۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
قوانین گذشته پاسخگوی جهش تولید نیست
رئیس اتاق بازرگانی گرگان:

قوانین گذشته پاسخگوی جهش تولید نیست

گرگان - رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: قوانین کشور به دلیل این که مربوط به گذشته است، حالت ایستایی پیدا کرده و جوابگوی جهش تولید در کشور نیست.

علی محمد چوپانی در گفتگو با خبرنگار بازار آشنایی مدیران با مسائل اقتصادی و دانش روز را برای جهش تولید ضروری دانست و اظهار کرد: اولین کلاس های مدیریت اقتصادی را اول برای استانداران، بعد مدیران کل و بعد کارشناسان برگزار کنیم تا از نگرش فکری سنتی خارج شوند و باید بدانیم آنجا که پشتکار داشتیم توانستیم موفق شویم، مثل زمانی که خواستیم موشک های دور برد بسازیم و به هدف بزنیم.

چوپانی تسهیل قوانین در راستای کمک به تولید را راهکار برون رفت از مشکلات دانست و گفت: اگر کارگزاران نظام قوانین را سهل نکنند از بخش خصوصی چه کاری بر می آید؟ کارگزاران نظام برای تحقق شعار سال باید شتاب کنند و برای این کار باید جسارت تصمیم گیری داشت.

وی خواستار فراهم شدن زمینه تصمیم گیری برای مدیران شجاع توسط دستگاه های نظارتی شد و افزود: قوانین مربوط به گذشته است، حالت ایستایی پیدا کرده و کمکی به جهش تولید نمی کند.

گلستان می تواند بیکار نداشته باشد

چوپانی در ادامه به تشریح ظرفیت های گلستان برای توسعه پرداخت و اظهار کرد: در گلستان این ظرفیت را داریم که بیکار نداشته باشیم مشروط به این که کارگزاران نظام خودشان به استعدادهای استان واقف باشند.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان افزود: گلستان ۸۰ هزار هکتار مرتع کم بازده دارد که می توانیم آن ها را مشجر کرده و صنعت چوب را رونق دهیم. همچنین می توان لکه های جنگلی را هم به کشت گیاهان دست پرور برای صنعت چوب اختصاص داد.

وی دریا را ظرفیت دیگر استان برای توسعه دانست و گفت: می توانیم با یک میلی متر شیرین کردن آب دریا ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین تولید کنیم که آب مصرفی خراسان شمالی، جنوبی و رضوی را تامین می کند.

چوپانی آب سدها را یکی از ظرفیت های خوبی برای افزایش تولید دانست و گفت: می توانیم در عرض یک کیلومتر و در طول ۱۸۲ کیلومتر از ساحل دریای خزر، ساحل را ساماندهی کنیم و اراضی آزاد شده را ویلاسازی کرده و شاهد رونق گردشگری ساحلی باشیم؛ چطور می شود در مازندران و گیلان ویلاسازی کرد ولی در گلستان نمی شود.

وی ظرفیت دیگر استان را توسعه گلخانه ها اعلام و اظهار کرد: باید به جای گلخانه های منفرد و قطعه قطعه در استان، شهرک‌های گلخانه ای ۲۰۰ هکتاری ایجاد کنیم تا وقتی صادرات گلخانه ای را مطرح می کنیم طرف خارجی ۲۰۰ هکتار را یکجا ببیند و بداند هر سفارش او را یکجا تامین می کنیم.

پیشنهاد دیگر رئیس اتاق بازرگانی گرگان برای توسعه تولید در گلستان جایگزین کردن نسل گوسفندهای پر بازده با گوسفندهای سنتی استان بود.

پیشنهاد رئیس اتاق بازرگانی برای توسعه ویلاسازی در طبیعت گلستان

ویلاسازی و توسعه اکوتورسیم گزینه دیگری بود که چوپانی به تشریح آن پرداخت و گفت: باید شرایط را طوری فراهم کنیم تا به جای این که سرمایه گذاران در گرجستان و ترکیه ویلا بخرند به گلستان بیایند.

وی اضافه کرد: وقتی سرمایه مردم افزایش می یابد، تمایل دارند ثروت خود را به اموال ثابت تبدیل کنند تا ارزش پولشان افت پیدا نکند؛ وقتی این فضاها را می بندیم سرمایه ها را به بیرون استان هدایت می کنیم.

چوپانی ارتفاعات کوهستانی استان را بهترین ظرفیت برای ویلاسازی دانست و افزود: وقتی مانع ویلاسازی اصولی می شویم، در حقیقت کج اندیشی می کنیم و در نتیجه ثروت از استان بیرون می رود.

گردشگری ظرفیت خوب گلستان برای جهش تولید

وی توسعه گردشگری را ظرفیت دیگر خوب استان برای جهش تولید دانست و گفت: اعراب، ایران را بهترین مسیر گردشگری خانوادگی می دانند ولی متاسفانه به عقیده آن‌ها در ایران امکانات لازم چندان میسر نیست.

وی بیان کرد: ارتفاعات خوبی در استان داریم که بتوانیم مرکز اکوتورسیم یا گردشگری سلامت ایجاد کنیم ولی مانع آن شده اند.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان تصریح کرد: گردشگری ما باید برای این ها مسیر راه تهیه کند و تا تصمیم گیری در این حوزه سلیقه ای نباشد.

کد خبر: ۱۳٬۳۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha