۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۱
۱۶ صندوق بازنشستگی بدون قانون!| بی اطلاعی بازنشستگان از پولی که درون صندوق‌ها می‌ریزند
عضو کمیسیون اجتماعی در گفتگو با بازار مطرح کرد

۱۶ صندوق بازنشستگی بدون قانون!| بی اطلاعی بازنشستگان از پولی که درون صندوق‌ها می‌ریزند

حسن لطفی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: ما در حال حاضر ۱۸ صندوق بازنشستگی داریم که تنها دو عدد از این صندوق‌ها قانون دارند و مابقی، یعنی ۱۶ صندوق بازنشستگی ما بدون قانون اداره می‌شوند.

حسن لطفی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، در ارزیابی خود از عملکرد صندوق‌های بازنشستگی در کشور گفت: ما در حال حاضر ۱۸ صندوق بازنشستگی داریم که تنها دو عدد از این صندوق‌ها قانون دارند و مابقی، یعنی ۱۶ صندوق بازنشستگی ما بدون قانون اداره می‌شوند.

وی تاکید کرد: وقتی یک تشکیلات عریض و طویلی نتیجه ۳۰ سال عمر یک کارگر را دریافت می‌کند و اما قانونی برای مدیریت خود ندارد ما باید چه انتظاری داشته باشیم که این صندوق بتواند به همسان سازی حقوق بازنشستگان بپردازد و یا اینکه خود را تقویت کند.

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان داشت: به عنوان مثال متاسفانه قوانینی در صندوق بازنشستگی فولاد و روستایی وجود ندارد و مشخص نیست این صندوق‌ها چند صفحه قانون دارند.

وی با اشاره به مشکلات در زمینه اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان، اظهار داشت: یکی از معضلاتی که ما نمی‌توانیم همسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کنیم این است که صندوق‌های بازنشستگی قوانین لازم را ندارند و چون این قوانین وجود ندارد ناظری بر اجرای برنامه و هزینه کرد صندوق‌ها ایجاد نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه هیچ بازنشستگی بر صندوق بازنشستگی نظارت نمی‌کنند، گفت: این در حالی است که این صندوق برای بازنشستگان است و ولی هیچ کدام از این بازنشستگان عضو هیئت مدیره صندوق‌ها نیستند.

لطفی تاکید کرد: وقتی ما چشم بسته پولمان را در جایی سرمایه گذاری می‌کنیم که سر و تهی ندارد آخر و عاقبت این کار، شرایطی می‌شود که در آن قرار داریم بنابراین ما، چون قوانینی در سطح کلان برای فعالیت صندوق‌های بازنشستگی نداریم، نتیجه این می‌شود که بازنشستگان از پولی که در این صندوق‌ها می ریزند هیچ اطلاعی ندارند.

این نماینده مجلس بیان داشت: همچنین نتیجه عدم نظارت بر صندوق‌های بازنشستگی باعث می‌شود که یک عده مافیا می‌آیند و منابع درون صندوق‌ها و شرکت‌های تابعه آن را می‌خورند و صندوق‌ها را غارت می‌کنم و ما از سویی دیگر با چالش حقوق‌بازنشستگان مواجه می‌شویم.

وی تاکید کرد: ما اگر می‌خواهیم همسان سازی حقوق بازنشستگان اجرا شود باید بکوشیم تا صندوق‌ها قانونمند شود. همچنین بنده این مسئله را به رئیس‌جمهور هم تاکید کردم و گفتم که از ۱۸ صندوق بازنشستگی تنها دو صندوق قانون دارند.

وی با بیان اینکه اگر می‌کوشیم مشکلات در بخش همسان سازی حقوق بازنشستگان برطرف شود، ابتدا باید قانونی بر صندوق‌ها ایجاد شود و همه صندوق‌ها از یک قانون تبعیت کنند، اظهارداشت: نباید ۱۸ صندوق بازنشستگی هر کدامشان یک سازی را برای خود بزند.

 این نماینده مجلس بیان داشت: همچنین ناظرین صندوق‌های بازنشستگی باید مشخص باشند لذا بازنشسته‌ای که منابع خود را درون این صندوق‌ها می‌ریزد و هیچ اطلاعاتی از صندوق و شرکت‌های تابعه آن ندارد، قابل پذیرش نیست.

 وی تاکید کرد: همچنین متاسفانه ما شاهد این هستیم که دولت مشکلات در بخش صندوق‌ها را از گردن خود باز کرده و می‌گوید این صندوق ها، موسسات غیر دولتی هستند و به دولت ربطی ندارد.

کد خبر: ۱۳۳٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha