۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۹
شرکت خاطی را معرفی کنید، همه را بایک چوب نزنید! | کیفیت ها مناسب هستند در برد سازی مشکل داریم
پاسخ فعالین حوزه لوازم خانگی به ادعای نماینده مجلس؛

شرکت خاطی را معرفی کنید، همه را بایک چوب نزنید! | کیفیت ها مناسب هستند در برد سازی مشکل داریم

یکی از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در صحبتی ادعا کرد در حال حاضر قطعات بی کیفیت خارجی برای تولید لوازم خانگی داخلی وارد می شود که این صحبت توسط فعالین این حوزه رد شد.

نساء کروندی؛ بازار: در سال های اخیر با دستور مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالاهای داخلی و معرفی مناسب کالای ایرانی صنعت تولید لوازم خانگی مورد استقبال خوب مصرف کنندگان داخلی قرار گرفت.

در حال حاضر تعداد زیادی از ایرانی‌ها در خانه‌های خود از تولیدات لوازم خانگی استفاده می کنند و رضایتمندی نسبی از این کالا ها وجود دارد.

همپوشانی تبلیغات، معرفی صحیح کالا و حمایت مسئولین و همچنین عدم ورود کالاهای مشابه خارجی سبب رونق بهتر و بیشتری در این بخش شد و از مقبولیت بیشتری در بین مصرف کنندگان قرار گرفته است. اما ظاهرا خدمات پس از فروش و حواشی های ایجاد شده از سوی برخی برنده ها موجب شد تا داخلی سازی این صنعت با موانعی روبرو شود.

محمدتقی نقدعلی نماینده مجلس در حاشیه بازدید از مبادی گمرکات کشور گفته بود: کاملا مشهود بود که قطعات بی کیفیت به عنوان ته لنجی یا از طریق مرز نشینان به صورت قانونی وارد کشور می شود.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ افزود: پذیرفتنی نیست که قطعات بی‌کیفیت لوازم خانگی خارجی را به این بهانه که با شرکت‌های بزرگ دنیا که بازار را تصاحب کرده‌اند، رقابت کنیم وارد کشور کنیم.

وی بیان کرد: مردم می فهمند وقتی همه کالاها دارد گران می شود یک دفعه کالایی ۱۵ درصد ارزان می شود یعنی یک مشکلی وجود دارد.

اگر اشخاصی در زمینه واردات کالاهای بی کیفیت تحقیق کرده اند، نتایج بررسی هایشان را به صورت کارشناسانه و در جهت مصالح ملی و خارج از فضای تعارف بیان کنند تا همگان بدانند کدام شرکت ها از قطعات بی کیفیت استفاده می کنند یا در تولید مراتب تعهد حرفه ای و اخلاقی را رعایت نمی کنند

کلی گویی نکنیم مصداقی حرف بزنیم
شراره کامرانی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه این یک ادعای کلی است و به طور قطع در صنعتی که قریب به ۵۰۰ تولید کننده شناسنامه دار و شناخته شده مشغول تولید هستند، نمی توان به این صورت کلی گویی کرد، اظهار داشت: لازم است مصادیق این ادعا روشن شوند و اگر اشخاصی در این زمینه تحقیق کرده اند، نتایج بررسی هایشان را به صورت کارشناسانه و در جهت مصالح ملی و خارج از فضای تعارف بیان کنند تا همگان بدانند کدام شرکت ها از قطعات بی کیفیت استفاده می کنند یا در تولید مراتب تعهد حرفه ای و اخلاقی را رعایت نمی کنند.

وی با بیان اینکه باید به خاطر داشته باشیم در محصولات مختلف و متنوع لوازم خانگی - بسته به حد ارزبری محصول- قطعاتی از خارج وارد می شوند، افزود: این یک حقیقت است که صنایع ما از جمله صنعت لوازم خانگی بسته به محصول، درجاتی از وابستگی به خارج را دارند که این مساله، غیرمتعارف نیست و در جهانی که زنجیره ارزش در آن امتداد دارد، نمی توان صرفا واردات بخشی از قطعات یک صنعت را به عنوان یک ایراد برای تولید داخل عنوان و ادعا کرد همه قطعات باید در داخل ساخته شوند.

کارشناس فعال در حوزه لوازم خانگی بیان کرد: در این صورت باید به طور کلی مساله را تغییر داد و گفت در داخل قطعاتی با کیفیت و قیمت مناسب ساخته می شوند که کشور را از واردات این محصولات بی نیاز کرده اند و براین اساس لازم است، سیاست های حمایتی از این قطعه سازان اجرا گردد.

کامرانی با اشاره به اینکه اگرچه درون زایی و افزایش تاب آوری اقتصاد کشور مبحث بسیار مهمی است، گفت: نباید از محل این بحث، به ورطه درونگرایی افتاد و گمان کرد با بستن درها و بدون تعاملات بین المللی می توان اقتصاد کشور را اداره کرد و با همین دیدگاه باید بپذیریم صنعت لوازم خانگی کشور نیز در برخی قطعات که یا تکنولوژی ساخت آن را نداریم و یا مزیتی برای ساخت آن در داخل وجود ندارد، لاجرم باید نیازهایش را از تامین کنندگان خارجی فراهم کند و بنابراین نباید به گونه ای فضا سازی شود که لوازم خانگی ایرانی سراسر از قطعات بی کیفیت خارجی ساخته شده اند؛ چرا که حاصل این بی مبالاتی و کلی گویی، سلب اعتماد مصرف کنندگان از کالای داخلی است.

شرکت های تولید لوازم خانگی دولتی نیستند و در صورت استفاده از قطعات بی کیفیت برای تولیداتشان قطعا خودشان متضرر می شوند

این صحبت در خصوص تولید کنندگان برند داخلی صدق نمی کند
محمد حسین اسلامیان نیز در این خصوص اظهار داشت: این ادعا در خصوص تولید کنندگان برند داخلی صدق نمی کند چرا که محصولات این شرکت ها جای خود را در بین مصرف کنندگان خود پیدا کرده اند و بخاطر حفظ برند خود از کالای بی کیفیت استفاده نمی کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برند های خوبی در سطح کشور فعالیت می کنند، افزود: شرکت هایی که جایگاه خوبی در بین مصرف کنندگان دارند بدنبال افزایش کیفیت تولیدات خود هستند.

این کارشناس فعال در حوزه لوازم خانگی بیان کرد: این شرکت های تولیدی دولتی نیستند و در صورت استفاده از قطعات بی کیفیت برای تولیداتشان قطعا خودشان متضرر می شوند.

اسلامیان خاطر نشان کرد: امکان دارد برخی شرکت های ضعیف برای اینکه قیمت تمام شده تولیداتشان مناسب باشد این کار را انجام دهند.

۸۰ درصد قطعات تولید شده لوازم خانگی وارداتی است
علی رجایی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه درحال حاضر ۸۰ درصد از قطعات تولیدات لوازم خانگی وارداتی هستند، اظهارداشت: نمی توان گفت تمام این قطعات بی کیفیت هستند.

این فعال صنعت لوازم خانگی افزود: شرکت های بزرگی در حال حاضر در حال تولید لوازم خانگی در کشور هستند که قطعات اساسی خود را مانند برد لباسشویی، در و موتور یخچال و... وارد و کالاهای با کیفیتی تولید می کنند.

وی بیان کرد: اکنون مصرف کنندگان بسیاری از تولیدات داخلی چه در بخش لوازم خانگی و چه بخش های دیگر استفاده می کنند و از کیفیت آنها رضایت دارند.

به طور کلی درحال حاضر شرکت های تولید کننده لوازم خانگی در داخل کشور رقابت مناسب با یکدیگر برای تولید محصولات با کیفیت دارند و مورد مقبولیت مصرف کنندگان نیز است. باید با تداوم حمایت و همچنین نظارت دقیق بر روند تولید موجب رضایت‌مندی مصرف کنندگان کنونی و ایجاد جذابیت برای افراد جدید شویم

کشور ما در زمینه برند سازی عقب است
حامد محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار در دفاع از تولید کالای با کیفیت در داخل، اظهار داشت: ما نه در تولید بلکه در زمینه برد سازی عقب هستیم.

وی در مقایسه کالاهای داخلی با نمونه مشابه خارجی، بیان کرد: در سال های گذشته که ورود لوازم خانگی خارجی ممنوعیت نداشت شاهد بودیم که درصد خرابی محصولات خارجی بیش از تولیدات داخلی بود.

این فعال صنعت لوازم خانگی گفت: در حال حاضر تولیدات داخلی جوابگوی مصرف کنندگان داخلی است.به طور کلی درحال حاضر شرکت های تولید کننده لوازم خانگی در داخل کشور رقابت مناسب با یکدیگر برای تولید محصولات با کیفیت دارند و مورد مقبولیت مصرف کنندگان نیز است.

محمدی افزود: باید با تداوم حمایت و همچنین نظارت دقیق بر روند تولید موجب رضایت‌مندی مصرف کنندگان کنونی و ایجاد جذابیت برای افراد جدید شویم.اگر در حوزه حمایت، نظارت و تولید همگان به خوبی به وظایف خود عمل کنند شاهد رونق بیشتر در صنعت لوازم خانگی و به تبع آن در اقتصاد کشور نیز شاهد خواهیم بود.

کد خبر: ۱۳۴٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اصغر و احمد IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      4 0
      مونتاژ کردن قطعات از چین و واچین اسمش تولید لوازم خانگی نیست ، متاسفانه نسخه ای که سال هاست برای خودرو سازی پیچیده اند برای لوازم خانگی هم تجویز کردن ، دیر یا زودخواهید فهمید بلایی که سر ارج و آزمایش و لورچ و .... آوردید الان داریم تاوانش رو پس میدیم
    • رضا IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      2 1
      تا کولبران عزیز هست از این بنجل ها استفاده نخواهیم کرد
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      1 0
      صراحتاً نام ببریم! شرکت پارس خزر. کیفیت ندارد. پشتیبانی ندارد، گارانتی ندارد، تقلب دارد، عدم تعهد دارد، ...
    • مجید IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      1 0
      صنعت لوازم خانگی مثل خودرو بی کیفیت وگران و هیچ کس هم جوابگو نیست متاسفانه دارند خیانت میکنند به مردم