۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۸
بازار خودرو اسیر قیمت گذاری دستوری
کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد

بازار خودرو اسیر قیمت گذاری دستوری

هرگونه قیمت‌گذاری دستوری به گونه‌ای که خودروسازان را با وجود هزینه‌های تولید و مالی گزاف، ناگزیر به ارائه خودرو با قیمتی نامتناسب کند نتیجه‌ای جز متضرر شدن تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نداشته است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، کارشناس بازار سرمایه درباره تهدیدهای اصلی صنعت خودرو گفت: قیمت‌گذاری دستوری، انحصاری بودن خودرو و همچنین نقاط ضعف داخلی، از جمله مواردی است که صنعت خودرو کشور را با مشکلات بزرگی مواجه کرده است.

علی رضامنش اظهار کرد: قیمت‌گذاری خودروهای داخلی طی سال‌های اخیر با بحث‌ها و چالش‌های فراوانی مواجه بوده است. اگرچه فرمول‌های قیمت‌گذاری و روش‌های مختلف از سوی نهادهای دولتی متعدد از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گرفته تا شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار که هر یک در برهه‌ای مسوولیت تعیین قیمت را بر عهده داشتند، امتحان شده اما التهاب و امواج گرانی روز افزون بازار خودرو، گواه بر حاصل نشدن نتیجه مطلوب از هر یک از روش‌های قیمت‌گذاری است.

وی عنوان کرد: بازار خودرو یک بازار انحصاری قلمداد می‌شود. می‌دانیم در یک بازار انحصاری، انحصارگر می‌تواند با کاهش تولید و رشد قیمت سودهای بالا ایجاد کند. در چنین شرایطی آزادسازی واردات، اولین راهکار برای شکستن انحصار این بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه با اعلام اینکه تعیین دستوری نرخ ارز در دهه‌های گذشته باعث برهم‌خوردن تعادل واقعی و صرفه اقتصادی قطعه‌سازی و بنابراین خودروسازی شده است، گفت:

وی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد اکنون زمان آن رسیده باشد که حداقل اجازه داده شود بازار خودرو داخلی به سمت رقابتی شدن حرکت کند. برای ورود خودروسازان جدید به این بازار و همچنین تقویت خودروسازان فعلی نیاز است به رفع موانع تولید و بهبود مستمر محیط کسب و کار توجه شود.

رضا منش تاکید کرد: قیمت گذاری دستوری باید از صنعت خودرو حذف شود و باید مانع حضور مافیای قوی در این صنعت شد و خودروسازها نباید حیاط خلوت دولت‌ها باشند.

این کارشناس یکی از کارکردهای بازار سرمایه را کمک به تأمین مالی زنجیره تولید در صنعت خودروسازی و بهره‌مندی از ابزارهای موجود در بازار سرمایه دانست و گفت: بازار سرمایه علاوه بر اوراق و ابزارهای موجود، این امکان را دارد تا از طریق طراحی ابزارهای جدید و متناسب با صنعت خودرو و قطعه‌سازی، به این صنعت کمک کند.

کد خبر: ۱۳۳٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha