۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
پارادوکس آمارهای اقتصادی در دولت روحانی هم حل نشد!

پارادوکس آمارهای اقتصادی در دولت روحانی هم حل نشد!

دکتر عباس علوی راد طی یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت: به نظر می رسد چشم انداز روشنی برای پایان تناقض آمارهای اقتصادی در دولت فعلی نیز قابل تصور نیست و باید منتظر ماند دید دولت بعدی چگونه به این اختلافات دیرینه خواهد پرداخت.

به گزارش بازار، دکتر عباس علوی راد، تحلیلگر اقتصادی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود پیرامون اختلاف آمارهای گزارش شده مرکز آمار ایران و بانک مرکزی نوشت:

پرده اول: مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت کشور در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ را به ترتیب منفی ۷/۶ و صفر درصد اعلام می کند. این مرکز نرخ تورم کشور را نیز در سال ۱۳۹۸ معادل ۳۴/۸ درصد گزارش نموده است.

پرده دوم: رئیس کل بانک مرکزی در اینستاگرام نرخ رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت کشور در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ را به ترتیب ۶/۷ منفی و مثبت ۱/۳ درصد  اعلام می نماید. علاوه براین بانک مرکزی در گزارشی نرخ تورم سال ۱۳۹۸ را معادل ۴۱/۲ درصد اعلام نموده است.

چنانچه ملاحظه می گردد اختلاف آمارهای گزارش شده مرکز آمار ایران و بانک مرکزی پیرامون دو مورد از کلیدی ترین متغیرهای اقتصادی کشور بسیار جدی است.

مثلاً بیش از ۶ درصد اختلاف در ارقام نرخ تورم سال ۱۳۹۸ در کشور موضوعی نیست که به سادگی بتوان از آن عبور کرد. این اختلافات دیرینه تا همین الان هم ضربه بزرگی به اعتماد عمومی کارگزاران اقتصادی کشور نسبت به آمارهای اقتصادی رسمی وارد نموده است.

آزار دهنده تر اینکه رئیس دولت هم در موضع گیری های اقتصادی رسانه ای عمدتاً (به غیر از نرخ تورم ۴۱/۲ درصدی بانک مرکزی) آمارهای مرکز آمار ایران را وتو و به آمارهای بانک مرکزی ارجاع می دهند.

به نظر می رسد چشم انداز روشنی برای پایان تناقض آمارهای اقتصادی در دولت تدبیر و امید نیز قابل تصور نیست و باید منتظر ماند دید دولت بعدی چگونه به این اختلافات دیرینه خواهد پرداخت.

کد خبر: ۱۳٬۳۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha