۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
بانک مرکزی سد راه صادرات طلا و جواهر| فرآوری معادن بیش از ۱۵۰۰ درصد ارزش افزوده دارد
عضو اتحادیه طلا و جواهر در گفتگو با «بازار» مطرح کرد؛

بانک مرکزی سد راه صادرات طلا و جواهر| فرآوری معادن بیش از ۱۵۰۰ درصد ارزش افزوده دارد

زنگنه عضو هیات رئیسه اتحادیه طلا و جواهر ایران، به «بازار» گفت: در بخش تولید و عرضه طلاو جواهر متاسفانه ایران تنها کشوری است که بانک مرکزی آن دخالت می کند و در صادرات سد راه است.

بازار؛ گروه صنعت: طلا و جواهر صنعت بسیار مهم با ارزش افزوده فراوان که می تواند کمک قابل توجهی به اقتصاد هر کشور و البته ایجاد شغل کند. این صنعت علیرغم وجود منابع و پتانسیل های فراوان در کشور متاسفانه چندان مورد حمایت و توجه دلتمردان قرار نمی گیرد. ذخایر طلا و جواهر توام با منابع معدنی سنگ های گران بها همگی در کنار استخراج با طراحی براساس هنر دیرینه ایرانی، می تواند ظرفیت قابل توجه ارز آوری در دنیا را برای کشور فراهم کند. استخراج و پالایش طلا و سنگ های گران بها و خام فروشی آن به سایر کشورها، ظرفیت ارزش افزوده از کشور را دریغ می کند. دولت علاوه بر توجه به مشکلات این صنعت و صنف طلا و جواهر باید به مساله خام فروش منابع ارزشمند کشور نیز توجه ویژه داشته باشد. حمایت دولت از مساله فرآوری سنگ های گران بها در سراسر کشور می تواند ظرفیت اشتغال قابل توجهی را فراهم کند، در این رابطه هومن زنگنه عضو هیات رئیسه اتحادیه طلا و جواهر ایران، مسئول کمیسیون صنایع و معادن کل کشور و نایب رئیس انجمن علمی بازرگانی اتاق ایران به «بازار» توضیح می دهد.

* چندی پیش سیزدهمین نمایشگاه طلا و جواهر، گوهر، سنگ ها و صنایع وابسته در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، برگزاری این نمایشگاه را چگونه ارزیابی کردید؟
افتخار داشتیم در سیزدهمین دوره نمایشگاه طلا و جواهر، گوهر، سنگ ها و صنایع وابسته که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان تهران برگزار شد، شرکت کنیم. این نمایشگاه در حوزه های مختلف از ۳۶ هزار واحد صنفی فروش، ۱۲ هزار واحد تولیدی در سطح کشور و تعدادی از تولید کنندگان برتر کشوری تشکیل شده بود.

همچنین واحدهای تولید و عرضه دستگاه معادن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، واحدهای آموزش رسانه وخبر، مجموعه های آموزشی، پژوهشی و اکتشافی، پلیس امنیت جهت نگهداری از واحد های صنفی، معادن و کارخانه ها در سالن مخصوص ماشن آلات نمایشگاه مذکور، شرکت کردند.

ایران جز ۱۲ کشور غنی از نظر ذخایر معدنی در دنیا و جز پنج کشور مصرف کننده زیور آلات و سنگ های قیمتی در جهان است، ایران متاسفانه در خصوص زیورآلات وغیره جایگاه صادراتی ندارد

* ذخایر معدنی گران بها در کشور چه رتبه ای در دنیا دارد و از نظر صادرات چه جایگاهی را در جهان به خود اختصاص داده ایم؟
توانایی های کشور در جهان و هویت آن بر هیچ کس پوشیده نیست، ایران جز ۱۲ کشور غنی از نظر ذخایر معدنی در دنیا و جز پنج کشور مصرف کننده زیور آلات و سنگ های قیمتی در جهان است. تایلند ربته ۱۲۷ را در دنیا از نظر مصرف دارد، اما اولین صادرکننده سنگ به دنیا است درحالی که ایران متاسفانه در خصوص زیورآلات وغیره جایگاه صادراتی ندارد. طی ۲۵ سال گذشته ترکیه توانسته است نخستین صادر کننده به دنیا باشد، ولی متاسفانه ایران در حال حاضر با توجه به اینکه صادراتش مطابق با استاندارهای بین المللی است و می تواند با کشورهایی همچون ایتالیا، هنگ کنگ، مالزی، سنگاپور رقابت کند، از آن سو در زمینه تراش استانداردهای ایران رتبه اول و بهترین درجه کیفیت را دارد. اما متاسفانه در زمینه صادرات نتوانستیم با هند، سنگاپور، تایوان، تایلند و آمریکا رقابت کنیم و بتوانیم درآمد غیرنفتی داشته باشیم.

* به بحث درآمد غیرنفتی اشاره کردید، آیا دولت ها توانستند در این خصوص زمینه مساعد را فراهم کنند؟
همانطور که مقام معظم رهبری ۱۹ سال قبل تاکید کردندکه ما نباید دیگر نفت بفروشیم و باید صادرات غیر نفتی داشته باشیم، از سوی در چند سال اخیر نیز در بند ۱۷ ابلاغی ایشان به دولت های مختلف و بند دوم ابلاغ اقتصاد مقاومتی تاکید به کارآفرینی و معادن سنگ های قیمتی به عنوان جایگزین خوبی برای نفت شده است، اما متاسفانه دولت ها نتوانستند این اتفاق را رقم بزنند.

قول دو میلیون اشتغال پایدار را به رئیس جمهور دادیم، طرح ملی تولید سنگ های قیمتی و فرآوری شده صنایع دستی و فلزات گران بها مصوب کارگروه ملی شده و اکنون در ۲۱ استان آمادگی اجرا را دارد

* آیا توانستید با رئیس جمهور و هیات دولت در خصوص این صنعت و بیان مشکلات و نقاط قوت جلسه داشته باشید؟
بله در دولت فعلی تاکنون جلساتی با شخص رئیس جمهور، معاون اول و رئیس دفتر ریاست جمهوری داشتیم، امیدواریم اتفاق های خوبی رخ دهد. قول دو میلیون اشتغال پایدار را به رئیس جمهور دادیم، همچنین استاندارهای بیش از ۶۱ رشته آموزشی نوشته شده است. از نظر فضا تولیدی ما ۷۰ سانت بیشتر نیاز به فضا نداریم، بیش از ۸۰ درصد این مقدار از فضا اشتغال از نوع خانگی است. معادن این صنعت را به وفور داریم و تکنولوژی و دانش آن را در دانشگاه شریف ایجاد کردیم. از همین رو تجهیزات و دستگاه های تولیدی خوبی ساخته شده که در روستاهای کشور مورد استفاده است. طرح ملی تولید سنگ های قیمتی و فرآوری شده صنایع دستی و فلزات گران بها مصوب کارگروه ملی شده و اکنون در ۲۱ استان آمادگی اجرا را دارد. ان شاالله دولت بتواند پیگری کند و به مرحله اجرا برسد.

* صنف شما با چه مشکلاتی مواجه است و دولت های قبلی توانسته اند چه اقدامی انجام دهند؟
مشکلات زیادی در دولت های قبل بوده، بزرگترین معضل ما رفتار ناشایست سیستم ادارات دولتی مخصوصا مالیات است. یک طرح آزمایشی یک ساله را حدود ۱۰ الی ۱۱ سال ادامه دادند و خون این صنف را مکید و آن را به نابودی کشاند. متاسفانه بیش از ۶۰ درصد واحدهای صنفی ابطال شدند و بیش از ۸۰ درصد از واحدهای تولیدی به تعطیل شدند. این یک اتفاق مرگ باری بود که بعد از ۱۰ الی ۱۱ سال گفتند اشتباه کردیم. بنابراین طرح تصویب و تعویض شد و قانون مالیاتی دیگری را نوشتند که این اتفاق یک مرگ حتمی برای این صنف بود. تامین اجتماعی یکی دیگر از سازمان هایی است که این صنف را با اصناف دیگر اشتباه گرفته است. کارگر این صنف کارگر صنایع دستی است، اما متاسفانه مالیات و هزینه بیمه پنج تا شش برابری نسبت به سایر واحدهای صنعتی باید پرداخت کند.

بانک مرکزی سد راه صادرات طلا و جواهر| فرآوری معادن بیش از 1500 درصد ارزش افزوده دارد

* پیشتر به بحث صادرات اشاره کردید، برای صادرات آیا با چالش مواجه هستید؟
در بخش تولید و صادرات متاسفانه ایران تنها کشوری است که بانک مرکزی آن دخالت می کند و فرآیند آن را کندکرده است، بانک مرکزی به یک معضل برای امر صادرات تبدیل شده است. با سازمان استاندارد نیز مشکلات زیادی داشتیم که تقریبا حل شده است. هرچند که وزارت صمت نیز در خصوص صادرات همراه است، اما تا زمانی که دیدگاه صادراتی نباشد با دلار ۲۷ هزار تومان نباید به فکر صاردات و اشتغال چند هزار نفری باشیم.

* در بحث صادرات غیر نفتی می توانیم به بازار کدام کشورها وارد و فعالیت جدی داشته باشیم؟
به عنوان فردی که ۱۱ دوره عنوان کارآفرین ملی را دارم، معتقدم در صادرات غیر نفتی و حتی آموزش پودمانی به کشورهایی همچون عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس می توانیم فعالیت کنیم. اگر در این زمینه اقدامی را انجام ندهیم از فرصت های موجود نمی توانیم استفاده کنیم، پتانسیل بسیار خوبی در خصوص معادن کشورهای همسایه و داخل کشور داریم.

فرآوری روی معادن بیش از ۱۵۰۰ درصد ارزش افزوده و اشتغال آن یک به یازده است، بنابراین درآمد آن بیش از ۱۵۰۰ درصد است

* به بحث ظرفیت های معادن اشاره کردید، آیا این معادن می توانند در اشتغال زایی و ارزش افزوده نقش مهمی داشته باشند؟
فرآوری روی معادن بیش از ۱۵۰۰ درصد ارزش افزوده و اشتغال آن یک به یازده است، بنابراین درآمد آن بیش از ۱۵۰۰ درصد است. در بحث تکنولوژی لازم نیز امروز دستگاه های داریم که تراش آن به سنگ های گران بها درجه استاندارد بین المللی داشته و به بازار خارج کشور عرضه می شود.

* به بحث اشتغال زایی بارها اشاره کردید، آیا می توانید اعلام کنید که در دولت فعلی چه تعداد از واحدهای تولیدی و صنفی می توانند در زمینه صادرات برای افزایش زمینه مالی فعال شوند؟
امیدوارم دولت جدید حمایت خود را از این صنف داشته باشد تا بتوانیم بیش از دو هزار نفر اشتغال، ۳۶ هزار واحد صنعتی، ۱۲ هزار واحد تولیدی و ۱۸۷ واحد صنفی مرتبط که در این صنعت در حال فعالیت هستند را به سمت بازارهای صادراتی و توسعه آن هدایت کرد.

بانک مرکزی که اکنون چالش جدی در صادرات سد راه است را باز کند. چرا که این نوعی خود تحریمی است که بدتر از داعش است

* علاوه بر عضویت هیات رئیسه اتحادیه طلا و جواهر ایران، در این صنف دارای واحد تولیدی هستید؟ در این صعت و صنف تا کنون چه دستاوردهای داشتید؟
مسئولیت هلدینگ زرین را دارم که بیش از ۱۰۳ سال سابقه و هفت نسل خانوادگی ساعتچی و مظفریان در این صنف فعالیت می کنند. در این هلدینگ ۱۷ مجموعه مختلف مشغول به کار است، واحد آموزشی این هلدینگ بیش از ۱۱ هزار و ۷۰۰ دانشجو را تا امروز داشته و با لوگوی سازمان فنی و حرفه ای به آنان مدرک ارائه کرده است. تکنولوژی واحد تولید، دستگاه امنیتی حقوقی، رسانه، اکتشاف، استخراج، طراحی، تولید، فروش واحد هایی هستند که صفر تا صد مجموعه را از معدن تا عرضه و صادرات هدایت می کنند.

در این مجموعه عناوین خاصی را همچون تولید کننده برتر، چهره ماندگار، صادرات کننده نمونه کشوری و بیش از ۶۰۰ عنوان را در طول این ۲۷ سال که مسئولیت هلدینگ را دارم، کسب کردیم. افتخار بزرگمان این است که عنوان سردار اقتصادی را در نماز جمعه از نماینده ولی فقیه کسب کردیم و به عنوان یک واحد تولیدی و اقتصادی توانستیم در در دولت فعلی به عنوان مسئول کارآفرینی خدمت کنیم. امیدواریم دولت تمام آرزوی همکاران مان را از جمله در بخش مالیات تحمیلی ارزش افزوده محقق کنند، تمام گره هایی که در این صنعت وجود دارد به ویژه بانک مرکزی که اکنون چالش جدی در صادرات سد راه است را باز کند. چرا که این نوعی خود تحریمی است که بدتر از داعش است، داعش فقط جان آدم را می گیرد اما سیستم های دولتی جان و مال و زندگی و ناموس را متاسفانه دارند می گیرند، همکاران ما در کشور به مشکلات عدیده ای برخوردند.

کد خبر: ۱۳۳٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha