دیجیتال را به سبد پول ملی اضافه کند، بنابراین زیر ساخت های آن در کشور آماده است و دو سال است که روی این پروژه کار می شود اما به هر حال باید زیر ساخت های فنی آن نیز هم برای بانک ها و هم مردم مهیا شود ودر این راستا بانک ها خود را به فن آوری های نوین مجهز نماید

در حال تکمیل زیر ساخت های ورود و استفاده از ریال دیجیتال هستیم
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در ادامه و در پاسخ به این سئوال که با توجه به ظهور پول الکترونیک در قالب رمز ارز ملی و چگونگی کاربرد آن در کشور چه اقداماتی شده است گفت: همانطور که گفته شد، بانک مرکزی تلاش می کند تا با پیشرفت های دنیا در عرصه بانکداری حرکت کند. اکنون نیز در صدد است تا ریال دیجیتال را به سبد پول ملی اضافه کند. بنابراین زیر ساخت های آن در کشور آماده است و دو سال است که روی این پروژه کار می شود، اما به هر حال باید زیر ساخت های فنی آن نیز به درستی هم برای بانک ها و هم مردم مهیا شود و در این راستا بانک ها خود را به فن آوری های نوین مجهز کنند.

وی خاطر نشان کرد: این پروژه، پروژه مهمی است که علاوه بر ایجاد زیر ساخت ها نیازمند فراهم کردن تجهیزات و امکانات لازم است، چرا که با ورود ریال دیجیتال تحولی عظیم در عرصه حوزه پولی کشور ایجاد می شود، بنابراین بانک ها نیز باید با فراهم کردن و ارایه کیف پول برای مشتریان همچنین آگاهی از نحوه کاربرد و کارایی آن خود را برای ورود به دنیای جدید با بهره گیری و استفاده از پول الکترونیکی آماده کنند. مزیت دیگر چنین رویکردی کاهش میزان نشر اسکناس در کشور و حرکت همراه با پیشرفت های دنیا در عرصه رمز ارز است.

کد خبر: ۱۳۴٬۸۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha