۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
چالش های یک زن کارآفرین در کرمان| تولیدی که خیلی سریع رشد کرد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

چالش های یک زن کارآفرین در کرمان| تولیدی که خیلی سریع رشد کرد

کرمان- کارآفرینی و آغاز کردن یک کسب‌ و کار همیشه با مشکلات و چالش‌های بی شماری مواجه بوده است و حالا یکی از بانوان کارآفرین کرمانی از دغدغه هایش در این مسیر پرپیچ و خم می گوید.

بازار؛ گروه استان ها: وضعیت کارآفرینی زنان در ایران مانند کشورهای توسعه‌یافته مطلوب نیست و آن‌ها همواره با چالش‌ها و مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند. با این وجود، در سال‌های اخیر تعداد زنان شاغل و کارآفرین افزایش پیدا کرده است. زنان کارآفرین در هر جامعه‌ای نقش بسیار موثری دارند و می‌توانند باعث رشد و شکوفایی آن جامعه شود. شهره روان پاک ۲۹ ساله است، وی مدرک کارشناسی مدیریت دولتی دارد، نزدیک به ۱۰ سال است که مربی بدنسازی و فیتنس است و هم اکنون در رشته بادی پامپ به صورت حرفه ای فعالیت دارد که اقدام به تولید انواع گرانولا کرده است.

*محصول تولیدی شما دقیقا چیست؟
اصلی ترین محصول زوشو انواع گرانولا است که در طعم های مختلف و مخصوص زوشو تهیه می شود. البته زوشو محصولات متنوع دیگری هم دارد که بعضی از آنها به طور انحصاری توسط برند زوشو تولید می شوند مثل گرانولا بارها و نات بارهای متنوع و بی نظیر مخصوص زوشو و

*در کارگاه چند نوع محصول تولید می‌کنید؟
زوشو تا کنون ۱۲ نوع محصول دارد که با جرات می توانم بگویم هر یک از محصولات مورد استقبال قرار گرفته و متقاضیان خودش را دارد. در روزهای خاص مثل یلدا و جشن سال نو میلادی، گرانولابار هایی با طرح مربوط به مناسبت تولید کردم که این محصولات با این شکل و ترکیب هم حتی در جستجو در گوگل هم پیدا نکردم (تاکید می کنم منظورم گرانولا بار هست ، گرانولا بارها عموما مستطیل شکل هستند).

*از خاطرات تلخ و شیرین تان در این حرفه بگویید.
روزهایی بود که من از ساعت هفت صبح تا یک شب کار می کردم، خیلی خسته می شدم اما بسیار لذت می بردم چرا که کار و حرفه خودم بود و به آن عشق می ورزیدم.

از تلخی های کار هم می توانم به بی مهری های تعداد انگشت شماری از دوستان که حرفه مرا به تمسخر می گرفتند و یا دوستانی که با بی تفاوتی از کنار فعالیتم می گذشتند، اشاره کنم. البته قطعا کار کردن در شرایط همه گیری کرونا، با وجود ماسک و دستکش، حتی در زمان بسته بندی، ضد عفونی کردن مرتب وسایل و همچنین خرید وسایل مورد نیاز، بسیار سخت تر بود.

چالش های یک زن کارآفرین در کرمان| تولیدی که خیلی سریع رشد کرد

از زیبایی های کارم هم حمایت کسانی بود که مرا فقط از اینستاگرام می شناختند اما با اعتماد کامل از بنده خرید و سپس از من حمایت می کردند. یادم هست حمایت ها آنقدر زیاد و بی نظیر بود که از آن همه محبت و استقبال اشک شوق می ریختم. حمایت عزیزانی با این باور که ما خانم ها با محدودیت هایی که در جامعه داریم باید بیشتر هوای همدیگر را داشته باشیم، بسیار دلگرم کننده و شیرین بود. تهیه جعبه های سفارشی هدیه با سایزهای مختلف و نوشتن متن های سفارشی هم با وجود تمام سختی هایش تجربه بسیار شیرینی بود. شیرین ترین قسمت کار اینجا بود که زوشو خیلی سریع و دور از انتظار داشت رشد می کرد و محبوب می شد.

*روزانه چه میزان تولید دارید؟
در حال حاضر تولید روزانه ما بسته به میزان سفارش است. اگرچه زوشو با فروشگاه های معتبر در کرمان فعالیت دارد اما همچنان مشتری های خاص خودش را هم دارد و به همین دلیل میزان تولید روزانه متغیر است.

*بسته بندی تان خاص است در خصوص این بخش هم توضیح دهید و بفرمایید نقش بسته بندی در بالا بردن میزان فروش شما چقدر بوده است؟
از آنجا که بسته بندی از مهم ترین المان های کار تولید است من بسیار مایل بودم که بسته بندی محصولات خاص زوشو باشد و خیلی هم تاکید داشتم که از پلاستیک کمتر استفاده شود که زوشو از تولید کنندهای آسیب زا برای طبیعت نباشد! اگر چه به دلیل بالا بودن قیمتها گاهی ناچار به استفاده از نایلون هستم.

پیداکردن جایی در کرمان که جعبه های با اندازه های متفاوت و مورد نظرم را تولید کند کار راحتی نبود و از طرف دیگر تولیدی ها سفارش ها با تعداد زیاد را می پذیرند.

از آنجا که باید در هزینه ها صرفه جویی می کردم تصمیم گرفتم کار بسته بندی را هم خودم انجام بدهم.

چالش های یک زن کارآفرین در کرمان| تولیدی که خیلی سریع رشد کرد

قسمت سخت کار برای من آنجا بود که برای هر محصول باید سایز جدید و الگوی جدید درست می کردم و البته ما جعبه های هدیه هم داشتیم با سایز بزرگتر که گاهی مخصوص همان سفارش تهیه می شد در نتیجه مستلزم زمان بیشتری هم بود و در روزهای اول کار زمان خیلی زیادی را از من می گرفت، چون اولین بار بود که ساخت جعبه را انجام می دادم، البته گاهی هم اندازه ها اشتباه می شد و مجبور به دوباره کاری بودم.

اما خب با تمام سختی هایش، اینکه بسته بندی های زوشو خاص و دوست داشتنی برای مشتری ها عرضه می شد بسیار لذت بخش بود.

*از سختی های مسیری که طی کردید بگویید و اکنون چه مشکلاتی دارید؟
در حال حاضر یکی از دغدغه های من، معرفی محصول با کیفیت و مرغوب هست و من خیلی سعی دارم اطلاع رسانی کنم که یک گرانولای با کیفیت و مرغوب از جو دوسر تهیه می شود و نه جو! قیمت جو خیلی کمتر از جو دوسر هست و ارزش غذایی و نحوه مصرف آنها نیز با هم بسیار متفاوت می باشد.

از آنجا که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به هم هستند تشخیص آنها برای مشتری سخت می باشد.

جو و جو دوسر دو نوع مختلف حبوباتی است که روش کاشت و طریقه استفاده و ارزش غذایی هر یک متفاوت است. جو در تهیه سوپ ها و آش ها در حالیکه جو دو سر برای صبحانه و تهیه شیرینی ها و دسرها مورد استفاده قرار می گیرد.

جو دوسر یکی از سالم‌ترین غلات است؛ غله‌ی سبوسداری که گلوتن ندارد و منبع بزرگی از ویتامین‌ها، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی مانند مانند تیامین، منیزیم، فسفر، روی، منگنز، سلنیوم و آهن محسوب می‌شود، و خیلی فواید بسیار دیگر که کاملا با جو متفاوت است....!

من که در این حرفه فعالیت دارم متاسفانه گاهی متوجه می شوم که گرانولایی با جو دوسر تهیه نشده است برای همین همیشه تاکید دارم که گرانولا را از برندی تهیه کنید که به آن اعتماد دارید.

البته اینکه با عسل مرغوب و مغزیجات با کیفیت تهیه شوند هم یک طرف دیگر ماجراست ...

و این موضوع حق مشتری ست که از کیفیت مواد اولیه ی محصولی که خریداری می کند مطلع باشد.

چالش های یک زن کارآفرین در کرمان| تولیدی که خیلی سریع رشد کرد

*برنامه کاری آینده تان چیست؟
زوشو در حال حاضر علاوه بر فروش آنلاین با فروشگاه های معتبر در کرمان همکاری دارد اما پس از ریشه کن شدن همه گیری کرونا تصمیماتی برای گسترش زوشو دارم که به امید خدا به زودی عملی می شود.

*خواص گرانولا چیست و مشتریان شما بیشتر چه قشری هستند؟
از خواص بی نظیر گرانولا می توان به فیبر بالا اشاره کنم. اگر چه امروزه گرانولا برای ورزشکاران به عنوان وعده بعد از تمرین، و در رژیم گیاهخواری به عنوان جایگزین پروتئین، محبوب است؛ اما لازم به ذکر است که گرانولا برای همه سنین و حتی کودکان گزینه بسیار مقوی و سالمی می باشد. مطالعات نشان داده که جودوسر، فواید زیادی برای سلامتی دارد و بر کاهش وزن، کاهش قند خون و کاهش احتمال بیماری‌های قلبی نیز موثر است. برای مبتلایان به فشارخون نیز یک گزینه مناسب به شمار می رود. ناگفته نماند خواص بسیاری برای پوست و مو نیز دارد.

از آنجا که جو دوسر منبع بسیار خوبی از کربوهیدرات های سالم، پروتئین و فیبر است، علاوه بر اینکه به عنوان یک ماده عالی در رژیم غذایی بدنسازان قرار می گیرد، در ترمیم ماهیچه ها و رشد آن ها نیز موثر است. از طرفی چون مدت زمان زیادی طول می کشد تا هضم شود شما برای مدت زمان طولانی تری انرژی لازم را در اختیار دارید و از اینروست که به کاهش وزن کمک می کند.

گرانولا می تواند یک صبحانه ی کامل، یک میان وعده و یا یک وعده ی عالی برای بعد از تمرین ورزشکاران باشد. از اینرو مشتریان ما بیشتر ورزشکاران و افرادی هستند که طرفدار تغذیه سالم هستند.

*به کدام استان ها صادرات دارید؟
زوشو در همان روزهای اولیه به خیلی از شهرها ارسال سفارش داشت، اصفهان، مشهد، شیراز، مازنداران، تهران و همین طور بعضی از شهرستان ها. زوشو همچنان سفارش آنلاین به شهرهای دیگر دارد.

*حمایت های صورت گرفته از کارآفرینان در استان کرمان را کافی می دانید؟
من تاکنون درخواست حمایت از مرجع خاصی نداشته ام.

*پیشنهادتان برای جوانان جویای کار چیست؟
واقعا به من ثابت شد که با پشتکار و خلاقیت می توان حتی با سرمایه کم شروع به کار کرد، اما باید صبور بود و سختی های کار را تحمل نمود و بی توجه به تمام کامنت های منفی ادامه داد. امیدوارم که ما جوان ها امکان داشتن حرفه ای که در آن مهارت داریم و به آن عشق می ورزیم را داشته باشیم و به ارزش و زیبایی حمایت از یکدیگر نیز پی ببریم. ما همه سوار بر یک کشتی هستیم و یکسان در معرض ناملایماتیم، هوای یکدیگر را بیش از این داشته باشیم.

*تحریم ها و گرانی ها چه تاثیری بر قیمت محصولات شما داشته است؟
تاثیرات بد و نا امید کننده، به خصوص برای من که تازه شروع به کار کرده بودم و تجربه چندانی در حساب و کتاب نداشتم، گرانی های روزافزون هر بار انرژی من را پایین می آورد.

یادم هست در همان روزهای اولیه کار که روزهای اوج همه گیری هم بود، قیمت ها هفته به هفته افزایش می یافت. از جو دوسر که اصلی ترین مواد اولیه بود تا پسته و بادام و عسل و شکلات، حتی پاکت های کاغذی و چسب برای ساختن جعبه ها و ...مثلا قیمت شکلات ۲۰۰ گرمی از ۱۸ هزار تومان یک دفعه به ۴۹ هزار تومان رسید! یا به یک دفعه قیمت جو دوسری که استفاده می کردم حدود ۱۵۰ درصد افزایش یافت.

از طرفی هم امکان افزایش قیمت محصولات در هر هفته امکان پذیر نبود. توضیح این همه تفاوت قیمت به مشتری ها آن هم در روزهای اول فعالیتم برایم امری سخت و ناخوشایند بود و از طرفی محاسبه دقیق هر بار افزایش قیمتها و ارائه قیمتهای جدید محصولات هم برایم کار بسیار کلافه کننده ای بود و متاسفانه اینجا بود که من ضرر می کردم. این موضوع خیلی برایم سخت بود و متاسفانه روزهایی بود که خسته و ناامید میشدم از ادامه دادن، اما خب خوشحالم که طاقت آوردم و ادامه دادم.

*به نظر شما چه فاکتورهایی کار شما را متفاوت می کند؟
اینکه زوشو توسط یک مربی ورزش که تجربه های زیادی در زمینه اصول تغذیه سالم و رژیم غذایی سلامت دارد، طراحی و تولید شده است. اینکه محصولات زوشو از مواد اولیه ارگانیک و بسیار مرغوب تهیه می شوند و فاقد شکر و هر نوع روغنی هستند و برای شیرین کننده از عسل، شیر عسل و یا خرما استفاده میشود. زوشو تلاش کرده طعم و مزه محصولات فدای سلامت محصولات نباشد تا جایگزین مناسبی برای خوراکی ها و تنقلات ناسالم باشند و البته در عین حفظ کیفیت و سلامت محصول، محصولات زوشو دارای طعم های متفاوت و بی نظیری می باشند.

*آیا این فعالیت شما منجر به اشتغالزایی برای افراد دیگر هم شده است؟
به دلیل اینکه در اوج شیوع بیماری کرونا کارگاهم را راه اندازی کردم اقدام به گرفتن کارگر نکردم و به همین علت هم چند نمونه از محصولات تولیدی را حذف کردم. البته در این مدت دو نفر در زمینه تولید جعبه و بسته بندی با من همکاری داشتند.

کد خبر: ۱۳۳٬۲۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مینا NL ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      0 0
      بنده یکی از مشتریان پر و پا قرص زوشو هستم، از ابتدای کار تلاش ایشون رو در همه زمینه ها به خصوص کیفیت محصولاتشون میدیدم. انشاالله همیشه موفقیت روز افزون داشته باشید زیرا لایقش هستید