۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۷
سرمایه های کشور با طرح فعلی راه آهن اینچه برون حیف می شود
رئیس اتاق بازرگانی گرگان:

سرمایه های کشور با طرح فعلی راه آهن اینچه برون حیف می شود

گرگان- رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: برقی کردن آهن اینچه برون از مسیر گرمسار دور ریختن بیت المال و حیف کردن سرمایه های کشور است.

علی محمد چوپانی در گفتگو با خبرنگار بازار با انتقاد از طرح راه آهن اینچه برون اظهار کرد: گلایه ای که از طراحان نقشه راه آهن اینچه برون دارم و معتقدم در این پروژه بیت المال حیف شده است.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان با بیان این که فساد دو بال دارد که یکی حیف و دیگری میل است، افزود: درباره راه آهن اینچه برون بحث حیف شدن بیت المال مطرح است که این موضوع ناشی از کج اندیشی و نداشتن نگرش صحیح توسط مدیران حاکمیتی است.

وی با یادآوری این که قرار است راه آهن اینچه برون به جنوب متصل شود، بیان کرد: متاسفانه طولانی ترین، بدترین، پر هزینه ترین و غیر اقتصادی ترین مسیر این کشور را برای اتصال راه آهن انتخاب کرده اند.

چوپانی ادامه داد: پروژه مطرح شده، برقی کردن قطار از مسیر اینچه برون، ساری، گدوک، گرمسار است و قرار است قطار دوباره به شاهرود بازگردد و سپس از طریق طبس به بندرعباس متصل شود.

وی با تاکید بر این که هیچ آدم عاقی که حداقل آی کیو را داشته باشد این تصمیم را نمی گیرد، توضیح داد: طرح دیگری توسط بخش خصوصی مطرح شده که براساس آن قطار از اینچه برون به گنبد، سپس آزادشهر و شاهرود می رود.

مسیر بخش خصوصی ۵۰۰ کیلومتر نزدیکتر است

رئیس اتاق بازرگانی گرگان با این توضیح که مسیر جدید ۵۰۰ کیلومتر کوتاه از مسیر پیشنهادی دولت است، گفت: قطعا پشت این تصمیم، یا نیت خائنانه نهفته یا نادانی است، زیرا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه مملکت را به چاهی می ریزند که هیچکاه پر نمی شود.

وی در تشریح مسیر پیشنهادی بخش خصوصی گفت: با این طرح نه تنها به ترافیک گدوک بر نمی خوریم بلکه در کل ۱۰۲۴ کیلومتر هم مسیر نزدیکتر می شود، ضمن این که هزینه جابجایی گندم از اینچه برون به جنوب نصف می شود.

چوپانی اضافه کرد: (در طرح جدید) تقریبا تعداد واگن ها و لوکوموتیوهایی که ۱۰ میلیون گندم را از جنوب به شمال می برند به یک سوم کاهش می یابد و نیازی هم نیست تا سرمایه عظیمی را برای خرید لوکومتیو هزینه کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان با بیان این که بخش خصوصی می تواند این طرح را با یک دهم قیمت و طی دو سال به پایان برساند، تصریح کرد: مسیر پیشنهادی جدید با بودجه بخش خصوصی انجام می شود و یک ریال سرمایه گذاری ارزی هم نیاز ندارد.

راه آهن فعلی توانایی جابجایی گندم تاجران را ندارد

وی در توضیح انتقادات خود از طرح پیشنهادی راه آهن، گفت: مسیر فعلی توانایی جابجایی یک نیم میلیون تن گندم را دارد و با یک میلیارد یورو سرمایه گذاری که تقریبا ۳۰ هزار میلیارد تومان می شود در دستور کار قرار گرفته در صورتی که این هزینه فقط برای برقی کردن است و باید تعداد زیادی لوکوموتیو هم خریداری کرد.

چوپانی با بیان این که وزیر مسکن و شهرسازی هم به راه آهن اعلام کرده چرا مسیر پیشنهادی جدید را در نظر نگرفته اند، افزود: باید جلوی این حیف را گرفت؛ این راه فعلی حیف شدن سرمایه کشوراست زیرا هیچ تاجری با توجه به ظرفیت محدود آن از این مسیر برای حمل گندم از شمال به جنوب استفاده نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: ۲۰ روز طول می شکد قطار به جنوب برسد ولی مسیر جدید ظرف چهار روز به جنوب می رسد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان خاطرنشان کرد: بنگلادش متقاقضی گندم است ولی از این مسیر نمی تواند هفت میلیون تن گندم ببرد و همه این را می فهمند.

کد خبر: ۱۳٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha