۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
از معرفی ۱۰۰ برند برتر ایرانی به اماراتی‌ها تا امضای ۱۰ سند همکاری تهران - مسقط
دستاوردهای سفر ۵ روزه وزیر صمت به امارات و عمان؛

از معرفی ۱۰۰ برند برتر ایرانی به اماراتی‌ها تا امضای ۱۰ سند همکاری تهران - مسقط

وزیر صمت در رأس هیات بزرگ تجاری از بخش خصوصی به عمان و امارت سفر کرد تا با زمینه سازی برای گسترش مناسبات تجاری با کشورهای همسایه گام عملی برای تحقق توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم برداشته شود.

به گزارش بازار به نقل از وزارت صمت، وزیر صمت کشورمان از ۱۷ تا ۱۹ بهمن ماه مهمان کشور امارات بود. سید رضا فاطمی امین ضمن حضور در نمایشگاه اکسپوی دبی از پاویون کشورهای روسیه، امارات، قطر و فلسطین بازدید و دفتر یادبود این کشورها را امضا کرد. فاطمی امین همچنین از غرفه فرش در نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دبی بازدید به عمل آورد و در جریان روند کاری این نمایشگاه قرار گرفت.

در این سفر نشست‌های مشترک تجاری (B۲B) بین فعالان اقتصادی و تجاری عضو هیئت همراه با فعالان تجاری و اقتصادی مقیم دبی نیز برگزار شد و زمینه توافقات خوبی را برای طرفین فراهم آورد. البته با توافقات صورت گرفته، ملاقات های تجاری به صورت مجازی نیز در آینده ادامه خواهد داشت.

در جریان برنامه‌ها و ملاقاتهای این سفر، یکصد برند برتر ایرانی که تمایل به فعالیت در بازار بزرگ امارات را دارند به فعالان اقتصادی و مقامات این کشور معرفی شد. همچنین تجار ایرانی فعال در دبی نیز در ملاقات‌های خود مهمترین چالش‌ها و دغدغه‌های تجارت با امارات را مطرح کردند و وزیر صمت نیز قول پیگری های لازم را داد.

نشست فعالان تجاری ایران و امارات با بیش از ۱۲۰ شرکت کننده با موفقیت برگزار شد که نخستین گام عملیاتی برای فعال سازی مرکز تجاری ایران در امارات خواهد بود. با توفیقاتی که در سفر اخیر وزیر صمت به امارات متحده عربی در راستای دیپلماسی فعال اقتصادی صورت گرفت، به زودی شاهد حضور هیئت سرمایه گذاری اماراتی در ایران نیز خواهیم بود.

سفرای ونزوئلا و قزاقستان در امارات نیز در جریان برنامه ها حضور داشتند، همچنین شورای بازرگانی سوئیس نیز در جریان این سفر فعال بود. مذاکرات وزیر صمت با مقامات اماراتی و جلساتی که با سفرای کشورهای مختلف و تجار ایرانی ساکن امارات در کنسولگری ایران داشته اند به نتایج خوبی رسیده که اثرات آن در آینده مشخص می شود.

همچنین، وزیر صنعت، معدن و تجارت از ۱۹ بهمن ماه به منظور شرکت در کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در رأس یک هیئت دولتی و خصوصی متشکل از بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری، به عمان سفر کرد.

دو کشور در جریان نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، صنعتی و معدنی، بانکی، مناطق آزاد، کشاورزی و شیلات، حمل و نقل، نفت و گاز و پتروشیمی، آب و برق، گردشگری، ورزش و جوانان، فرهنگی، استاندارد، گمرکی، بهداشت و درمان، در قالب پنج کمیته تخصصی، مذاکرات لازم را انجام دادند.

در این اجلاس ۱۰ سند همکاری میان دو کشور ایران و عمان در حوزه‌های مختلفی از جمله استاندارد، گمرکی، تجاری، حمل و نقل و ورزشی مورد بررسی و توافقات لازم قرار گرفت.

همچنین نتیجه مذاکرات در اختتامیه نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در قالب یک صورتجلسه همکاری به امضای وزیر صمت کشورمان و وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری سلطنت عمان رسید.

در این صورتجلسه، طرفین در زمینه‌های مختلف اقتصادی و بازرگانی، امضای نقشه راه همکاری‌های اقتصادی و تجاری در حوزه‌های استاندارد، گمرکی، حمل و نقل، بانکی، بهداشت و درمان، ورزش و جوانان، آموزش و فرهنگ، و توسعه گردشگری به توافقاتی دست یافتند.

در این اجلاس هیئتی از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی کشورمان از جمله سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، وزارت دادگستری، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان بنادر و دریانوردی، بانک مرکزی، سازمان ملی استاندارد، گمرک، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و وزارت نفت سید رضا فاطمی امین وزیر صمت را همراهی کردند.

این اجلاس گام دیگری برای توسعه دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم بوده است و با نتایج مثبتی که به دنبال دارد در آینده شاهد رشد مبادلات اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با سلطنت عمان خواهیم بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در بدو ورود به کشور عمان که با استقبال علی نجفی سفیر کشورمان در مسقط، «صالح المسن» معاون وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری سلطنت عمان همراه بود، بر ارتقاء و تعمیق روابط اقتصادی میان دو کشور با شناسایی ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری متقابل تأکید کرد.

سید رضا فاطمی امین با بیان اینکه زمینه‌های زیادی برای ارتقای همکاری های اقتصادی و تجاری میان دو کشور وجود دارد، تصریح کرد: اگر این زمینه ها شناسایی و فعال شود، می تواند آینده خوبی را برای دو کشور در پی داشته باشد.

معاون وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری سلطنت عمان نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط سیاسی بسیار مستحکمی با جمهوری اسلامی ایران داریم، تصریح کرد: روابط دو کشور دیرینه، تاریخی و برادرانه در همه عرصه‌ها است.

همچنین «سید رضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در دیدار با «بدربن حمود البوسعیدی» وزیرخارجه عمان، روابط دو کشور را به هم نزدیک دانست و گفت: روابط دیرینه بر مبنای دوستی و نزدیکی متقابل با عمان داریم که همین روابط دوستانه راهگشای ارتقای مراودات در حوزه تجاری نیز خواهد بود.

وزیرخارجه عمان نیز طی سخنانی، سفر وزیر صمت کشورمان به عمان را حامل پیامی برای تقویت هر چه بیشتر مراودات تجاری میان دو کشور دوست و همسایه ایران و عمان دانست و بر تعمیق روابط اقتصادی میان دو کشور تأکید کرد. بدربن حمود البوسعیدی ضمن خوشامدگویی به وزیر صمت و هیئت همراه، آمادگی کشورش را برای ارتقای مناسبات تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

«سید رضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان همچنین در جریان سفر به عمان با قیس الیوسف «وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری سلطنت عمان» دیدار کرد.

فاطمی امین در این دیدار بر گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری با عمان همراستا با روابط دوستانه دو کشور تأکید کرد.

وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری سلطنت عمان نیز علاقمندی کشورش را برای ارتقای مناسبات تجاری با ایران اعلام کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در ادامه سفر به عمان با فعالان صنعتی و معدنی کشورمان در عمان دیدار کرد و از نزدیک در جریان مهمترین دغدغه‌ها و مسایل آنها قرار گرفت.

در این نشست که در محل سفارت ایران در مسقط برگزار شد، علی نجفی «سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط»، علیرضا پیمان پاک «رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران» و محسن ضرابی «رییس اتاق مشترک ایران و عمان» نیز حضور داشتند و فعالان اقتصادی به بیان مهمترین دغدغه‌های خود برای صادرات و فعالیت تجاری در عمان پرداختند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در ادامه برنامه های فشرده سفر به عمان با معاون نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، معاون نخست‌ وزیر عمان در امور کابینه، تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران را دارای ماهیت راهبردی برای این کشور عنوان کرد و ضمن ابراز امیدواری از نتایج مثبت و سازنده جلسات و دیدارهای دو طرف در مسقط، از تلاش‌های طرف ایرانی برای تقویت روابط دو کشورتقدیر کرد.

فاطمی امین «وزیر صمت کشورمان» نیز با اشاره به روابط بسیار خوب دو کشور در سطوح سیاسی بر ضرورت تقویت و رشد روابط اقتصادی و تجاری همگام با روابط سیاسی تأکید کرد.

همچنین سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان روز چهارشنبه در مسقط با احمدالسعیدی وزیر بهداشت عمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار دو طرف ضمن بررسی زمینه های مشترک همکاری دو کشور و دستورکارهای نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و عمان، در خصوص راه‌های توسعه روابط دوجانبه و همکاری های بهداشتی و درمانی رایزنی کردند.

همچنین در جریان این سفر، نشست تجاری جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان برگزار شد و بخش‌های خصوصی و فعالان اقتصادی دو کشور به بیان مهمترین نقطه نظرات خود در حوزه‌های مرتبط با صادرات و تجارت پرداختند.

در این نشست علی نجفی «سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط»، ابراهیم بن احمد المعینی «سفیرعمان در ایران»، رضا جمعه «رئیس اتاق بازرگانی و صنایع عمان»، علیرضا پیمان پاک «رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران» و محسن ضرابی «رییس اتاق مشترک ایران و عمان» نیز حضور داشتند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه سفر به عمان در جمع بندی سفر انجام شده در گفت‌وگو با خبرنگاران، بیان کرد: با ظرفیت‌هایی که وجود دارد می‌توانیم حجم روابط اقتصادی یک میلیارد دلاری کنونی میان دو کشور را افزایش دهیم و به رقم های بالاتری در سال آینده برسانیم.

فاطمی امین با اشاره به ارتباطات گسترده کشورمان با عمان، ادامه داد: عمده ارتباطات در حوزه های فرهنگی و سیاسی بوده است، اما در حوزه تجاری و اقتصادی روابط ما با عمان باید گسترش و ارتقاء یابد.

وی با بیان اینکه در دیدارها و ملاقات‌هایی که داشته است، زمینه‌های همکاری متقابل مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در حوزه های مختلفی از جمله توسعه خطوط کشتیرانی، ارتباط میان بنادر دو کشور و سرمایه گذاری های متقابل تولیدی، زمینه های همکاری مشترک وجود دارد.

وزیر صمت با اشاره به اینکه یک گروه متشکل از ۱۰ شرکت معتبر ایرانی در این سفر همراه تیم اعزامی بوده است، بیان کرد: در زمینه های دارو، صنایع غذایی و لوازم خانگی ظرفیت سرمایه گذری در عمان وجود دارد که مورد استقبال طرف عمانی نیز قرار گرفته است.

شایان ذکراست که این دو سفر در راستای برنامه‌های دولت سیزدهم به منظور توسعه دیپلماسی اقتصادی و تجاری با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان جنوبی ایران طراحی شده و بر اساس رویکردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ایران در زمینه فراهم کردن هر چه بیشتر بسترهای لازم برای فعالیت بخش خصوصی ایران در کشورهای همسایه، مسائل و مشکلات این بخش همواره مورد پیگیری قرار خواهد گرفت تا با افزایش فعالیت‌های حوزه دیپلماسی اقتصادی و تجاری کشور، در آینده شاهد رشد مبادلات اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه باشیم.

کد خبر: ۱۳۴٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha