۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۸
تأمین مالی زنجیره تأمین ابتکاری نو برای یک معامله برد-برد
گزارشی برای علاقه‌مندان استفاده از ابرهوش مصنوعی؛

تأمین مالی زنجیره تأمین ابتکاری نو برای یک معامله برد-برد

بازارهای پولی و سرمایه‌ای جهانی به واسطه فعالیت فین‌تک‌ها که نوآوری‌های فناوری را با تخصص روابط و تأمین مالی ترکیب می‌کنند، تحول یافته است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، تأمین مالی زنجیره تأمین، از طریق تبدیل کاهش نیاز به نقدینگی از کانال تبدیل نقدینگی به اعتبارات، نقش حائز اهمیتی در بهینه‌سازی جریان‌های مالی و بهبود مدیریت سرمایه‌ در گردش بنگاه‌های تولیدی دارد. پلتفرم‌های تأمین مالی زنجیره تأمین به واردکنندگان و صادرکنندگان و همچنین عرضه‌کنندگان و متقاضیان کمک کند تا تراکنش‌ها را با سهولت و امنیت بیشتری انجام دهند.

ابزارهای تأمین مالی زنجیره تأمین به دلیل فشارهای سیاسی، دیجیتالی و الکترونیکی شدن صورتحساب‌ها و تغییر شکل اپیدمی کرونا و همچنین روابط تأمین‌کننده در حال افزایش هستند، بنابراین، شرکت‌ها باید به دنبال راه‌کارهایی برای حذف کارهای دستی، افزایش شفافیت و ایجاد انعطاف‌پذیری بیشتر در تأمین مالی زنجیره‌ای از طریق تأمین مالی اعتباری باشند.

مروری بر آمار جهانی استفاده از تأمین مالی زنجیره تأمین از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ نیز بیانگر افزایش تعداد و حجم سرمایه در گردش از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره تأمین در دنیا است.

ارقام مندرج در جدول زیر، بیانگر افزایش قابل توجه حجم استفاده از تأمین مالی زنجیره تأمین در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ با افزایش ۳۵ درصدی حجم جهانی به یک میلیون و ۳۱۱ هزار میلیارد دلار است.

تأمین مالی زنجیره تأمین ابتکاری نو برای یک معامله برد-برد



وجوه استفاده شده در جدول بالا، با ۴۲ درصد افزایش به ۵۰۵ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

تأمین مالی زنجیره تأمین ابتکاری نو برای یک معامله برد-برد


بر اساس نموار بالا، قوی‌ترین رشد در قاره آمریکا استفاده از تأمین مالی زنجیره تأمین با ۳۷ درصد حجم و ۳۹ درصد در منابع مالی در سال ۲۰۲۰ رسیده است و پس از آن آسیا با افزایش ۳۵ درصدی در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ به ۲۲۷ هزار میلیارد دلار و رشد استفاده از وجوه با ۷۰ درصد رشد به ۶۹ هزار میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اروپا همچنین شاهد رشد قوی بود و با رشد ۳۱ درصدی از نظر حجم به ۳۳۷ هزار میلیارد دلار رسید و وجوه قابل گردش در زنجیره تأمین مالی در سال ۲۰۲۰ معادل ۳۸ درصد افزایش یافت.

افزایش انعطاف‌پذیری در تجارت جهانی از کانال تأمین مالی زنجیره تأمین
جفری دی میلز، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در Bryn Mawr Trust (BMT) به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کند به سمت سهام‌هایی بروند که در تأمین مالی زنجیره تأمین، امنیت سایبری و تجارت الکترونیکی دخیل هستند، زیرا آنها «قدرت ماندگاری» دارند. به باور او، تأمین مالی زنجیره تأمین در سال ۲۰۲۲ در درخشش کسب‌وکارها نقش شایانی خواهد داشت. اما حال پرسش این است که «تأمین مالی زنجیره تأمین» چیست و از چه ویژگی‌هایی برخوردار است و آن چگونه به بهبود کسب‌وکارها، رونق‌بخشی آنها و تأمین مالی از طریق اعتبارات کمک می‌کند.

پلتفرم‌های تأمین مالی زنجیره تأمین، فناوری‌های اپلیکیشن مبتنی بر ابرهوش مصنوعی است که به افراد این امکان را می‌دهد تا یک اکوسیستم سفارشی را بر اساس نیازهای منحصر به فرد خود ایجاد کنند.

پلتفرم تأمین مالی زنجیره‌ای به افراد کمک می‌کنند تا با بهره گرفتن از هوش مصنوعی، انعطاف پذیری خود و تأمین‌کنندگان خود را تقویت کنند. همچنین، یک زنجیره تولید تا مصرف و تأمین مالی در تمام بخش‌ها از جمله تأمین مواد اولیه و اعتبار را ایجاد می‌کند. بنگاه‌های اقتصادی، از طریق پلتفرم‌های تأمین مالی زنجیره تأمین هم تامین مالی می‌شوند، هم مواد اولیه خود را از سایر بنگاه‌ها خریداری کرده و هم محصول خود را در این پلتفرم به متقاضیان ارائه می‌دهند.

این پلتفرم‌ها دو خدمت عمده فراهم می‌کند: تأمین مالی مبتنی بر زنجیره تأمین (supply chain finance) و مدیریت زنجیره تأمین (supply chain managment). در حقیقت، در این پلتفرم‌ها هم امکان تأمین کالا و هم تأمین سرمایه وجود دارد.

مزایای مالی تأمین مالی زنجیره تأمین
نقدینگی در زنجیره تأمین برای خریداران و تأمین‌کنندگان تنها یکی از مزایایی است که تأمین مالی زنجیره تأمین می‌تواند به شرکت‌ها ارائه دهد. همچنین، تأمین مالی زنجیره تأمین به خریداران و تأمین‌کنندگان انعطاف‌پذیری بیشتری در پرداخت‌هایشان می‌دهد.

به گفته مت لکستوتیس، رهبر عملی جهانی تأمین مالی زنجیره تأمین در Tata Consultancy Services، یک شرکت مشاوره مستقر در بمبئی، هند، «تأمین مالی زنجیره تأمین می‌تواند با رساندن کمترین هزینه سرمایه به جایی که در زنجیره تأمین بیشتر مورد نیاز است، ثبات و انعطاف‌پذیری را برای این زنجیره‌های تأمین به ارمغان بیاورد تا تمرکز از بقا به بهبود کارایی، نوآوری و سرمایه‌گذاری در محصولات جدید تغییر یابد.»

به گفته جورج لاوری، تحلیلگر موسسه تحقیقاتی Forrester، «با تأمین مالی زنجیره تأمین، خریدار می‌تواند برنامه‌ای را برای پرداخت به تأمین‌کنندگان خود با برنامه‌های انعطاف‌پذیر تنظیم کند. تأمین مالی زنجیره تأمین فاکتورینگ معکوس است، زیرا این خریدار است که سفارش را تأمین مالی می‌کند نه تأمین‌کننده که سعی در تأمین مالی آن دارد.»

تأمین مالی زنجیره‌ای، یکی از معدود ابتکاراتی است که یک معامله برد ـ برد را میان خریداران و تأمین‌کنندگان فراهم می‌کند؛ به این معنی که خریداران می‌خواهند شرایط پرداخت خود را افزایش دهند و می‌توانند این کار را با استفاده از تأمین مالی زنجیره تأمین انجام دهند. از سوی دیگر، تأمین‌کنندگان می‌خواهند زودتر دستمزد دریافت کنند و می‌توانند با تأمین مالی زنجیره تأمین این کار را انجام دهند.

بسترها و شبکه‌های تجارت جهانی
پلتفرم‌های تجارت آنلاین B۲B بازاری را برای خریداران و تأمین‌کنندگان در سراسر جهان و همچنین ارائه خدمات پشتیبانی تأمین مالی سنتی فراهم می‌کند. محدوده و نوع خدمات عبارتند از: نقل و انتقالات، پشتیبانی از مذاکره و قرارداد، مدیریت گردش کار و درخواست، تطبیق سفارش خرید، حل اختلاف، پرداخت تسهیلات اعتباری، اعتباربخشی به مصرف‌کنندگان برای خرید و فروش محصولات به‌صورت اعتباری و مشاهده کامل مطالبات و مطالبات پرداختنی. آنها همچنین درباره نحوه تبلیغ کالاها و خدمات، گزارش‌های ممیزی کارخانه، نظارت بر قیمت و خدمات سپرده مشاوره ارائه می دهند.

سه نوع پلتفرم معاملاتی وجود دارد:

* پلتفرم های عمومی B۲B برای SME ها

* پلتفرم های عمومی B۲B برای شرکت های متوسط بزرگ

* پلتفرم های بخش صنعت، به عنوان مثال خودروسازان

پلتفرم های مدیریت مالی تجارت عمومی و زنجیره تأمین

بسیاری از بانک‌های بزرگ‌تر، تجارت جهانی آنلاین و پلتفرم‌های تأمین مالی زنجیره تأمین را ارائه می‌دهند که طیف گسترده‌ای از خدمات را ارائه می‌دهند. این پلتفرم‌ها شروع معاملات را بهبود می‌بخشند، جریان‌های تجاری را ساده می‌کنند، ریسک را کاهش می‌دهند، تأمین مالی اعتباری را تسهیل می‌کنند و همچنین می‌توانند به بهینه‌سازی مدیریت سرمایه در گردش کمک کنند.

پلتفرم‌های Procure-to-Pay مبتنی بر خریدار، تدارکات، صورت‌حساب الکترونیکی و پرداخت‌ها را یکپارچه می‌کنند. پلتفرم‌های سفارش به نقد مبتنی بر تأمین‌کننده، پردازش سفارش، صورت‌حساب و پرداخت را ادغام می‌کنند.

دو نوع اصلی از پلتفرم‌های مبتنی بر تأمین مالی تجارت وجود دارد: پلتفرم‌های تأمین مالی زنجیره تأمین تخصصی و پلتفرم‌های تأمین مالی عمومی تجارت که در Trade Finance پوشش داده می‌شوند.

با تأمین مالی زنجیره تأمین، خریداران و تأمین‌کنندگان از پلتفرم مبتنی بر ابر، برای برقراری ارتباط درباره امور مالی خود و کار با موسسه مالی خود استفاده می‌کنند. تعدادی پلتفرم فناوری مالی وجود دارد که هدف آنها ساده کردن امور مالی زنجیره تأمین است.

به گفته مارک پیکر، مدیر ارشد در عمل تحول مالی گروه هکت، در فعالیت‌های اقتصادی، سه چرخه پرداخت یا چرخه مالی، چرخه اطلاعات عمومی بانک‌ها و چرخه لجستیکی داریم که این سه چرخه با هم همپوشانی دارند. هماهنگ کردن این سه چرخه در پلتفرم SCF باعث واقعی شدن اطلاعات و بهینه‌سازی تخصیص‌ها می‌شود.

پرداخت‌هایی که در حوزه پلتفرم‌های تأمین مالی زنجیره تأمین انجام می‌شود، مبالغ بالایی دارند و شبکه پرداخت دنیا برای این نقل و انتقالات، سازوکارهای محدودی نظیر بروات اسنادی الکترونیکی دارد. بر این اساس است که فناوری اطلاعات کاربرد پیدا می‌کند. فناوری اطلاعات، با داشتن شفافیت بالا و همچنین امکان ثبت و تحلیل تاریخچه‌ای از فعالیت‌ها، به صحت سنجی و اعتبارسنجی بهتر فعالیت بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کند. همچنین فناوری اطلاعات، به تسهیل، تسریع و کاهش هزینه‌های نقل و انتقالات منجر می‌شود.

چند استراتژی در توسعه پلتفرم‌های تامین مالی زنجیره تامین در دنیا وجود دارد: یک استراتژی این است که SCF به‌عنوان بخشی از ماژول‌های یک بانک بزرگ در حوزه بانکداری شرکتی باشد و این بانک بتواند به هلدینگ‌های بزرگ چنین خدماتی را بدهد. استراتژی دیگر این است که هلدینگ‌های بزرگ، در زنجیره تامین خود در طول شرکت‌های مختلف زنجیره‌شان، از قابلیت‌های SCF خود، بهره ببرند.

کد خبر: ۱۳۳٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha