۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
موافقت مجلس با لایحه موافقتنامه خدمات هوایی بین ایران و صربستان
در صحن علنی امروز صورت گرفت؛

موافقت مجلس با لایحه موافقتنامه خدمات هوایی بین ایران و صربستان

نمایندگان مردم در مجلس لایحه موافقتنامه خدمات هوایی بین دولت ایران و صربستان را به تصویب رساندند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه ۱۸ بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه موافقتنامه خدمات هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری صربستان، با این لایحه با ۱۶۰ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع ۱۹۲ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ماده واحده این لایحه آمده است: موافقتنامه خدمات هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری صربستان مشتمل بر یک مقدمه، بیست ماده و یک ضمیمه به شرح پیوست، تصویب و به دولت اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

بر اساس تبصره آن؛ در اجرای این موافقتنامه و اصلاحات بعدی آن رعایت اصول هفتاد و هفتم (۷۷)، یکصد و بیست و پنجم(۱۲۵) و یکصدو سی و نهم (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

عبدالجلال ایری در تشریح این موافقتنامه گفت: این موافقت نامه با حضور دستگاه های ذیربط و کارشناسان در کمیسیون عمران مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد و دارای ۲۰ ماده است که براساس آن رعایت اصول ۷۷، ۱۲۵ و ۱۳۹ قانون الزامی است و برای امکان ایجاد سوخت گیری و تبادلات دو کشور تردد به اروپا و برخی مواردی که به نفع دولت است، نیازمند موافقت نامه ای بودیم که در قالب این موافقت نامه به دولت اجازه داده می شود به این موارد ورود کند و چارچوب توافق نامه بین المللی است.

احد آزادیخواه در ادامه در اخطاری با استناد اصل ۱۲۵ قانون اساسی در مورد این توافق نامه گفت: در هیچکدام از توافق نامه ها، اصل تقدم و تأخر رعایت نمی شود، یعنی اول مجلس باید تصویب و سپس دولت امضا کند، اما دولت نخست امضا کرده و سپس رعایت برخی بندها را الزامی می کند، بنابراین نیاز است مقاوله نامه ها و موافقت نامه ها قبل از امضای دولت در مجلس تصویب شود.

دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: براساس اصل ۷۷ که در مورد تصویب موافقت نامه ها و مقاوله نامه های بین المللی است، ابتدا مقاوله نامه ها باید در مجلس تصویب شده و سپس دولت امضا کند و پیش از هیچ توافقی، اسناد مبادله نمی شود. در حال حاضر در مجلس این روال رعایت می شود.

کد خبر: ۱۳۳٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha