۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹
کمبود گاز صنایع همزمان با جولان پر مصرف‌ها

کمبود گاز صنایع همزمان با جولان پر مصرف‌ها

با توجه به فصل سرد سال و جولان پرمصرف‌ها دربخش خانگی درهفته‌های اخیر گاز برخی از صنایع قطع شده است.

به گزارش بازار، در روزهای گذشته مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی از مرز ۷۰۰ میلیون مترمکعب عبور کرده و استان مازندران به عنوان پرمصرف‌ترین استان کشور و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان همچنان به عنوان کم‌مصرف‌ترین‌ها استان‌ها در مصرف گاز شناخته شدنده اند.

در این میان مشترکان پر مصرف، با بی توجهی به ایام سرد سال، گاز این نعمت ارزان را در رستوران‌های روباز و حتی در خیابان‌ها برای گرم کردن و جذب مشتری و همچنین گرم کردن استخر خانه هایشان بیهوده مصرف می‌کنند و این افزایش مصرف باعث شده که برخی از صنایع عمده ما از جمله پتروشیمی‌ها تعطیل شوند.

اوجی وزیر نفت، در روزهای آغازین دوران وزارت خود گفته بود که بر اساس پیش بینی‌ها ما در دی ماه و یا بهمن‌ها قطعا با کسری معادل ۲۰۰ میلیون متر معکب روبه رو خواهیم شد.

در حالی که بسیاری تصور می‌کردند که این تراز منفی گاز منجر به قطعی گاز و یا برق خانه‌ها شود، اما این اتفاق نیافتاد و این موضوع با تلاش شرکت گاز رخ نداد.

اگر چه بخش خانگی کمبود گاز را احساس نکرد، اما نیروگاه‌ها و صنایع عمده باز هم زمستانی سخت داشتند.

مهدوی ابهری دبیر کل انجمن کارفرمایان صنایع پتروشیمی در مورد این اتفاق افزود: در حال حاضر برخی از پتروشیمی‌ها یا کار نمی‌کنند و یا یک فاز آن‌ها فعال است و در برخی موارد هم با ۵۰ درصد ظرفیت تولید دارند.

با تعطیلی این واحدها علاوه بر اقتصاد بحث ارز آوری در کشور هم با مشکل مواجه خواهد شد.

تولید گاز به سختی درجریان است تا گاز حتی در نقاط دور افتاده قطع نشود و همه مردم از نعمت گاز بهرمند شوند. با این وجود، تعرفه‌های گاز اینقدر پایین است که برای مشترکان پر مصرف انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کند که میزان مصرف گاز خود را کنترل کنند.

کد خبر: ۱۳۳٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha