۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
همه مشکلات بازار سرمایه بیرون از این بازار نیست| تناقض در تصمیمات دولت و مجلس
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با بازار:

همه مشکلات بازار سرمایه بیرون از این بازار نیست| تناقض در تصمیمات دولت و مجلس

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بازار سرمایه مطلوب، بازاری نیست که همیشه سبز و یا قرمز باشد و مردم هم این انتظار را ندارند. اما این انتظار را دارند که این بازار پیش بینی پذیر باشد

محسن زنگنه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به شرایط ناپایدار بازار سرمایه و از بین رفتن سرمایه مردم در این بازار اظهار داشت: مسیری که دولت در جهت اصلاح بازار سرمایه طی می‌کند، مسیری است که با راهکارهای مقطعی و کوتاه مدت همراه شده است.

وی افزود: متاسفانه مُسکن‌هایی که برای بازار سرمایه تجویز می‌شود ممکن است اثر طولانی مدتی نداشته باشد، ضمن اینکه برخی از تصمیمات هم خلاف قانون است. به عنوان مثال دولت آمده نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را کاهش داده است آن هم بر خلاف مصوبه بودجه ۱۴۰۱.

این نماینده مجلس تصریح کرد: دولت آمده و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را روی ۵ هزار تومان کاهش داده و این رقم را تثبیت کرده است لذا این مسئله به خودی خود باعث می‌شود تا بخشی از درآمدهای دولت کاهش پیدا کند.

وی تاکید کرد: در واقع علت این مسئله از سوی دولت این است که نماد پتروشیمی‌ها را سبز کند، سوال اینجاست که آیا پتروشیمی‌ها ضرری داشته اند که ما این کار را کرده ایم که سود بدهند؟ یا سود داشتند و سودشان اندک بوده است؟

این نماینده مجلس بیان داشت: ترازنامه پتروشیمی‌ها نشان می‌دهد که این‌ها در همین سال ۱۴۰۰ هم سود بالایی داشتند، پس چرا نماد شان باید قرمز باشد؟ این نشان می‌دهد که ایرادات در این نیست که ما بیاییم خوراک، برق و آب شان را مجانی کنیم. لذا قطعا این مسیر، مسیر مقطعی است.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به تثبیت نرخ سود بین بانکی روی ۲۰ درصد، بیان داشت: در این شرایط سوالی که پیش می‌آید این است که آیا بالاخره این نرخ قرار است در نظام بازار آزاد بین بانکی تعیین شود یا این مسئله را باید دولت تعیین تکلیف کند؟ اگر قرار است دولت تعیین کند دیگر نظام آزاد بین بانکی نمی‌شود. لذا دولت باید اعلام کند بانک‌ها تا ۲۰ درصد می‌توانند از همدیگر قرض گرفته و قرض بدهند و در مبادلات پولی شرکت کنند.

وی تاکید کرد: بنابراین بنده می‌خواهم بگویم عملکرد دولت در این بخش با هم تناقض دارد و از سوی دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق هم در کنار این مسائل بوده و این‌ها همگی با هم یک کلاف وابسته به هم است، یعنی بنده فکر می‌کنم هم مجلس و هم دولت واقعاً باید یک مقداری تعامل و هماهنگی شان را در اتخاذ سیاست‌های کلان کشور بیشتر کنند. در حال حاضر متاسفانه به جهت نبود آن سیاست‌ها کلان ما برای اینکه برویم و یک جایی را درست کنیم. می‌رویم یک جای دیگری تصمیم می‌گیریم و آن بازار را دچار مشکل می‌کنیم.

این نماینده مجلس اظهارداشت: بنده فکر می‌کنم مشکلی که ما در بازار سرمایه داریم دو مشکل است؛ یک مشکل مشکلات بیرونی است و یک مشکل هم درونی است. در مشکلات بیرونی قطعا ثبات اقتصادی نقش دارد. اما تا زمانی که بازار سرمایه به عنوان یک موجود هوشمندنتواند پیش بینی پذیر باشد ما این مشکلات را خواهیم داشت و زمانی این بازار پیش بینی پذیر می‌شود که بدانیم دولت قرار است چه کار کند و سیاست‌های دولت در این بخش شفاف باشد.

وی بیان داشت: بازار سرمایه مطلوب، بازاری نیست که همیشه سبز و یا قرمز باشد و مردم هم این انتظار را ندارند. اما این انتظار را دارند که این بازار پیش بینی پذیر باشد و این مسئله به مسائل بیرونی این بازار معطوف می‌شود.

زنگنه تصریح کرد: البته ما مشکلاتی هم در درون و ساختار بازار سرمایه داریم، یعنی هم قانون سازمان بورس و هم نهادهایی که با هم مرتبط هستند؛ از نظام گرفته تا سایر نهادها مثل کارگزاری‌ها و غیره روابطشان باید ترمیم و اصلاح شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: در حال حاضر ما طوری صحبت می‌کنیم که خود سازمان بورس مشکلی ندارد و همه مشکلات در بیرون از سازمان بورس قرار دارد؛ لذا باید گفت این طور نیست یعنی هم باید موارد بیرونی، یعنی آن ثبات و شفاف بودن سیاست‌ها مد نظر قرار داد و هم مسائل داخلی بورس. به نظر بنده اقدامات مقطعی که در رابطه با بازار بورس از سوی دولت مد نظر قرار می‌گیرد به مانند مسکن‌هایی است که اثرش زیاد نیست و ممکن است سایر حوزه‌های اقتصادی را هم به هم بریزد.

کد خبر: ۱۳۳٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha