۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
سرمای برف در گرماگرم شیوع کرونا در شهر/باغات قزوین در خطر سرمازدگی
بازار گزارش می دهد؛

سرمای برف در گرماگرم شیوع کرونا در شهر/باغات قزوین در خطر سرمازدگی

قزوین - بارش برف بهاره در پی یک هفته سرمای شدید هوا و کاهش ۱۲ درجه ای دما در شهر در کنار حساسیت تردد در راه های استان قزوین باعث خسارت به باغداران و کشاورزان استان شد.

مریم کشاورز مسعودیان؛ خبرگزاری بازار- حوالی روز ۱۹ فروردین بود که هواشناسی استان قزوین خبر از ورود سامانه بارشی به استان قزوین داد، سامانه بارشی که کاهش جدی دما و بارش باران در شهر و برف را در ارتفاعات به همراه داشت. اتفاقی که می توانست خساراتی جدی به باغات و مزارع کشاورزی کشت بهاره قزوین وارد کند، با این حال پس از چندین روز قزوین روزهای سردی را به خود دید.

۷۵ هزار هکتار باغ میوه قزوین در خطر سرمازدگی

علی اکبری مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین اظهار داشت: استان قزوین بیش از ۷۵ هزار هکتار باغ میوه دارد و نزدیک به ۴۲ درصد باغ های میوه قزوین به محصول انگور و ۱۳ درصد نیز به باغات زیتون اختصاص دارد.

وی بیان کرد: سالانه بیش از ۲۴ محصول باغی در باغات استان قزوین تولید می شود که بخش قابل توجهی از این باغات در این فصل در مرحله گلدهی و رشد و نمو خود قرار دارد.

مدیر امور باغی سازمان جهاد کشاورزی قزوین تصریح کرد: استان قزوین به لحاظ تولید محصولات باغی رتبه نهم کشور را دارد.

باغداران از درختان خود در مقابل سرمازدگی محافظت کنند/باغات سنتی در خطر سرمازدگی

مهدی مهرپویان مسئول واحد مدیریت راهبردی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: کاهش شدید هوا طی هفته گذشته و روزهای آینده در صورت عدم رسیدگی کشاورزان می تواند خسارات زیادی را به باغات استان قزوین وارد کند.

وی بیان کرد: غالب درختان میوه استان قزوین در این فصل در روزهای حساس رشد خود قرار دارند و درختانی که این روزها شکوفه دارند در مقابل سرما بسیار حساس هستند.

مسئول واحد مدیریت راهبردی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: باغات سنتی به دلیل این که هیچ گرمازایی ندارد در مقابل کاهش دما و بارش باران و برف حساس تر هستند و سرمازدگی در این فصل می تواند به قیمت از دست رفتن بخش قابل توجهی از میوه تولیدی در این باغات شود.

مهرپویان بیان کرد: کشاورزان باید در این مدت به روش های مقابله با سرمازدگی آشنا و برای کاهش خسارات تلاش کنند.

بخاری های باغی خسارات را به حداقل می رساند

مجید اسماعیلی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: باغات سنتی می توانند تا ایجاد آتش و بخاری های باغی از سرمازدگی باغات خود جلوگیری کنند.

وی افزود: در شب هایی که دمای هوا کاهش جدی دارد باغداران باید تمام مدت در باغات خود حضور داشته باشند و با استفاده از دستگاه هایی نظیر دمنده های حرارت زا، چاهک معکوس و ماشین های مولد باد از سرمازدگی باغات خود جلوگیری کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورز استان قزوین تصریح کرد: هر ساله یخبندان بهاره بخشی از تولیدات میوه باغداران استان را از بین می برد که در سال جهش تولید مقابله با این گونه آفات و خسارات باید به بیشترین شکل ممکن برسد.

اسماعیلی عنوان کرد: عملیات آبیاری پای درختان، کوددهی؛ هرس باغات و انجام علمایت خاک ورزی می تواند در این خصوص ارزشمند باشد.

سرمازدگی سال گذشته در قزوین هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت

قدرت الله مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در گفت وگو با خبرنگار بازار در قزوین بیان کرد: سال ۹۷ در استان قزوین هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان خسارت به باغات و مزارع استان قزوین زده شد که سال گذشته با کمی افزایش این میزان خسارت به هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسید.

وی بیان کرد: سال گذشته بارش های ناگهانی و کاهش جدی دما در استان قزوین و شهرستان ها توانست بخش قابل توجهی از تولیدات میوه استان قزوین را تحت تاثیر خود قرار دهد

امسال سرمازدگی خسارت جدی نداشت

مهدیخانی با اشاره به بارش ها و کاهش دمای جدی قزوین طی هفته اخیر بیان کرد: در این مدت در منطقه الموت شرقی و غربی، بخش آوج، ضیاء آباد و روستاهای محدوده بوئین زهرا خساراتی وجود داشت که تا شنبه خسارات به طور دقیق اعلام می شود.

وی تصریح کرد: به دلیل این که بخشی از باغات دیر گل ده استان قزوین هنوز به شکوفه ننشسته است و میزان بارش و خسارات در مناطق شهری کمتر بوده است فعلا خسارت جدی در قزوین نداشتیم و بیشتر ارتفاعات درگیر این سرمازدگی شده است.

کد خبر: ۱۳٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha