۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
ظرفیت هایی که دستاوردی برای جوانان بیکار ایلام نداشت!
یادداشت؛

ظرفیت هایی که دستاوردی برای جوانان بیکار ایلام نداشت!

ایلام- «ذخایر نفتی، گازی و دیگر ظرفیت های اقتصادی در استان ایلام هیچ دستاوردی را برای جوانان بیکار به همراه نداشته است» این جملات بخشی از یادداشت فرشته سنجیده فعال رسانه ای برای بازار است.

فرشته سنجیده؛ بازار: ایلام از جمله استان هایی است که از نظر تعداد افراد تحصیلکرده دانشگاهی در قیاس جمعیت آن به نسبت میانگین کشوری در رده بالایی قرار دارد، اما متاسفانه به علت ضعف مدیریتی این آمار هیچگاه عاملی برای کاهش نرخ بیکاری و تبعات منفی ناشی از آن در استان ایلام نشده است.

این درحالی است که باید از تحصیلات تکمیلی و دانش علمی جوانان با استعداد ایلامی در کنار منابع و ظرفیت های طبیعی به نفع جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی بیشترین بهره برداری را داشت و از این طریق زمینه اشتغال سازنده و بروز خلاقیت ها و ابتکارات را فراهم آورد.

بدون شک، بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی همچون سرقت، ولگردی، گدایی، افسردگی، طلاق، خودکشی و اعتیاد از جمله تبعات گسترده بیکاری بوده که به علت تنگدستی به وجود می آید.

در واقع می توان رهاورد ذخایر نفتی، آب و خاک حاصلخیز، برای اشتغال جوانان تحصیلکرده و بیکار استان ایلام را تقریبا هیچ عنوان کرد. گرانی های نفس گیری که تبعات منفی آن گلوی اقشار کم درآمد جامعه کارگری و بازنشستگان استان را بیش از پیش فشرده، کمرشکن شده است

در واقع می توان رهاورد ذخایر نفتی، آب و خاک حاصلخیز، برای اشتغال جوانان تحصیلکرده و بیکار استان ایلام را تقریبا هیچ عنوان کرد. گرانی های نفس گیری که تبعات منفی آن گلوی اقشار کم درآمد جامعه کارگری و بازنشستگان استان را بیش از پیش فشرده، کمرشکن شده است.

ظرفیت هایی که دستاوردی برای جوانان بیکار ایلام نداشت!


وقتی به ویژگی های تورم در ایلام نگاه می کنیم، افزایش تقاضا و کاهش تولید می بینیم، اینجاست که خاموشی چرخ های صنعت و کشاورزی در ایلام اهمیت یافته، آثار منفی آن علاوه بر رشد بیکاری و دامن زدن به مشکلات اجتماعی، اقتصاد استان را با زوال و نابودی روبرو کرده است.به تعبیری دیگر، تورم در ایلام با رشد اشتغال و رونق بازار همراه نبوده است.

استان ایلام به واسطه عدم توجه مسئولان کشوری و استانی، حائز رتبه برتر تورم و به تبع آن شاخص فلاکت، بیکاری و در کشور است، به همین دلیل مهاجرت خیل جوانان تحصیلکرده و بیکار به کلان شهرها افزایش یافته است.

جوانان تحصیلکرده و بیکار استان تا به کی با معضل بیکاری و فقر ناشی از آن دست و پنجه نرم کنند و در حسرت به دست آوردن امکانات اولیه یک زندگی ساده بسوزند.

تأسیس شرکت مستقل بهره برداری نفت و گاز استان با توجه به وجود ذخایر زیرزمینی استراتژیک و سرشار منابع نفت و گاز در حوضه سرزمینی جغرافیای استان ایلام از نیازهای اصلی استان است

بدون تردید استان ایلام یکی از مناطق کشور از حیث عقب ماندگی های مزمن اقتصادی و عمرانی کشور بوده که سالیان متمادی مردم استان در تنگنای معیشتی و زندگی دشوار و طاقت فرسا قرار داده است.

تأسیس شرکت مستقل بهره برداری نفت و گاز استان با توجه به وجود ذخایر زیرزمینی استراتژیک و سرشار منابع نفت و گاز در حوضه سرزمینی جغرافیای استان ایلام از نیازهای اصلی استان است.

اجرای پروژه های مختلف پتروشیمی در مناطق مختلف استان خصوصاً دره شهر، مهران، دهلران، هلیلان و احداث واحدهای پایین دستی مرتبط در سایر شهرستانها باید مورد توجه قرار گیرد.

ضعف مدیریت استان در دوره های مختلف در فراهم کردن زیر ساخته ای ضروری مانند جاده، انرژی، امنیت و... برای مساعدکردن فضای اقتصادی برای جذب سرمایه‌ گذار بخش خصوصی خود عامل بازدارنده ای است که سالهاست گریبان ایلامِ محروم از نعمت رشد و بالندگی را گرفته است.

موضوع بیکاری و آینده مبهم جوانان همیشه از بحث های داغ در فضای جامعه و به خصوص بین مسئولان بوده است، موضوعی که فقط به سخنرانی و بحث های خسته کننده و تکراری ختم شده و جوانانی که دیگر از سن جوانی در حال عبور هستند اما نه پس اندازی و نه آینده و انگیزه ای برای آنها وجود دارد.

این همه منابع عظیم نفت و گاز و اقلیم آب و هوایی مناسب برای کشاورزی و استانی با این همه زیبایی طبیعی و خدادادی که مستعد گردشگری و جذب توریست است و این همه جوان نخبه و مخترع، آیا برای ریشه کنی بیکاری کافی نیست.

کد خبر: ۱۳۴٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha