۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
تنگه استانبول؛ کانال رویا در میانه دو دریا
بازار از اهداف اردوغان در ساخت پروژه بلند پروازانه «تنگه موازی بوسفر» گزارش می دهد

تنگه استانبول؛ کانال رویا در میانه دو دریا

اردوغان در ادامه پروژه ای بلند پروازانه خود تصمیم به ساخت تنگه ای موازی بوسفر گرفته است که در آن منطقه تاریخی و تجاری به جزیره ای جدا تبدیل می شود. دانشمندان هشدار داده اند در اثر بر هم خوردن اکوسیستم منطقه ممکن است بوهایی مشابه آنچه در تهران استشمام می شود در استانبول هم انتشار یابد.

به گزارش  بازار، اردوغان اعلام کرده که مناقصه برای ساخت آبراه مصنوعی "کانال استانبول" از سال ۲۰۲۰ آغاز می شود. این ادعا پس از آن صورت گرفت که  در ۲۳ مارس، وزارت محیط زیست و شهرسازی ترکیه نتیجه ارزیابی زیست محیطی خود از این پروژه را "مثبت" اعلام کرد.

دو روز بعد اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول و تنها امید منتقدان این پروژه، مخالفت خود را اعلام نمود: او گفت این پروژه به ذخایر آب آشامیدنی استانبول ضربه  می زند، زیرا این کانال در محل ذخیره منابع آب این شهر ساخته خواهد شد.

مبارزه بر سر این کانال تبدیل به یک بازی قدرت سیاسی شده است. رئیس جمهور هیچ گونه اعتراضی را نپذیرفته و بر اجرای این پروژه تاکید دارد. با این حال، بنیاد محیط زیست ترکیه Tema از شهروندان استانبول خواسته بود تا از حق خود برای اعتراض به گزارش رسمی وزارت محیط زیست استفاده کنند. مردم استانبول به مدت چندین روز در مقابل این وزارتخانه تجمع و اعتراض کرده اند.

برآوردهای هزینه این پروژه بسیار متغیر بوده و از حدود ۱۱ میلیارد فرانک سوئیس(۱۱.۳۱۴ میلیارد دلار)  تا ده برابر آن در نوسان هستند. مشخص نیست که آیا بانک های ترکیه یا بانک های بین المللی حاضر به تأمین چنین پروژه ای خواهند شد.

چرا ترکیه قصد حفر کانال بوسفری موازی دارد

رسانه گرجستان امروز نیز در این باره گزارش داد:رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در کنگره حزب حاکم عدالت و توسعه اعلام کرد: جمهوری ترکیه آماده آغاز اجرای یک پروژه بزرگ زیرساختی - ساخت کانال استانبول (کانال استانبول) است.

کانال استانبول یک پروژه ترکیه برای یک آبراه مصنوعی در سطح دریا است که قرار است در ضلع اروپایی ترکیه ساخته شود و دریای سیاه را به دریای مرمره و به این ترتیب با دریاهای اژه و مدیترانه وصل کند.

رئیس جمهور اردوغان گفته بود: این کانال در آینده نزدیک  بدیل جایگزین بوسفر و باعث افزایش جریان حمل و نقل بین دریای سیاه و دریای مرمره می شود. کارشناسان معتقدند که اجرای کانال استانبول تنها پیامدهای اقتصادی به همراه نخواهد داشت، زیرا واکنش های بین المللی محدودیت هایی را برای عبور کشتی های جنگی از طریق بوسفر تحمیل می کند، اما ممکن است این دستورالعمل ها برای کانال جدید صدق نکند.

رئیس جمهور ترکیه برای اولین بار از این کانال در سال ۲۰۱۱، زمانی که نخست وزیر بود، نام برد. در سال ۲۰۱۳، وزارت حمل و نقل جمهوری از آمادگی نظری این پروژه خبر داد، با این حال شروع کار ساخت و ساز به تعویق افتاد.

مناطق تجاری و تاریخی جزیره می شوند

در پایان سال گذشته، دولت پیش نویس نهایی ساختار آینده را ارائه داد. این کانال در غرب استانبول حفر خواهد شد و پس از آن این شهر به سه ناحیه تقسیم می شود که مرکز تاریخی و مناطق تجاری به یک جزیره تبدیل می شوند.

زمان تکمیل کانال استانبول سال ۲۰۲۳ اعلام شده است، هنگامی که این کشور صدمین سالگرد جمهوری ترکیه را جشن می گیرد. طول آبراه برنامه ریزی شده ۴۳ کیلومتر، عرض حدود ۴۰۰ متر و عمق حدود ۲۵ متر است. این کانال به طور بالقوه می تواند امکان تردد ۱۵۰-۱۶۰ کشتی باری در روز را فراهم کند. دولت ترکیه گفته است که هدف اصلی ساخت و ساز کاهش بار در تنگه بوسفر است که در تلاش است تا با عبور محموله از طریق آن مقابله کند.

گفتنی است همراه کانال جدید  زیرساخت های شهری طراحی  شده که درآن مجتمع های مسکونی مدرن ویک خط مترو دیده شده است ... به گفته رسانه های ترکیه، املاک و مستغلات واقع در منطقه آینده ساخت و ساز در حال حاضر رشد قابل توجهی در قیمت داشته اند. این پروژه همچنین بندر جدیدی را پیش بینی می کند.

احتمال انتشار بوی بد تهران در استانبول

متخصصان محیط زیست هشدار می دهند که ایجاد کانال جدید تعادل زیست محیطی در منطقه را از بین برده  و منجر به افزایش سطح سولفید هیدروژن در دریای مرمره شود. و پیش بینی می شود  ساکنان استانبول، با ایجاد این کانال بوی ناخوشایند که تهرانی در روزهای الوده استنشاق می کنند  را تجربه کنند. دانشمندان همچنین نسبت به  مرگ گونه های خاصی از جانوران دریایی هشدار می دهند که این کانال حتی می تواند رودخانه هایی را که وارد دریای سیاه می شوند (دانوب، دنیپر و دنیپستر) تحت تأثیر قرار دهند.

پروژه های بلند پروازانه اردوغان

به نوشته «گرجستان امروز» ساخت این کانال تنها پروژه با شکوه اردوغان نیست. در مجموع ۳۰ پروژه بزرگ زیرساختی در چارچوب دولت "استراتژی - ۲۰۲۳" برنامه ریزی شده است.

 ساخت پل معلق داردانلز( Dardanelles آ) که در سال ۲۰۱۷ و به  طول ۳.۷ کیلومتر است  تا سال ۲۰۲۲  شهرهای لپسکی ( Lapeski) و گلیبولو( Gelibolu) رابه هم متصل خواهد کرد و به طولانی ترین پل معلق در جهان تبدیل می شود.

تونل های ریلی و اتومبیل زیر بوسفر قبلاً راه اندازی شده اند. هزینه ساخت یک شعبه راه آهن زیرزمینی حدود ۴.۸ میلیارد دلار بوده است، در حالی که برای ساخت تونل اتومبیل ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری خصوصی جذب شده است. علاوه بر این، ساخت فرودگاه سوم بین المللی در حال اتمام است که قرار است در پاییز امسال به بهره برداری برسد.

کارشناسان مطمئن هستند که ساخت کانال استانبول نشانه این است که ترکیه می خواهد مواضع خود را در عرصه بین المللی تقویت کند. برای آنکارا، این پروژه نه تنها از منظر سودآوری اقتصادی بلکه از دیدگاه منافع ژئواستراتژیکی وتغییر وضعیت به قدرت جهانی حائز اهمیت است.

کد خبر: ۱٬۳۳۵

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha