۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
پرداخت وام یک میلیونی، مردم را گرفتارتر می کند
عضو هئیت علمی دانشگاه علامه در گفتگو با بازار:

پرداخت وام یک میلیونی، مردم را گرفتارتر می کند

عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دولت به جای پرداخت وام یک میلیون تومانی با سود ۱۲ درصدی، فکری به حال کاهش نرخ تورم کند، چرا که یک میلیون تومان کفاف گذران زندگی یک هفته خانوار ۴ نفره را ندارد و از طرفی با توجه به اختصاص سود به چنین وامی، مردم را گرفتارتر می کند.

محمد مهدی تقوی اقتصاددان در گفتگو با "خبرگزاری بازار" با بیان این که دولت قصد دارد در این روزهای کرونایی و در شرایطی که خیلی از صنوف، مشاغل و کسب و کارها تعطیل و یا نیمه تعطیل شده اند، یک میلیون تومان را به حساب سرپرستان خانوار در صورت نیاز واریز کند، افزود: منابع مالی مورد نظر باید از محلی غیر از منابع بانکی تامین شود، چرا که بانک ها همیشه بدنبال سودآوری هستند.

وی افزود: دولت باید در چنین موقعیتی، کم درآمدها را دریابد و پرداخت چنین وامی با مبلغ اندک را در صورت امکان بصورت بلاعوض ارایه کند نه این که نرخ ۱۲ درصدی را برای آن در نظر گیرد.

این کارشناس اقتصادی به تورم بیش از ۴۰ درصدی در کشور اشاره کرد و افزود: زمانی که نرخ تورم در کشور بشدت بالاست قدرت خرید مردم کم می شود بنابراین پرداخت وام یک میلیون تومانی به ضعفا نمی تواند حلال مشکلات شود.

تقوی خاطرنشان کرد: هرچند خیلی از مردم به دلیل ماندن در خانه و بیکاری در پی تعطیلی محل کارشان نیاز مبرم به پول برای تامین هزینه های روز مره دارند، در چنین شرایطی دولت باید حداقل در پرداخت این وام کوچک نرخ سود را به صورت قرض الحسنه در نظر می گرفت.

گفتنی است؛ اخیرا با اعلام خبری مبنی بر ثبت‌نام در سایت برای دریافت وام یک میلیونی از سوی «نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه، تمام نظرها به سایت هدفمندی یارانه‌ها که تنها سایت رسمی اعلام درخواست یارانه‌ای محسوب می‌شود، جلب شد.

با پیگیری‌ها مشخص شد که هنوز در این سایت، سازوکار و زمانی برای ثبت‌نام وام یک میلیون تومانی در نظر گرفته نشده است.

از طرفی نیز اشتباه سازمان برنامه و بودجه باعث شده مردم با مراجعه به این سایت به اشتباه اطلاعات خود را در قسمت اهدای یارانه وارد کنند. در این بین عده‌ای با ثبت درخواست اهدای یارانه، بابت حذف یارانه خود نگران شدند.

خوشبختانه این گزینه مثل انصراف نبوده و قابل برگشت است و جای نگرانی برای مردم نیست.

کد خبر: ۱۳٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha