۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۱
 آمایش سرزمینی مهم‌ترین حلقه مفقوده توسعه و عمران در کشور است
رئیس مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی:

آمایش سرزمینی مهم‌ترین حلقه مفقوده توسعه و عمران در کشور است

نامی، رئیس مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: در حال حاضر نسبت منظم بین انسان، فعالیت‌ها و فضا که ارکان آمایش سرزمینی هستند، وجود ندارد.

به گزارش بازار، محمدحسن نامی رئیس گروه ژئوپلیتیک مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی آمایش ملی را مهم‌ترین حلقه مفقوده توسعه و عمران کشور یاد کرد و گفت: آمایش برقراری نسبت منظم بین انسان، فعالیت و فضا تعریف شده است. فضا در این تعریف آن چیزی است که با دست بشر روی عرصه جغرافیا ایجاد می‌شود.

وی درباره وضعیت موجود کشور در خصوص آمایش سرزمینی اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر نه‌تنها در نزدیکی نسبت منظم قرار نداریم بلکه کیلومترها از آن دور شده‌ایم زیرا یک‌سوم جمعیت ایران به مرکزیت تهران و به شعاع ۱۴۸ کیلومتر واقع شده است. در اصطلاحات جغرافیایی به این وضعیت بی‌عدالتی فضایی می‌گوییم.

رئیس گروه ژئوپلیتیک مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با اشاره به وسعت زیاد ایران بیان کرد: همیشه خوانده‌ایم وسعت ایران یک میلیون و ۶۴۸ و ۱۹۵ کیلومتر است؛ درحالی‌که وسعت واقعی ایران یک میلیون و ۸۷۳ هزار و ۹۵۹ کیلومتر است. در این وسعت جا دارد آمایش ملی را به‌عنوان یکی از اصولی‌ترین و اصلی‌ترین برنامه‌های توسعه و پیشرفت مورداستفاده قرار دهیم.

وی درباره هزینه‌هایی که عدم استفاده از آمایش سرزمینی بر کشور مترتب می‌کند، عنوان کرد: اگر این اتفاق رخ ندهد، کارها برای همیشه بر اساس یک مبنای نادرست پیش خواهد رفت. علی‌رغم اینکه آمایش سرزمینی در ایران ۵۹ سال سابقه دارد، ولی هنوز نتوانسته‌ایم آن را اجرایی کنیم.

نامی افزود: در همه دوره‌ها چه قبل و چه بعد از انقلاب، تا حدودی به آمایش سرزمینی پرداخته شده است اما ناموفق بوده‌ایم. قبل از انقلاب حتی رژیم صهیونیستی در ایران در این زمینه برنامه‌ریزی کردند اما موفق نبودند. بعدها آمریکایی‌ها و سپس شرکت ستیران از فرانسه به ایران آمدند تا آمایش سرزمینی را انجام دهند اما انجام نشده است. بعد از انقلاب نیز در همه دولت‌ها تااندازه‌ای به آمایش سرزمینی پرداخته شد اما آنچه باید انجام شود صورت نگرفت.

وی تعداد پیوست‌های آمایش سرزمینی را ۴۵ مورد عنوان کرد و گفت: یکی از پیوست‌ها صنایع سنگین است. در این زمینه باید برای بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال آینده فکر شود که صنایع سنگین در چه محل‌هایی قرار گیرد. در خیلی از کشورها صنایع سنگین از جمله تولید فولاد را به کنار دریا می‌برند و این بخش مهمی از آمایش سرزمینی محسوب می‌شود.

کد خبر: ۱۳۳٬۶۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha