۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۴
پیش بینی قیمت طلا تا سال ۲۰۳۰| آیا بازار همچنان صعودی خواهد بود؟
تحلیل بازار جهانی طلا؛

پیش بینی قیمت طلا تا سال ۲۰۳۰| آیا بازار همچنان صعودی خواهد بود؟

قیمت طلا طی هشت سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش یافته و با اینحال، این سوال مطرح است که آیا خرید و نگهداری بلند مدت طلا همچنان پر سود خواهد بود یا خیر.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت پیشین طلا در سال ۲۰۲۱ حدود ۳.۵ درصد کاهش یافت. متعاقبا، گاوها انتظار داشتند که این فلز گرانبها سال جدید را با نرخ بالاتری آغاز کند. در حالی که عملکرد طلا در ژانویه در مقایسه با سایر بازارها مانند سهام تا حدی ضعیف بود، اما همچنان در روند صعودی بیش از سه سال است. در این گزارش به شناسایی عوامل تاثیرگذار و پیش بینی قیمت طلا در سال ۲۰۲۲ و پس از آن خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

احساسات بازار
شاخص ترس و طمع، که احساسات کلیدی بازار را ردیابی می کند، همچنان در انتهای طیف خود قرار داردو این در حالیست که یک ماه پیش شاخص طمع روی ۶۳ بود.

در سطح ترس با عدد ۳۸ روبرو در روز سه‌شنبه روبرو بودیم که یک بهبود جزئی نسبت به روز دوشنبه یعنی ۳۶ را شاهد بودیم. نوسانات بازار هم اکنون تقریبا خنثی است، در حالی که تقاضای امن و حرکت محافظه کارانه بازار ترس شدیدی را ایجاد می‌کند.

اخبار طلا
تلاش های فدرال رزرو برای تشدید سیاست های پولی خود و مقابله با افزایش فشارهای تورمی، محرک اصلی قیمت طلا با ورود بازار به ماه جدید محسوب می شود. در نتیجه، افزایش نرخ بهره بانکی قرار است طی بیش از چهار مرحله در طول سال اعمال شود.

بر همین اساس، انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا در ماه مارس برای اولین بار از سال ۲۰۱۸ تاکنون، اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی نماید. متعاقباً، در هفته گذشته، قیمت طلا بیشترین فروش را از نوامبر ۲۰۲۱ به ثبت رساند و نزدیک به ۴ درصد کاهش یافت. با این وجود، فشارهای تورمی ادامه دار و نرخ های واقعی منفی مانع از ریزش سنگین قیمت طلا در بازارهای جهانی شده است.

از نظر آماری، داده های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در روز جمعه و داده های تورم ایالات متحده در هفته آینده بر قیمت طلا در ماه جدید تأثیر خواهند گذاشت. علاوه بر این، تحولات مربوط به درگیری روسیه و اوکراین و تقاضای متعاقب آن برای دلار آمریکا به عنوان پناهگاه امن، بر قیمت فلز گرانبها تأثیر خواهد گذاشت.

تاریخچه قیمت طلا
در آگوست ۲۰۲۰، قیمت طلا به بالاترین حد خود یعنی ۲۰۷۲.۸۵ دلار رسیده و با این حساب رکورد قبلی ۱۹۲۴.۷۷ دلار خود را که ۹ سال قبل آنه را ثبت کرده بود را پشت سر گذاشت. با کاهش بعدی قیمت اما منطقه حیاتی روانشناختی روی نقطه ۲۰۰۰ دلاری همچنان دور از دست باقی مانده است. با این حال، قیمت طلا همچنان بالاتر از رکود وحشتناک خود در دوران کرونا به ویژه آوریل ۲۰۲۰ یعنی روی قیمت ۱۶۰۰ دلار قرار داشته موفق به حفظ محدوده قیمتی ۱۷۰۰ تا ۱۸۵۰ دلاری خود شده است.

پیش بینی قیمیت طلا تا سال ۲۰۳۰| آیا بازار همچنان صعودی خواهد بود؟

پیش بینی قیمت طلا در سال ۲۰۲۲

پیش بینی قیمیت طلا تا سال ۲۰۳۰| آیا بازار همچنان صعودی خواهد بود؟

افزایش نوسانات از ابتدای سال ۲۰۲۲ بر بازار سهام آمریکا و اروپا به شدت تأثیر گذاشته است. در مقایسه، حرکات قیمت طلا نیز نسبتاً ظریف بوده است. با این وجود، طلا همچنان در روند صعودی به سر میبرد که از آگوست ۲۰۱۸ آغاز شد.

مساله تورم هسته اصلی پیش بینی قیمت طلا برای سال ۲۰۲۲ است. در حال حاضر، تورم ایالات متحده در بالاترین سطح خود در چهار دهه گذشته قرار دارد. انتظار می‌رود وضعیت طلا به عنوان یک محافظ در برابر تورم، قیمت‌ این فلز گرانبها را افزایش دهد. همین موضوع، به گاوها فرصت می دهد تا بالاترین قیمت ژوئن ۲۰۲۱ یعنی ۱۹۱۶.۲۳ دلار را دوباره آزمایش کنند.

از سوی دیگر، نوسانات بالا در میان دارایی‌های ریسک‌پذیر مانند ارزهای دیجیتال، ممکن است قیمت طلا را در ماه‌های آینده تحت تاثیر قرار دهد. اگر این اتفاق بیفتد، پیش‌بینی روند نزولی قیمت طلا در سال ۲۰۲۲ ممکن است منجر به تست مجدد ۱۷۲۰ دلار که در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی ثبت شد را کلید بزند.

پیش بینی قیمت طلا در سال ۲۰۲۵
باید به این نکته مهم توجه داشت که پیش‌بینی قیمت طلا در سال ۲۰۲۵ می تواند ناشی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت این فلز گرانبها در سال جاری میلادی باشد. گزارش تحلیلی گلدمن ساکس که اوایل سال جاری میلادی منتشر شد، نشان داد که بازار صعودی ایجاد شده قیمت کالاها در سال گذشته احتمالاً در سال جاری و پس از آن نیز ادامه خواهد داشت. در واقع، این غول بانکی سرمایه گذاری معتقد است که چرخه قیمت فعلی کالاها حدود ۱۰ سال دوام خواهد داشت.

بر اساس این روایت، قیمت طلا نیز به عنوان یک کالای سرمایه ای، ممکن است به بالاترین قیمت خود یعنی ۲۲۰۰ دلار در هر اونس برسد. علاوه بر این، سیاست سخت‌تر فدرال رزرو و ناتوانی احتمالی این نهاد در همگون سازی نرخ تورم و بهره بانکی در آمریکا، می تواند عامل مهم تاثیرگذار دیگری بر نرخ طلا باشد.

با این حال، حتی با پیش‌بینی روند صعودی قیمت طلا در سال ۲۰۲۵، رقابت با بیت‌کوین به‌عنوان دیگر ذخیره‌ ساز قدرتمند ارزش دارایی، ممکن است پتانسیل صعودی آن را محدود کند.

پیش بینی قیمت طلا در سال ۲۰۳۰
پیش‌بینی قیمت طلا در سال ۲۰۳۰ بر اساس حرکت دلار آمریکا به دلیل همبستگی معکوس موجود است. در صورت تنش های ژئوپلیتیکی، طلا ممکن است در موقعیت خود را به عنوان یک پناهگاه حمایتی ارزش دارایی ها تثبیت کند. با این حال، حرکت صعودی آن ممکن است با افزایش تقاضا برای دلار محدود شود.

طی هشت سال گذشته قیمت طلا حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است. با این حال، این فرض که بازار صعودی طی هشت سال آینده ادامه خواهد داشت، افزایش ۵۰ درصدی بیشتر قیمت را امکان پذیر می سازد. در این صورت، پیش بینی میش ود قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۳۰، به بالای ۲۷۰۰ دلار افزایش یابد.

کد خبر: ۱۳۳٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha