۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
 برای حل مشکلات اقتصادی نیامند تحول در عرصه حکمرانی اداری هستیم
رئیس مجلس شورای اسلامی:

برای حل مشکلات اقتصادی نیامند تحول در عرصه حکمرانی اداری هستیم

قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید اجازه دهیم مثل دوران انقلاب و دفاع مقدس، مردم در خیلی از حرکت‌های دیگر که تحول ایجاد می‌کند، حضور داشته باشند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه مشهد مقدس در حرم مطهر امام رضا(ع) که پیش از ظهر امروز(جمعه، ۲۲ بهمن ماه) به مناسبت یوم الله ۲۲ بهمن، ضمن تبریک ماه مبارک رجب، دهه مبارک فجر و ۲۲ بهمن روز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در این مکان مقدس و روز عزیز از شهدا و امام شهدا یاد می کنیم، شهدایی که تا آخرین لحظه زندگی و تا آخرین قطره خون خود تردیدی در راه و هدفشان که احیای اسلام، عزت مسلمین و افتخارآفرینی برای ایران عزیزمان بود به وجود نیامد و برای دفاع از آرمان های انقلاب و حضرت امام(ره) مبتنی بر سنت های الهی و مردم باوری مبارزه کردند؛ به همه این شهدای عزیز درود می فرستیم.

وی ادامه داد: همچنین به امام شهدا، این مرد الهی که جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی برنداشت، درود می فرستیم؛ امامی که به سنت های الهی ایمان داشت و خداباوری او در اوج بود. امامی که به مردم باوری، باور عمیق قلبی داشت و امام عزیزی که به راه، مسیر و توانایی خود اعتماد و اعتقاد داشت. وقتی می گوییم امام(ره) به سنت های الهی اعتقاد و باور داشت به این معنا است که در ۱۵ خرداد ۴۲، این مرجع بزرگ، مرد الهی، انقلابی و دلداده به مکتب قرآن و اهل بیت(ع) در مقابل رژیم مستبد و مورد حمایت استکباری ایستاد و یک تنه قیام کرد.

قالیباف همچنین تصریح کرد: در حوزه و دانشگاه، بسیاری از افراد نخبه جامعه و حتی از دوستداران ایشان به ایشان توصیه می کردند که مبارزه با طاغوت و ظلم، با قدرتی که نظام ستمشاهی با حمایت آمریکا دارد، معنی ندارد. با کدام امکان، با کدام سرباز و با کدام ظرفیت؟ ولی امام(ره) با ایمان به سنت های الهی که نه تبدیل و نه تحویل می شود و هیچ تغییری تا ابد پیدا نخواهد کرد، مسیر خود را ادامه داد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: وقتی ایمان داریم که امام(ره) مردم باور بوده و تکیه او بعد از خدا به مردم است، یعنی هیچ کدام از گروه ها با هر نام، نشان، نگاه و باوری که مبارزه می کردند که گروه های مسلحانه و یا نزدیک به قدرت های خارجی با روش های مبارزه متعدد، بودند را نپذیرفت و فقط با مردم سخن گفت و این اتفاق افتاد که مردم به صحنه آمدند.

وی در ادامه با بیان اینکه ما اوج معنی یک ملت اسلامی و واحد را در چنین روزی در سال ۵۷ و در مبارزات انقلاب اسلامی، یکپارچگی و ید واحده ملت را دیدیم که اوج مردم باوری حضرت امام(ره) بود، عنوان کرد: ایشان در زمانی که هم رژیم ستمشاهی، هم آمریکا و نگاه مستبدانه آن در حمایت تمام از رژیم منحوس پهلوی بود، بدون اینکه نگاهی به شرق و شوروی سابق داشته باشد، عمل کرد و اینگونه بود که انقلاب به پیروزی رسید که نه رژیم منحوس پهلوی و نه آمریکایی های ظالم چنین حسی را پیدا نکردند که اینگونه فرو ریختند.

به گزارش خانه ملت، دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه مردم باوری و خود باوری به این معنا است که حضرت امام(ره) فرمودند «ما می توانیم»، اظهار داشت: اینها رکن های انقلاب اسلامی، آرمان ها و باورهای انقلاب اسلامی بود. از این رو اگر در دهه فجر کنار هم جمع می شویم و ۲۲ بهمن یوم الله را به عنوان افتخار گرامی می داریم به این دلیل است که روز افتخار، ذکر و یادآوری است و نشان می دهد امام(ره) یک حقیقت زنده است.

رئیس قوه مقننه در ادامه با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی یک باور بالنده است که هر روز با عظمت تر و باشکوه تر پیش می رود، گفت: انقلاب اسلامی تنها یک حرکت نمادین و نمایشی نیست بلکه یک باور حقیقی بوده و یک حقیقت همیشه زنده است. حتی ما این سنت های الهی، مردم باوری و نقش مردم را به عنوان دو رکن مهم در انقلاب اسلامی در بعد از این دوران یعنی دوران دفاع مقدس هم می بینیم.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که در دوران دفاع مقدس دو رکن و باور به سنت های الهی و مردم باوری ما را به پیروزی رساند، اظهارکرد: بارها به دوستانم به خصوص نسل جوانی که در دوران دفاع مقدس حضور نداشتند می گویم که باید آن دوران را در جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب می فرمایند در ابعاد مختلف و به درستی در جامعه مطرح و گفته شود تا بدانیم مبانی و جهت گیری ما کجاست و اگر امروز چالش های جدی داریم باید بدانیم این اشکالات از کجا به وجود آمده و چه رابطه و نسبتی با انقلاب اسلامی دارند. مهم است در جهاد تبیین به این موارد توجه شود.

قالیباف در ادامه به ماه های آغازین دوران دفاع مقدس که بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا بود، اشاره کرد و افزود: ببینید از سال ۵۹ تا زمان عزل بنی صدر از فرماندهی کل به فرمان امام(ره) و به عهده گرفتن آن از سوی شخص ایشان، جبهه و رزمندگان همان ها بودند و حزب بعث و صدام تغییری نکرد اما باور فرمانده که بنی صدر بود چیز دیگری بود که اعتقاد به سنت های الهی نداشت بلکه باور داشت اگر به کشور تا بن دندان مسلحی که کشور ما را اشغال کرده بتازیم و حمله کنیم، شکست می خوریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دانش نظامی امروز نیز می گوید باید حداقل توان سه برابری دشمن داشتیم تا به آن حمله کنیم از این رو بنی صدر هیچ حمله ای نمی کرد و می گفت کاری از دست ما بر نمی آید و باید زمین بدهیم و زمان بخریم تا ببینیم چه خواهد شد و به دنبال آتش بس بود. اما ما تاریخ را دیده ایم که هرگاه صلح و آتش بس در زمان ضعف و اشغال کشورمان صورت گرفت، دشمنان چگونه سرزمینمان را تکه تکه کردند و بردند. این تفکر در ماه های اول جنگ حاکم بود.

وی تصریح کرد: اما فقط چند هفته بعد از روزی که حضرت امام(ره) فرماندهی را برعهده گرفتند، شاهد شکست حصر آبادان بودیم و عملیات طریق القدس و آزادی بستان رخ داد. جنگ بزرگ و عظیمی نیز در چذابه اتفاق افتاد که امام فرمودند رزمندگان ما، چذابه را جذابه کردند. آن روزها شهیدانی همچون شهید علیمردانی از خراسان افتخار آفریدند و اینگونه جنگیدند که زمانی که تیر به سر او اصابت کرد به رزمندگان گفت یک گونی سر من بکشید تا روحیه دیگران تضعیف نشود و به جنگ ادامه دهید.

قالیباف در ادامه عملیات های طریق القدس و فتح المبین را نمادی از ایمان به آیه شریفه «کَم مِن فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَت فِئَةً کَثیرَةً بِإِذنِ اللَّهِ» (چه بسیار گروه‌های کوچکی که به فرمان خدا، بر گروه‌های عظیمی پیروز شدند)، دانست و افزود: اسرائیلی ها به دنبال از بین بردن حکومت اسلامی به هر طریق ممکن بودند اما بعد از ۴۰ سال این افتخار را داریم به جای اینکه اسرائیلی ها در مرزهای ما، در افغانستان و عراق و کردستان آن که نقطه مرزی است باشند، جبهه انقلاب و مقاومت چسبیده به ارتفاعات جولان در مرز رژیم صهیونیستی و سوریه حضور دارند.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه امروز جبهه مقاومت در کنار دریای مدیترانه است و این عظمت انقلاب اسلامی، نتیجه باور به سنت های الهی است و از افتخارات بزرگ ماست، اذعان داشت: باور به سنت های الهی در پیروزی انقلاب و در تداوم آن است. وقتی از جنگ به این پیچیدگی و عظمت می گوییم، از شهدا و شهدای خراسان همچون شهید علیمردانی که به مناسبت عملیات طریق القدس به او اشاره کردم، نام می بریم. مگر پیش از انقلاب چه تجربه ای در حوزه جنگ و عملیات نظامی و فرماندهی داشت؟ این یعنی باید به مردم اعتماد داشته باشیم و آنها باید در صحنه باشند.

وی با اشاره به تصاویر سرداران، رزمندگان و شهدا عنوان کرد: عمده آنها از اقصی نقاط کشور و از دل مردم برخاستند و با حضور در جنگ، سرنوشت آن را تغییر دادند در حالی که شاید روزهای اولی که در میدان حضور یافتند آموزش لازم را ندیده بودند اما در دوران دفاع مقدس، نخبگان آنقدر در زمان های کوتاه، خلاقانه و باتدبیر کنار هم جمع شدند، توانستند این افتخارات را رقم بزنند که به معنای حاکم شدن شایسته سالاری، شایسته گزینی، شایسته پروری و برنامه ریزی دقیق است.

قالیباف با بیان اینکه رهبر انقلاب فرموده اند مکتب امام(ره) سه عنصر معنویت، عقلانیت و عدالت را دارد، گفت:مردم عزیزی که در سراسر جبهه حضور پیدا کردند، به سنت های الهی اعتقاد داشتند. آن زمان معنویت و عقلانیت مهم بود البته نه عقلانیت ابزاری و لیبرالیستی امثال بنی صدر بلکه عقلانیت متصل به وحی و عقلانیتی که مبتنی بر سنت های الهی بوده و بر اساس منافع مادی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: عدالت نیز باید مبتنی بر اسلام باشد و نه مبتنی بر باورهای مارکسیستی که جز انحراف چیز دیگری نیست و اینجاست که می گوییم انقلاب و حقیقت امام(ره) زنده است. شما هرکجای ۴۰ سال گذشته را ببینید آنجا که مبتنی بر این مبانی حرکت کردیم، امروز مایه افتخار است و اینجاست که می گوییم امام(ره) زنده است و یک حقیقت زنده است و انقلاب اسلامی بالنده است.

وی افزود: پشیمان‌ها که روزی با انقلاب بودند، فکر می کنند اشکالاتی که وجود دارد، در انقلاب اسلامی و یا در آرمان های امام و انقلاب وجود دارد. خیر! دقت کنید این اشکالات زمانی پیدا شد که ما از مبانی انقلاب و اهداف آن و آرمان ها و مکتب امام(ره) فاصله گرفتیم و این چالش ها برای ما درست شد.

قالیباف همچنین تصریح کرد: زمانی که با عقلِ متکی بر وحی، برنامه ریزی کنیم و به وعده خدا اعتقاد داشته باشیم که تا زمانی که با ظالم مبارزه کنیم، نصرت و پیروزی برای مومنان است و اگر باور داشته باشیم سنت های الهی تحویل و تبدیل نمی شوند، بالندگی انقلاب را می بینیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه امروز اشکالات را می بینیم و می دانیم ایراداتی وجود دارد که در حوزه مسائل اقتصادی و رسانه ای داریم، عنوان کرد: جنگ رسانه ای که استکبار جهانی و دشمنان انقلاب و نظام راه انداخته اند ما را دچار چالش هایی کرده است و علت اینکه بر اینها فائق نمی آییم به خاطر فاصله گیری از مبانی انقلاب است.

وی تاکید کرد: برای حل مشکلات نیاز داریم ثبات در اصول و مبانی داشته باشیم و از سوی دیگر نیازمند یک تحول هستیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه تحول و تغییر اساسی باید در رویکردها، روش ها و ابزارها باشد و نه پشت کردن به اصول و مبانی انقلاب، یادآور شد: رمز پیروزی انقلاب و تداوم آن تا به امروز همین بوده است. اگر بر همین باورها و سنت های الهی، در مسیر الهی بودن و در بحث باور به مردم گام برداریم موفق خواهیم بود و وقتی حرف از باور به مردم می زنیم یعنی اجازه دهیم مثل دوران انقلاب و دفاع مقدس و در خیلی از حرکت های دیگر که تحول ایجاد می کند حضور داشته باشند؛ مثل حوزه های فناوری، علمی و مخصوصا در حوزه صنعت پیچیده نظامی که ابعاد مختلف علوم مهندسی را در بخش های مختلف هوا فضا، الکترونیک و اپتیک را در هم تنیده است.

قالیباف همچنین با تأکید بر اینکه موفقیت های امروز ما نتیجه روحیه «ما می توانیم» و رویکردی است که به جوانان خلاق، مدیر و باسواد اجازه حضور و مشارکت معنی دار در اداره کشور داد، گفت: وقتی به عرصه اقتصادی در فراز و نشیب های مختلف در ۴۰ سال گذشته می نگریم، می بینیم که در اقتصاد به سمت یک اقتصاد دولتی محض پیش رفته ایم و فرصت به مردم در این عرصه داده نشده که باعث شده مفاسد به وجود بیاید و در کنار آن عقب ماندگی و چالش داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکلات ما در حوزه اقتصادی، نبود امکانات مالی و پولی نیست بلکه مشکل ما این است که نیازمند این هستیم که از دالان کارآمدی بگذریم و برای آن نیز نیازمند یک تحول در نظام حکمرانی اداری و اجرایی کشور هستیم. نیازمند یک تحول از بعد روش ها، رویکردها و ابزارها هستیم.

وی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه واقعیت این است که امروز بخشی از حوزه اقتصاد درگیر ربا شده است، عنوان کرد: بارها نیز علمای بزرگوار و اندیشمندان این حوزه گفته اند. معلوم است زمانی که در اقتصادی فساد و ربا باشد، جنگ با خداست و خدا با کسی پیمان اخوت نبسته است. وقتی اینگونه باشد ما دچار چالش های اقتصادی هستیم.

قالیباف همچنین با طرح این پرسش که امروز دشمن به کجا متمرکز شده است؟ ادامه داد: مردم و مسئولان در جهاد تبیین که وظیفه یکایک ماست، باید به این توجه داشته باشیم که انقلاب ما دیروز با مکتب امام(ره) و امروز با هدایت و رهبری مقام معظم رهبری مبتنی بر همین سنت های الهی و مکتب امام پیش می رود و دقیقا همه ما، هم مردم و هم مسئولین باید به این تبیین توجه کنیم.

رئیس قوه مقننه افزود: ما دو نقطه قوت داشتیم و امروز دشمن در حوزه اقتصادی و جنگ رسانه ای به همین ها متمرکز شده که هم اراده و روحیه مردم را تضعیف کند و هم ناامیدی را به مسئولان تزریق و باعث وادادگی و تضعیف آنها شود تا مبانی و اصول انقلاب را با فشار اقتصادی و جنگ رسانه ای بر مردم و مسئولین، از بین ببرد و فاصله و شکاف میان امام و امت و میان رابطه حکومت با نظام و مردم ایجاد کند. آنها به این نقطه قوت ما پی برده اند.

وی ادامه داد: امروز در جوار حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) و در ماه مبارک رجب، باید با ایمان به راه امام شهدا و رهبری انقلاب محکم گام برداشته، ذره ای تردید نکنیم و فرصت را برای مردم فراهم کنیم که این موضوع به دوش یکایک ما مسئولان است. ما مسئولان حق اینکه در موضع اپوزیسیون صحبت کردن را نداریم و باید نسبت به مسئولیت خود باید پاسخگو باشیم.

قالیباف در ادامه تأکید کرد: امروز مردم حجت را بر مسئولان تمام کردند، به میدان آمدند و بار دیگر به مبانی و اصول انقلاب رأی دادند و امروز مجموعه قوا در دولت، مجلس و قوه قضائیه مسئول هستند. حتما مشکلاتی در نظام اجرایی کشور است اما بر ماست که باید پاسخگو باشیم و با کمک مردم آن را حل کنیم که با فضل الهی با همه تلاش و همدلی به سمت هم افزایی به سمت یک ذینفع واحد یعنی ملت تلاش می کنیم.

رئیس نهاد قانونگذاری یادآور شد: امام فرمودند کسانی که طعم فقر چشیده اند تا پایان خط پای انقلاب ایستاده اند که ما امروز مدیون این مردم هستیم و باید دست به دست هم دهیم و در این مسیر حرکت کنیم.

وی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حضرت آیت الله گرایلی که چند هفته قبل به رحمت خدا رفتند، گفت: ایشان عالم وارسته ای بودند که در مسئولیت حوزه های علمیه مشهد بوده و یکی از چهره های برجسته مبارز و انقلابی در استان خراسان به خصوص شهر مشهد بودند که ما خاطره ایشان در دوران دفاع مقدس، جبهه و ۴۰ سال امام جماعت در جوار امام رضا(ع) و در برقراری نماز در حرم مطهر را داریم و رحلت ایشان را به علمای بزرگوار و خانواده این روحانی مبارز و عزیز تسلیت می گوییم.

قالیباف ادامه داد: همچنین درگذشت سعید تشکری که از چهره های خوب فرهنگی و از داستان نویسان و رمان نویسان مذهبی و انقلابی این شهر بودند و به رحمت خدا رفتند را به همه نخبگان و مردم انقلابی، جوانان و اصحاب هنر در این استان تسلیت می گویم. من در جریان یکی از آثار ایشان بودم که وقایع شهر مشهد را قلم زد و کتاب پاریس پاریس بود. ایشان از چهره های موثر در حوزه فرهنگی و داستان نویسی در کشور و از افتخارات شهر ما بودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنرانی خود خاطرنشان کرد: درود می فرستم به روح پرفتوح همه شهدا، شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان سلامت و درود می فرستیم به همه خانواده های شهدای عزیز، جانبازان، آزادگان و رزمندگان و از خداوند می خواهیم که ما را یک لحظه به خود وانگذارد و توفیق اطاعت و بندگی به همه ما عطا کرده و این توفیق را بدهد به گونه ای عمل کرده و پیش برویم که فردای قیامت مدیون شهدا و امام شهدا و امروز نیز خجل‌زده مردم عزیز و شرمنده رهبر عزیز انقلاب نباشیم.

کد خبر: ۱۳۴٬۷۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha