۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
سردرگمی صادرکنندگان در دریافت گواهی سلامت محصولات کشاورزی
گزارش خبری؛

سردرگمی صادرکنندگان در دریافت گواهی سلامت محصولات کشاورزی

همدان - در حالی صادرات محصولات کشاورزی نیازمند اخذ دو گواهی سلامت است که هنوز تکلیف کشاورز و صادرکننده مشخص نیست که در ابتدای امر باید مجوز سلامت محصول خود را از کدام ارگان دریافت کند.

بازار؛ گروه استان ها: ماه گذشته موضوع برگشت خوردن محصولات کشاورزی از کشورهای هدف صادرات به موضوع داغی تبدیل شده بود و از آنجا که همدان نیز محصول سیب زمینی تولید می کند این موضوع بارها در جلسات تخصصی کشاورزی به شور و مشورت گذاشته شد.

طرح این موضوع در کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی همدان هم صورت گرفت به نحوی که مسئول دبیرخانه کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی همدان در همین خصوص در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان که ظهر شنبه در اتاق بازرگانی همدان برگزار شد؛ با بیان اینکه در خصوص صادرات سیب زمینی به ازبکستان، دولت ازبکستان درخواستی عنوان کرده بود که واردات سیب زمینی را مجاز می داند ولی نباید واردات از شهرستان بهار صورت پذیرد؛ عنوان کرد: در همین راستا نامه ای خطاب به رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان متولی امر ارسال شد تا پیگیر مسئله شود چراکه قبل از اینکه کشاورزان در این نامه مورد خطاب باشند سازمان جهادکشاورزی مسئول است.

سمومی که در تولید سیب زمینی استفاده شده کنترل شده و باید این موضوع منعکس شود
محمدرضا ابراهیمی بابیان اینکه طبق گفته مسئولان امر سمومی که در تولید سیب زمینی استفاده شده کنترل شده و باید این موضوع منعکس شود، گفت: در حال حاضر نماتدی در منطقه وجود ندارد.

مسئول دبیرخانه کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه در این خصوص از مسئولان جهادکشاورزی استان همدان توضیح خواسته ایم، گفت: این موضوع در صورت حل نشدن به عنوان یک مشکل خود را در آینده بیشتر نشان می دهد و باید حل شود.

وی با بیان اینکه کشور ازبکستان در خواست کرده در قبوض صادراتی لحاظ شود که محصولات از طریق جهاد کشاورزی کنترل شده است، گفت: این مطلب باید به کشاورزان استان و بخش خصوصی منعکس شود که طبق سموم کنترل شده محصولات خود را ارائه دهند و باید تایید شود محصول سیب زمینی کاملا مورد کنترل کیفی قرار گرفته و عاری از هرگونه مشکلی است.

سردرگمی صادرکنندگان در دریافت گواهی سلامت محصولات کشاورزی

ابراهیمی در بخش دیگری از صحبت های خود به مباحث مطرح شده از طرف وزرات جهاد کشاورزی در خصوص قرنطینه های بهداشتی و صدور گواهی سلامت محصولات کشاورزی اشاره کرد و بابیان اینکه محصولات کشاورزی برای صادرات نیازمند دو مجوز گواهی سلامت هستند، گفت: یکی از مجوزها توسط امور حفظ نباتات جهاد کشاورزی و مجوز دیگر در تایید سلامت محصول از طریق سازمان غذا و دارو ارائه می شود.

تکلیف کشاورز مشخص نیست که در ابتدای امر باید مجوز سلامت محصول خود را از طریق کدام ارگان مربوطه دریافت کند و عرف بر چه اساسی صورت می پذیرد

مسئول دبیرخانه کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی همدان در ادامه با عنوان اینکه جهاد کشاورزی عنوان کرده برای گرفتن مجوز قرنطینه و سلامت باید محصول در ابتدا مورد ارزیابی و کنترل و سلامت بهداشتی قرار گیرد، اضافه کرد: با این اوصاف تکلیف کشاورز مشخص نیست که در ابتدای امر باید مجوز سلامت محصول خود را از طریق کدام ارگان مربوطه دریافت کند و عرف بر چه اساسی صورت می پذیرد؟ که طی نامه ای مسئله را مطرح شده و امیدواریم پاسخ منطقی ارائه شود.

ابراهیمی به موضوع شرکت کشتیرانی اشاره و با عنوان اینکه حمل کالاهای صادراتی از طریق بندر چابهار به صورت کانتیتری است، اضافه کرد: از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت به ما اعلام شده که این آمادگی وجود دارد با حمل کانتینری انتقال کالاها صورت پذیرد که باید در خصوص هزینه ها به یک اجماع برسیم.

وی در خصوص اوراق قرضه تهاتر نیز عنوان کرد: در این خصوص به تمام واحدهای تولیدی اعلام شده که طبق ضوابط موجود تقاضای خرید اوراق قرضه تهاتر راارائه کنند تا از طریق اداره کل اقتصادی و امور دارایی استان همدان اقدامات لازم صورت گیرد.

اوراق تهاتر حق استان همدان است و باید واحدهایی که در داخل استان به بانک، شهرداری ها، تامین اجتماعی و مالیات بدهی دارند از اوراق تهاتر استفاده و از این طریق بدهی خود را پرداخت کنند

ابراهیمی در ادامه با اعلام اینکه جز یک درخواست و تقاضا مبنی بر خرید اوراق قرضه تهاتر تقاضای دیگری برای ما ارسال نشده است، اضافه کرد: تقاضا مربوط به شرکت شیر پگاه همدان است که آن هم طلب خود از استان های دیگر را مطرح کرده در حالیکه اوراق تهاتر حق استان همدان است و باید واحدهایی که در داخل استان به بانک، شهرداری ها، تامین اجتماعی و مالیات بدهی دارند از اوراق تهاتر استفاده و از این طریق بدهی خود را پرداخت کنند.

مسئول دبیرخانه کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی همدان با تاکید بر اینکه اوراق تهاتر سهم همدان است ولی این واحد تولیدی طلب خود از استان های البرز، کرمانشاه و کردستان را به واسطه این اوراق طلب کرده است، اضافه کرد: در خصوص حمل و نقل لجستیک بندر چابهار باید متذکر شویم که طبق رایزنی های انجام شده با تخفیف بسیارخوب بیش از ۵۰ درصدی تمام خدمات حمل و نقل کالا از استان همدان از طریق این بندر انجام خواهد گرفت.

وی در خصوص رتبه بندی صادرات محصولات و کالاها با بیان اینکه در این رابطه فرمتی از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور اعلام شده است، اضافه کرد: بر اساس فرمت ارائه شده از این به بعد صادرات محصولات و کالاهای کشاورزی و صنعتی استان بر پایه رتبه بندی امکان پذیر است و بر اساس اعتبار سنجی صورت گرفته فرمت های خاصی وجود دارد که درخواست ما از تولید کنندگان این است با مراجعه به مرکز مربوطه این رتبه بندی را برای محصولات و کالاهای خود انجام دهند تا در آینده در صادرات محصولات خود با مشکلات روبرو نباشند.

۸۶ پروژه مشترک بین ایران و کشور ازبکستان انجام خواهد پذیرفت و کشور ازبکستان اعلام آمادگی کرده بصورت مشترک با سرمایه گذاران حاضر به همکاری است

ابراهیمی در بابیان اینکه مشوق هایی که برای محصولات و کالاهای تولیدی در نظر گرفته می شود منوط به همین رتبه بندی می شود، عنوان کرد: مطلبی از طریق وزارت امور خارجه به وزارت صمت و از آن طریق به اتاق ایران اعلام شده که ۸۶ پروژه مشترک بین ایران و کشور ازبکستان انجام خواهد پذیرفت و کشور ازبکستان اعلام آمادگی کرده بصورت مشترک با سرمایه گذاران حاضر به همکاری است.

وی بابیان اینکه بیشتر پروژه ها مربوط به پروژه های کشاورزی اعم از احداث گلخانه و واحدهای پرورش قارچ و کشت و صنعت است، گفت: این اقدام از موفقیت های خوبی است که وزارت امور خارجه آن را عنوان کرده و فرصت مناسبی است که باتوجه به ارتباط با کشورهای جهان شرق دست یافتنی است.

مسئول دبیرخانه کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی همدان در ادامه از تشکیل کمیته های تخصصی ستاد تسهیل در استان همدان سخن گفت و یاداوری کرد: ستاد تسهیل در خصوص کمیته های تخصصی که در واقع در زیر مجموعه ستاد تسهیل قرار می گیرند در حال بازنگری است و طی بازنگری انجام شده عنوان شده چارچوب و کارکرد وظایف کمیته های تخصصی باید اصلاح شود.

سردرگمی صادرکنندگان در دریافت گواهی سلامت محصولات کشاورزی

ابراهیمی در تصدیق مطلب قبل با اشاره به اینکه ستاد تسهیل برنامه های دیگری هم در رابطه با کمسیون های تخصصی در دست اقدام دارد، اضافه کرد: قرار بر این است که نظرات کمیسیون های مختلف صنعتی و کشاورزی و غیره در اتاق بازرگانی استان مطرح شود تا نقطه نظرات در خصوص تشکیل کمیته های تخصصی برای ارزیابی بیشتر در اختیار ستاد تسهیل قرار گیرد.

مسئولیت میز کشاورزی از سازمان صنعت، معدن و تجارت سلب شده و به بخش خصوصی واگذار می شود
وی در خصوص میز کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان نیز با عنوان اینکه سازمان توسعه تجارت کار مهمی را مبنی بر واگذاری بخشی از مسئولیت خود به بخش خصوصی در پیش گرفته است، اضافه کرد: یکی از بخش های اولویت دار این اقدام واگذاری میز توسعه تجارت محصولات کشاورزی است که بر این اساس قرار است، مسئولیت میز کشاورزی از سازمان صنعت، معدن و تجارت سلب شده و به بخش خصوصی واگذار شود.

وی گفت: پیش از این دبیر میز توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان سازمان صنعت، معدن و تجارت بود که با پیگیری انجام شده معلوم شد تاکنون هیچ جلسه ای در خصوص میز کشاورزی برگزار نشده است.

مسئولیت دبیری میز توسعه و صادرات محصولات کشاورزی به اتاق بازرگانی استان همدان محول شده است

مسئول دبیرخانه کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی همدان در ادامه و در توضیح مطلب قبل اضافه کرد: مسئولیت دبیری میز توسعه و صادرات محصولات کشاورزی به اتاق بازرگانی استان همدان محول شده است و بر اساس پیشنهادی که مورد قبول رئیس اتاق بازرگانی استان هم قرار گرفت کمیسیون کشاورزی یکی از دبیران این مجموعه در نظر گرفته شده است چراکه صادرات و تجارت محصولات کشاورزی از جمله بحث های تخصصی است که بعنوان دبیر میز کشاورزی عمده مباحث مطروحه به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان منتقل می شود تا از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان مباحث و مشکلات به سازمان تجارت و توسعه کشور منتقل شود.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی کشور نیز در این نشست در خصوص قرنطینه و صدور گواهی بهداشتی محصولات و کالاهای صادراتی بابیان اینکه در فصل تابستان ناوگان حمل و نقل استان همدان با مشکلات عدیده روبرو است، یادآوری کرد : حمل سیب زمینی با کامیون یخچال دار امکان پذیر نیست و اینکه سیب زمینی بارگیری و سپس برای صدور مجوز سلامت نمونه برداری شود در فصل تابستان مقدور نیست چراکه با فاصله دمایی امکان نگهداری سیب زمینی روی زمین وجود نداشته و اگر هم در سردخانه ها نگهداری شود هزینه های هنگفتی را تحمیل می کند که با توجه به هزینه های هنگفت مقرون بصرفه نخواهد بود.

خسرو طالبی رحیق گفت: به همین خاطر از هم اکنون باید هماهنگی لازم بین سازمان غذا و دارو و جهاد کشاورزی و مسئولین اتاق بازرگانی انجام و زمان بندی به نحوی تنظیم شود که در فصل تابستان صادرات سیب زمینی به انجام برسد تا تولید کنندگان و صادرکنندگان محصول با مشکلات مواجه نشوند.

طالبی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر محموله های سیب زمینی در انبارها و سردخانه ها دپو و نگهداری می شود، اضافه کرد: اینکه تست سالم بودن محصولات دیر یا زود انجام گیرد مشکلی ایجاد نمی کند اما مشکل فصل تابستان و زمان برداشت محصول است چراکه استان همدان قریب به ۵۰۰ هزار تن سیب زمینی از اراضی کشاورزی برداشت می کند که این محصول از دشت های شهرستان بهار، ینگیجه، یکن آباد و دشت همدان کشت و برداشت می شود.

وی بابیان اینکه ۵۰۰ هزار تن سیب زمینی رقم کمی نیست و در آن زمان نیازمند صادرات بدون وقفه هستیم، گفت: اگر بازارهای هدف مجوز سلامت محصول را درخواست کنند و نتوانیم به سازو کارها عمل کنیم مشکل جدی ایجاد می شود بنابراین در حال حاضر پیشنهاد این است که فکری برای فصل تابستان شود تا تولید کنندگان برای صادرات با مشکل مواجه نشوند.

کد خبر: ۱۳۳٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha