۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
رویکرد ما با کشورهای جهان نه یک موضوع تاکتیکی بلکه یک امر راهبردی است
رییس جمهور:

رویکرد ما با کشورهای جهان نه یک موضوع تاکتیکی بلکه یک امر راهبردی است

رییس جمهور در دیدار سفرای خارجی مقیم تهران گفت: رویکرد مناسبات ما با کشورهای جهان به خصوص با همسایگان نه یک موضوع تاکتیکی؛ بلکه یک امر راهبردی است.

به گزارش بازار، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در آستانه ۲۲ بهمن و جشن چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در دیدار سفرای خارجی مقیم تهران با گرامی‌داشت مقدم همه سفرا، نمایندگان کشورها و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی اظهار امیدواری کرد تا سالی که در آن قرار داریم، همراه با آرامش، صلح و اعتلای مضامین عالی انسانی در اقصی نقاط جهان باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه ملت بزرگ ایران در این روزها چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیرند، افزود: این انقلاب، محصول باور عمیق مردم به اصول و ارزش‌های متعالی اسلام، آزادی‌خواهی، عدالت‌طلبی و رهبری هوشمندانه آن است.

رئیسی اظهار داشت: اندیشه راهبردی جمهوری اسلامی ایران ریشه در مکتب امام خمینی(رض) بنیانگذار انقلاب اسلامی و مفهوم اسلام ناب دارد. وجه منحصر به فرد امام بزرگوار ما این است که توانست یک هویت جدید به نام جمهوری اسلامی یا مردم‌سالاری دینی در دنیای پرآشوب سیاست و در سطح منطقه و جهان به وجود بیاورد.

رییس جمهور پیام رسا و گویای انقلاب اسلامی را نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری، عدم دخالت قدرت‌های جهانی در امور داخلی ملت‌های مستقل، دفاع از مظلوم، حق تعیین سرنوشت و استقلال در سیاست‌های داخلی و خارجی برشمرد و تصریح کرد: این آرمان‌ها، ارزش‌های جهان‌شمولی هستند که مخالفت با آنها به معنی رد ارزش‌های انسانی و اخلاقی به حساب می‌آید و ملت سرافراز ایران هم‌چنان برآرمان‌های خود مصمم است.

رئیسی همه جانبه‌نگری، پویایی و هوشمندی را مشخصات سیاست خارجی جمهوری اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: سیاست خارجی دولت مردمی از آغاز فعالیت براساس اصول و ارزش‌های مندرج در قانون اساسی و نیز با اتکاء به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اولویت‌های سه‌گانه «تعامل حداکثری با کشورهای همسایه، هم‌پیمان و هم‌سو»، «توجه به ظرفیت‌های سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی» و «توسعه دیپلماسی اقتصادی» استوار گردیده که خوشبختانه گام‌های خوبی را هم در این راستا برداشته‌ایم.

رییس جمهور با بیان اینکه دولت سیزدهم در مدت سپری شده از آغاز فعالیت، صداقت خود را برای تحکیم مناسبات و تعاملات دوستانه با همسایگان و سایر شرکای بین‌المللی ثابت کرده است، گفت: در تلاش هستیم برای رویکرد نوین در عرصه دیپلماسی، فصل جدیدی از همکاری‌های دو یا چند جانبه را به ویژه در محیط پیرامونی و در جهت حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و تأمین نیازهای متقابل ایجاد نماییم.

رئیسی افزود: در این راستا بخشی مهم از موافقتنامه چارچوب مشارکت راهبردی ۲۵ ساله با جمهوری خلق چین را به مرحله اجرایی رساندیم، انعقاد پیمان مشابه با فدراسیون روسیه را در دستور کار داریم، همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تقویت و به عضویت دائم سازمان همکاری شانگهای درآمدیم.

رییس جمهور ادامه داد: همچنین گام‌های مؤثری در جهت ارتقاء روابط با همه همسایگان برداشته و با تقویت بنادر و کریدورهای ترانزیتی مسیر توسعه و گسترش همکاری با همسایگان را مهیا کرده‌ایم.

رئیسی اظهار داشت: اگر چه توسعه روابط با کشورهای همسایه و آسیا و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی با اولویت دادن به اقتصاد در تعاملات خارجی به ویژه با شرکای آسیایی از اولویت‌های دستگاه دیپلماسی است، لکن بنا به سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند، توجه ویژه‌ای نیز به تعمیق مناسبات و افزایش همکاری‌ها با هدف بهره‌مندی از ظرفیت‌های متقابل با سایر مناطق جغرافیایی از قبیل آفریقا، آمریکای لاتین و اروپا داریم.

رییس جمهور تصریح کرد: در تلاش هستیم با نگاهی واقع‌بینانه و به دور از هرگونه تأثیر عوامل و متغیرهای زائد بیرونی، روابطی منسجم و مستمر با حوزه‌های جغرافیایی و متناسب با وزن استراتژیک، موقعیت سیاسی، اقتصادی و تجاری هر یک از مناطق تنظیم و عملیاتی کنیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با قرار گرفتن در موقعیت سیاسی و اقتصادی حساس و مهم و با برخورداری از سواحل گسترده دریایی و ظرفیت‌های بسیار بالا بخصوص در عرصه‌های ترانزیتی، انرژی، تجارت، کشاورزی، صنعت و فناوری، علاقه‌مند به ایجاد و استمرار فضایی جدید از همکاری‌ها و مناسباتی سودمند با کشورهای همسایه، پیرامون و دوست در جهت تأمین متقابل نیازها و منافع مبتنی بر سیاست تعامل حداکثری است.

رییس جمهور ادامه داد: فرصت‌های بی‌نظیر سرمایه‌گذاری، بازار مناسب داخلی، موقعیت ممتاز جغرافیایی به همراه امنیت پایدار و مستمر داخلی، شرایط مناسبی برای اتصال ترانزیتی و عبور خطوط انرژی و امکان بهبود کمی و کیفی تجارت کالایی را در سرزمین ایران ایجاد کرده است.

رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران توانسته در خلال ۴ دهه گذشته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با اتکاء بر دانش بومی و با تلاش بی‌وقفه علیرغم وجود مسیری پرسنگلاخ به واسطه فشارها و تحریم‌های دست و پاگیر به پیشرفت‌های زیادی در بسیاری از حوزه‌های علمی و فناوری‌های مهم از قبیل هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، نانو، هوا و فضا و امثال آن دست یابد، گفت: امروز در این جایگاه و با نگاهی مسئولانه برای ترویج علم، فناوری و دستاوردهای جامعه بشری حاضر هستیم با مشارکت کشورهای دوست و برادر تجارب علمی‌مان را در جهت توسعه روابط و تعمیق مناسبات بکار گیریم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه بسیاری از قدرت‌های سلطه‌گر در صدد بازداشتن ایران از قرار گرفتن در موقعیتی هستند که صلاحیت آن را دارد، افزود: با این وجود جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه تلاش بومی و با داشتن تاریخ، تمدن و فرهنگی غنی، واقعیتی غیرقابل انکار در سیاست منطقه و جهان و کشوری دوست و شریکی قابل اتکاء و کانونی ویژه برای هم‌افزایی اقتصادی با همسایگان و دیگر شرکای بین‌المللی است.

کد خبر: ۱۳۴٬۶۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha