۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
وضعیت پرداختی عیدی سال ۱۴۰۰ چگونه است؟

وضعیت پرداختی عیدی سال ۱۴۰۰ چگونه است؟

از جمله مزایای دریافتی کارمندان رسمی و همه کارکنان و کارگرانی که دارای بیمه تأمین اجتماعی هستند و زیر نظر وزارت کار مشغول به کار هستند، عیدی است.

به گزارش بازار، از جمله مزایای دریافتی کارمندان رسمی و همه کارکنان و کارگرانی که دارای بیمه تأمین اجتماعی هستند و زیر نظر وزارت کار مشغول به کار هستند، عیدی است. عیدی کارمندان را معمولا در دو ماه پایانی سال و با نزدیک شدن به فصل بهار پرداخت می‌کنند. اما مبلغ عیدی هر سال در ماه های دی و بهمن اعلام می‌شود. بسیاری از کارگران و کارمندان در ماه های آخر سال منتظر هستند که مقدار دقیق عیدی سال جدید را بدانند و برای آن برنامه ریزی می‌کنند. یکی از مهمترین خدمات مالی و مالیاتی در شرکت ها و سازمان ها محاسبه عیدی، حقوق و مزایای حقوق بگیران در آخر سال است.

عیدی ۱۴۰۱

عیدی سال ۱۴۰۰ چگونه مشخص می‌شود؟

میزان عیدی از سوی وزارت کار اعلام می شود و کارفرمایان در هر شرکت و کسب و کاری موظف به پرداخت این مبلغ به پرسنل حقوق بگیر خود هستند، حتی کارکنانی که حداقل یک سال سابقه کار در شرکت دارند نیز مشمول دریافت عیدی هرساله هستند. عیدی به همه حقوق بگیران تعلق می‌گیرد و برای کسانی که دارای سابقه کمتر از یک سال هستند نیز با کمک فرمول های تعیین شده میزان حقوق محاسبه می‌شود.

میزان عیدی تعیین شده حداقل دو برابر و حداکثر سه برابر پایه حقوق کارمندان است. به همین دلیل تقریبا دو روش محاسبه عیدی برای دو برابر حقوق و سه برابر حقوق کارمندان وجود دارد. اما نحوه محاسبه عیدی هر سال تنها یک فرمول دارد که با دانستن آن می‌توان به راحتی میزان عیدی یک کارگر یا کارمند را با توجه به پایه حقوقی که دارد مشخص کرد. معمولا یک نرم افزارِ حسابداریِ خدماتی، چنین کاری را به راحتی و بدون خطا انجام می‌دهد.

حداقل عیدی سال ۱۴۰۰

برای آن که بتوان به طور دقیق مبلغ عیدی سال ۱۴۰۰ را مشخص کرد ابتدا باید مقدار حداقل و حداکثر آن را محاسبه کرد.

بنابر تصمیم و نظر شورای عالی کار، تمامی کسب و کارهایی که زیر نظر قانون وزارت کار فعالیت می‌کنند باید به کارمندان خود به ازای یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین دستمزد (حداقل عیدی) و ۹۰ روز آخرین دستمزد (حداکثر عیدی)، عیدی پرداخت کنند. این بیانیه شورای عالی کار به این معنا است که میزان پرداختی عیدی کارمندان نباید از ۶۰ روز دستمزد کمتر و از ۹۰ روز دستمزد بیشتر باشد.

به این ترتیب برای محاسبه حداقل عیدی سال ۱۴۰۰ باید مقدار دستمزد روزانه فرد حقوق بگیر در ۶۰ ضرب شود. با توجه به مصوبه وزارت کار حداقل میزان دریافتی روزانه مطابق قانون ۶۳.۶۸۰ تومان است. بنابراین از ضرب این عدد در ۶۰ به رقم ۳.۸۲۰.۸۰۰ می‌رسیم که میزان حداقل عیدی دریافتی یک حقوق بگیر با حداقل پایه حقوق است.

محاسبه حداکثر عیدی سال ۱۴۰۰

همانطور که قبلا هم گفتیم میزان حداکثر عیدی یک حقوق بگیر نباید از معادل ۹۰ روز حداقل دستمزد روزانه همان سال بیشتر شود. بنابراین برای محاسبه حداکثر مقدار عیدی سال ۱۴۰۰ باید پایه حقوق دریافتی یک روز در عدد ۹۰ ضرب شود.

طبق مثال قبلی حداقل دریافتی روزانه طبق قانون ۶۳.۶۸۰ تومان است که با ضرب آن در عدد ۹۰ به رقم ۵.۷۳۱.۲۰۰ می‌رسیم. این رقم حداکثر عیدی سال ۱۴۰۰ است.

محاسبه عیدی سال ۱۴۰۰ برای سابقه کار کمتر از یک سال

میزان عیدی محاسبه شده در مثال های بالا برای کسانی است که حداقل یک سال سابقه بیمه داشته باشند. برای افرادی که سابقه بیمه آنها کمتر از یک سال است؛ مقدار عیدی سال ۱۴۰۰ به گونه دیگری محاسبه می‌شود. برای آنها مقدار عیدی به صورت ماهانه محاسبه خواهد شد که فرمول آن به این شرح است:

عیدی هر ماه در سال ۱۴۰۰ = حقوق ماهیانه ضرب در ۲ نتیجه تقسیم بر ۱۲

به این ترتیب اگر شخصی مثلا ۴ ماه سابقه بیمه دارد، مقدار به دست آمده عیدی هر ماه را باید در عدد ۴ ضرب کند تا میزان عیدی ۱۴۰۰ را به دست آورد.

محاسبه عیدی کارگران

می بینید که محاسبه عیدی سال ۱۴۰۰ کار ساده ای است اما در مورد شرکت ها و سازمان هایی با کارمندان و حقوق بگیران بسیار، این کار بسیار چالش برانگیز و سخت خواهد بود، به ویژه این که کوچکترین اشتباه محاسباتی در این زمینه ممکن است باعث ضایع شدن حقی باشد.

به همین دلیل توصیه می‌شود که به کمک نرم افزارهای حسابداری و حقوق و دستمزد، محاسبه عیدی، سنوات و حقوق کارمندان را سریع، آسان و بدون خطا محاسبه کرده و از مزایای چنین تکنولوژی هایی استفاده کرد. امروزه استفاده از این نرم افزارها بخش‌های بسیاری از امور مالی، مالیاتی و حسابداری شرکت‌ها و کسب و کارهای بزرگ و کوچک را به خود اختصاص داده است.

جمع‌بندی

همانطور که در مقاله اشاره کردیم عیدی یکی از مهمترین مزایای دریافتی کارمندان و کارگران است، به طوری که با رسیدن به ماه های آخر سال هیجان آگاهی از مقدار و دریافت آن نیز بیشتر می‌شود. محاسبه حقوق، دستمزد و سایر مزایا به کمک نرم افزار حسابداری خدماتی مالی کار ساده ای است که نیاز به هیچ حساب و کتابی ندارد. حسابدار با وارد کردن داده های اطلاعاتی مربوط به هر کارمند به سادگی می‌تواند این مقدار را بدون اشتباهات محاسباتی به دست آورد.

به همین دلیل است که استفاده از نرم افزارهای حسابداری و مالی یکی از ضروری ترین نیازهای هر کسب و کار محسوب می شود. نرم افزار سپیدار از جمله به روزترین نرم افزارهای حسابداری است که می‌توان از مزایای آن بهره برد. قیمت سپیدار، ویژگی‌ها، خدمات و همه اطلاعات مورد نیاز را می‌توانید در سایت مشاهده کرده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

کد خبر: ۱۳۳٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha