۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
سناریوی بازار جهانی برای کنترل تورم
یادداشت؛

سناریوی بازار جهانی برای کنترل تورم

در روزهای اخیر قیمت و تقاضای نفت تحت تاثیر چالش بین روسیه و غرب بر سر اوکراین افزایش یافته، اما احتمالا تغییر سیاست دولت از حالت انبساطی به انقباضی افزایش نرخ ها را سرکوب کند.

حامد شایگان؛ بازار: قیمت نفت در روزهای اخیر تحت تاثیر افزایش مصرف سوخت در زمستان و کشمکش روسیه و اوکراین روندی صعودی را آغاز کرده است و به نظر می رسد این افزایش تقاضا برای نفت تا پایان زمستان ادامه داشته باشد، زیرا برخی فعالان بازار به این باور رسیده اند که اگر جدال بین روسیه و غرب بر سر اوکراین بیخ پیدا کند احتمالا روسیه از محدودیت صادرات نفت خود به اروپا را به عنوان یک اهرم فشار استفاده کند و همین مساله منجر به افزایش تقاضا برای نفت در اروپا شده است. برخی شرکت های بزرگ به دنبال ذخیره سازی این طلای سیاه هستند تا در صورتی که اختلاف بین غرب و روسیه بالا گرفت سیاست های تحریم سوختی روسیه روی فعالیت آن ها تاثیر منفی چندانی نگذارد، هرچند نباید فراموش کرد که برخی موسسه های اطلاعاتی آمریکا خبر داده اند که این یک بازی سیاسی روسیه برای افزایش قیمت نفت است.

در شرایط کنونی وضعیت بازار جهانی نفت نشان می دهد که تا محدوده ۱۰۰ دلار احتمالا رشد خواهد کرد و این فراتر از بازاری سیاسی غرب و روسیه است، زیرا در حال حاضر اطلاعات سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که سویه های جدید کرونا تا حدودی قدرت کشندگی خود را از دست داده اند و همین مساله افزایش فعالیت شرکت ها و تقاضا برای سوخت را تایید می کند. از طرف دیگر دنیا در چند سال اخیر با بحران بیکاری مواجه بوده و دولت ها نمی توانند به محدودیت های کرونایی بیشتر از این ادامه دهند. بنابراین از سر گرفته شدن فعالیت تورهای گردشگری و ... تقاضا برای انرژی در دنیا را افزایش می دهد، بنابراین جهش قیمت سوخت کاملا طبیعی است.

از طرف دیگر در چند سال اخیر اقتصاد دنیا با تورم روبرو بوده و این مساله باعث شده تا هزینه اکتشاف و استخراج نفت هم بالا برود و وقتی قیمت این محصول را با سیر کامودیتی ها مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد برخی مواد معدنی در دو سال اخیر ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.

ایران به عنوان یکی از کشورهای عرضه کننده سوخت در چند سال اخیر به دلیل تحریم نقش کمرنگی در بازار جهانی ایفا می کرد و از آنجایی که قیمت سوخت در دنیا روندی افزایشی دارد و کشورهای غربی نگران آینده قیمت این محصول هستند که مبادا ادامه روند صعودی آن کشورهای اروپایی را وارد چالش کند، از این رو سناریو لغو تحریم های نفتی ایران به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است، همانطوری که وزیر نفت هم مدعی شده یکی از دلایل افت قیمت دلار در ایران هم تحت تاثیر افزایش صادرات نفت بوده است. بنابراین روند افزایش قیمت نفت با افزایش عرضه ها تا سقف ۱۰۰ دلار کنترل خواهد شد.

این سیاست به طور قطع مورد حمایت بسیاری از کشورهای بزرگ غربی خواهد بود، زیرا بسیاری از کشورها در سال های گذشته با تورم های سنگین مواجه بوده اند و در شرایط کنونی به دنبال تغییر سیاست از وضعیت انبساطی به انقباضی هستند، به همین دلیل از هر گونه اقدامی که منجر به کنترل تورم می شود حمایت خواهند کرد و علیه سیاست های تورمی هم سکوت نخواهند کرد.

در شرایط کنونی اوپک پلاس که ترکیبی از کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک است با افزایش عرضه حدود نیم میلیون بشکه نفت موافقت کرده اند و این مساله نشان می دهد موضوع تورم جهانی یک بحران عمومی است و می تواند حتی به ضرر کشورهای صادرکننده نفت هم باشد. بنابراین آنها هم ترجیح می دهند در مقطع کنونی که بازار جهانی همچنان متلاطم است در برنامه های ضد تورمی کشورهای بزرگ مشارکت داشته باشند و اجازه دهند که قیمت نفت در یک روند تدریجی در محدوده قیمتی ۱۰۰ دلار حفظ شود.

کد خبر: ۱۳۳٬۹۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha