۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۲
پیش بینی آینده جفت ارز دلار-یورو تا سال ۲۰۲۵| آیا سرمایه گذاری روی دلار-یورو مناسب است؟
بازار بررسی کرد؛

پیش بینی آینده جفت ارز دلار-یورو تا سال ۲۰۲۵| آیا سرمایه گذاری روی دلار-یورو مناسب است؟

جفت ارز دلار-یورو EUR/USD در حالی از محبوب ترین جفت های بازار فارکس محسوب می شود که پیش بینی آینده آن به دلیل سیاست های چرخشی اخیر بانک های مرکزی اروپا و آمریکا در هاله ای از ابهام به سر می برد.

بازار؛ گروه بین الملل: جفت ارز EUR/USD طی روزهای اخیر، سودهای خود را پس از کاهش به پایین ترین سطح خود از جولای ۲۰۲۰ افزایش داده است. در نوشتار حاضر قصد داریم به محرک های کلیدی تاثیرگذار بر قیمت این جفت ارز محبوب در بازار فارکس و همچنین پیش بینی نرخ EUR/USD در سال ۲۰۲۲ و سال های پس از آن بپردازیم. پس با ماه همراه باشید.

در سال ۱۹۹۹، زمانی که یورو به عنوان ارز رسمی کشورهای عضو اتحادیه اروپا معرفی شد، نسبت ارزش آن در برابر دلار آمریکا ۱.۱۹۲۶ دلار بود. با این حال، در اکتبر سال ۲۰۰۰ ارزش این ارزبه پایین ترین حد خود در حدود ۰.۸۲۵۲ دلار رسید. رالی بعدی، قیمت یورو را به رکورد ۱.۶۰۴۵ در جولای ۲۰۰۸ رساند. از سال ۲۰۱۵ اما این ارز در محدوده ۱.۰۳۴۰ دلار تا ۱.۲۵۶۴ معامله می شود. سوال اینجاست که چرا جفت ارز EUR/USDتا این حد در بازار فارکس محبوب است؟

پیش بینی آینده جفت ارز دلار-یورو تا سال ۲۰۲۵| آیا سرمایه گذاری روی دلار-یورو مناسب است؟

محبوبیت EUR/USD مبتنی بر این واقعیت است در حقیقت، این دو ارز، نماد قدرت اقتصادی اتحادیه اروپا و آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصادهای جهان محسوب می شود. متعاقباً، این جفت ارز با حجم و نقدینگی روزانه بالا در بازار فارکس مورد معامله قرار می گیرند.

عوامل تاثیرگذار بر تعیین نرخ EUR/USD
درست مانند سایر جفت ارزها، نرخ مبادله یورو به دلار تحت تأثیر عواملی محلی و بین المللی قرار دارد. با این حساب، سیاست های مالی و تحولات سیاسی داخلی آمریکا و اتحادیه اروپا بر تعییت نرخ این جفت ارز تاثیر گذار هستند. به عنوان مثال، اواخر سال ۲۰۲۱، اتریش قرنطینه های جدیدی را در راستای جلوگیری از شیوع کرونا اعمال کرد و این در حالی بود که آلمان نیز در نظر داشت از این روش پیروی کند. از سوی دیگر، قوانین داخلی اتحادیه اروپا بر یورو تاثیر گذاشته و نهایتا منجر به این شد که در تاریخ ۲۴ نوامبر، ارزش یورو به پایین ترین سطح ۱۷ ماهه خود یعنی ۱.۱۱۸۵ دلار کاهش یافت.

سلامت اقتصادی ایالات متحده و اروپا جنبه دیگری است که سرمایه گذاران اغلب در پیش بینی نرخ EUR/USD آن را در نظر می گیرند. این موارد شامل داده‌های مربوط به اشتغال، قیمت‌های مصرف‌کننده، نرخ بهره بانکی و بسیاری از فاکتورهای دیگر تاثیرگذار داخلی بر اقتصاد هر دو طرف است.

سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا (ECB) و فدرال رزرو (Fed) نیز بر EUR/USD تأثیر می گذارد. در واقع، لحن جنگ طلبانه ای که از سوی هر دو بانک مرکزی منتشر می شود، عامل اصلی غالب برای تعیین نرخ این جفت ارز است.

آخرین خبرها در مورد EUR/USD
همانطور که قبلاً ذکر شد، حرکات فعلی جفت ارز EUR/USD عمدتاً تحت تأثیر سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو آمریکا است. طی هفته گذشته، موضع جنگ طلبانه فدرال رزرو، نرخ EUR/USD را به ۱.۱۱۲۱ دلار رساند که پایین ترین نرخ آن از ژوئن سال ۲۰۲۰ به این سو محسوب می شود.

فدرال رزرو در خصوص افزایش نرخ بهره بانکی، برنامه های خود را برای نخستین بار از دسامبر سال ۲۰۱۸ به منظور تشدید سیاست پولی و همچنین به منظور جذب سرمایه گذاران به سمت سیستم بانکی ایالات متحده اعلام کرد.

پیش بینی آینده جفت ارز دلار-یورو تا سال ۲۰۲۵| آیا سرمایه گذاری روی دلار-یورو مناسب است؟

در حال حاضر، متخصصین بازارهای مالی پیش بینی می کنند که نرخ بهره بانکی فدرال رزرو در بازه ۱۵۰ تا ۱۷۵ روزه پیش رو، حدود ۲۴.۸ درصد اعلام شود. نرخ EUR/USD همچنین به تصمیم بانک مرکزی اروپا درباره تعیین نرخ بهره که در روز پنجشنبه، ۳ فوریه ۲۰۲۲ منتشر شد، واکنش نشان خواهد داد. در حالی که بانک مرکزی اروپا نرخ‌ سود بانکی خود را بدون تغییر گذاشت، اما نرخ EUR/USD نزدیک به بالاترین سطح سه هفته ای خود یعنی ۱.۱۴۴۸ دلار افزایش یافت.

انتظارات پیش رو از بانک مرکزی اروپا
به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار، پیش‌بینی EUR/USD ، برای کوتاه‌مدت و میان‌مدت تا حد زیادی متاثر از سیاست بانک مرکزی اروپا در مقابل سیاست های فدرال رزرو خواهد بود. از یک طرف، بانک مرکزی اروپا به دستورالعمل های خود برای برنامه خرید دارایی و نرخ بهره پایبندی نشان داده؛ اما از سوی دیگر، افزایش فشارهای تورمی و ریسک های صعودی را در یک چرخش جنگ طلبانه تصدیق کرد.

نکته قابل توجه، اظهارات کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، در جریان تصمیم بانک مرکزی برای نرخ بهره بانکی بود که به نظر می رسد نظام بانکداری اتحادیه اروپا را به سمت اتخاذ سیاست های سخت تر مالی سوق دهد. با اینحال، گلدمن ساکس انتظار دارد بانک مرکزی اروپا در طول سال جاری، دو افزایش نرخ بهره را اعمال کند.

انتظارات پیش رو از فدرال رزرو آمریکا
مسیر فدرال رزرو برای تشدید سیاست پولی خود، در هسته مرکزی پیش بینی های EUR/USD برای سال ۲۰۲۲ و پس از آن قرار دارد؛ چراکه بانک مرکزی ایالات متحده در نشست ژانویه ۲۰۲۲ خود بیش از آنچه انتظار می رفت، رفتاری تند نشان داد.

قبل از این نشست، بازار پیش بینی چهار مرحله افزایش نرخ بهره را در سال ۲۰۲۲ داشت که اولین مرحله آن برای مارس ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده است. افزایش نرخ بهره در ماه مارس تقریبا قطعی است؛ چراکه فدرال رزرو در تلاش است تا سیاست های مالی خود را به شدت سختگیرانه کند و با اتکا به این ابزار، با فشارهای تورمی افزایش یافته مقابله کند؛ تورمی که به بالاترین میزان طی چهار دهه اخیر تاریخ آمریکا افزایش یافته است. با این حال، بازار در حال حاضر احتمالا بین پنج تا هفت افزایش قیمت تا پایان سال را در پیش رو دارد.

سرمایه گذاران همچنین انتظار دارند که برنامه خرید اوراق قرضه فدرال رزرو در ماه مارس به پایان برسد. هفته گذشته، کمیته بازار آزاد فدرال اعلام کرد که این برنامه در ماه فوریه ۳۰ میلیارد دلار اجرا خواهد شد.

تحلیل آینده EUR/USD
علاوه بر شاخص های تحلیلی فاندامنتال، تحلیل تکنیکال برای پیش‌بینی پایدار EUR/USD برای سال ۲۰۲۲ بسیار مهم است. نرخ EUR/USD پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح خود از ژوئن سال ۲۰۲۰ در هفته گذشته در ۱.۱۱۲۱ دلار، حدود ۲.۹۵ درصد افزایش یافت.

نمودار روزانه نشان می دهد که EUR/USD زیر میانگین متحرک نمایی بلندمدت ۲۰۰ روزه در ۱.۱۵۶۸ در حرکت خواهد بود و با این حساب، بالاتر از EMAهای ۲۵ و ۵۰ روزه قرار خواهد داشت. با این حال، از زمان تشکیل متقاطع مرگ در جولای ۲۰۲۱، این جفت تحت فشار نزولی قرار گرفته است. متقاطع مرگ معمولاً یک علامت نزولی است و زمانی اتفاق می‌افتد که EMA طولانی‌مدت (EMA ۲۰۰ روزه) بالاتر از کوتاه‌مدت (EMA ۵۰ روزه) در حرکت باشد.

طی ماه های آینده، محدوده بین سطح روانشناختی ۱.۱۲۰۰ و متحرک نمایی ۲۰۰ روزه در ۱.۱۵۶۸ یکی از مواردی است که باید به آن توجه کرد.

پیش بینی آینده جفت ارز دلار-یورو تا سال ۲۰۲۵| آیا سرمایه گذاری روی دلار-یورو مناسب است؟

پیش بینی EUR/USD در سال ۲۰۲۲ تا حد زیادی حول تصمیمات بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو برای نرخ بهره و سلامت کلی دو اقتصاد خواهد چرخید. بنابراین، سرمایه گذاران باید به دقت و سرعت، آخرین تحولات پیرامون تصمیمات هر دو بانک مرکزی در خصوص افزایش نرخ بهره و سیاست های مالی آنها را رصد نمایند.

در حال حاضر، رویکرد فدرال رزرو در اتخاذ سیاست های انقباضی خود تهاجمی تر به نظر می رسد. ادامه این لحن نسبت به تلاش های بانک مرکزی اروپا ممکن است پتانسیل صعودی EUR/USD را محدود کند. علاوه بر این، افزایش تقاضا برای دلار آمریکا به عنوان پناهگاه امن ممکن است بر قیمت این جفت تاثیر بگذارد. البته تمامی این موارد را باید به احتمال درگیری های روسیه و اوکراین و همچنین رویدادهای دیگر در نظام بین الملل که ممکن است در آینده نزدیک رخ دهد اضافه کرد و با تحلیل برآیند تمامی این تحولات، پیش بینی های فاندامنتال مربوط به نرخ EUR/USD در آینده را برآورد نمود.

پیش بینی EUR/USD در سال ۲۰۲۵

پیش بینی آینده جفت ارز دلار-یورو تا سال ۲۰۲۵| آیا سرمایه گذاری روی دلار-یورو مناسب است؟

پیش‌بینی های مربوط به ارزش EUR/USD در سال ۲۰۲۵ تا حدودی نزولی است. موسسه Long Forecast انتظار دارد این جفت ارز سال ۲۰۲۵ را از نقطه ۱.۱۲۰۰ آغاز کرده و تا اواسط سال به زیر ۱.۱۰۰۰ سقوط کند. این موسسه همچننی پیش‌بینی می‌کند نرخ EUR/USD تا پایان سال به ۱.۰۲ برسد.

آیا سرمایه گذاری روی جفت ارزEUR/USD مناسب است؟
همانطور که قبلا ذکر شد، روند تحرکات EUR/USD نشان دهنده سطح توانگری اقتصادی دو اقتصاد بزرگ جهان است. بنابراین، گنجاندن آن در سبد سرمایه گذاری های آینده جذاب است، زیرا همیشه از نوسانات نوسانات بالایی برخوردار است که همین نوسانات می تواند تا حد زیادی سودآور باشند.. با این حال، سرمایه گذاران باید توجه داشته باشند که سرمایه گذاری در بازار هایی چون فارکس و کریپتو از ریسک بالایی برخوردار بوده و به هیچ عنوان نباید با پولی وارد این بازارها شوید که حتی در بلند مدت به آن نیاز دارید و روی آن حساب باز کرده اید.

کد خبر: ۱۳۳٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha