۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
پایش ۳۵ میلیون تن محصولات وارداتی و ترانزیتی طبق استانداردهای داخلی
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور مطرح کرد

پایش ۳۵ میلیون تن محصولات وارداتی و ترانزیتی طبق استانداردهای داخلی

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: این سازمان ضامن سلامت و بهداشت محصولات کشاورزی است به طوریکه از ۱۳۵ میلیون تولید بخش کشاورزی ۸۵ میلیون تن از لحاظ عوامل خسارت زا توسط سازمان حفظ نباتات مراقبت می‌شود.

به گزارش بازار، شاهپور علائی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با تشریح اهم فعالیت‌ها، وضعیت تولیدات بخش کشاورزی و اقدامات این سازمان در جمع خبرنگاران افزود: طبق مصوبه سال ۱۴۰۰ بودجه تملک دارایی‌های سازمان حفظ نباتات کشور حدود ۴۲ میلیارد تومان است و با وجود اینکه ۱۱ ماه از سال گذشته تاکنون ۹ میلیارد تومان آن دستور تخصیص گرفته که تاکنون هم دریافت نشده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: این در حالی است که نظارت بر فرایند قرنطینه‌ها، مبارزه با ملخ صحرایی، مبارزه بیولوژیک، کاهش مصرف سموم، نحوه کنترل بر سموم و مبارزه با آفات عمومی و همگانی از وظایف این سازمان است تا محصول سالم به دست مصرف‌کنندگان برسد.

علائی مقدم با بیان اینکه اخیراً ۱۴ پیشنهاد به کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ارائه داده‌ایم که تأیید و به کمیسیون تلفیق ارائه شده است افزود: اگر ما تولید محصول سالم و توسعه صادرات محصولات کشاورزی را می‌خواهیم این امر نیازمند ابتکار عمل مجلس است زیرا اگر بودجه لازم تخصیص داده نشود باید همچنان شاهد عدم انطباق و برگشت محصولات کشاورزی باشیم.

وی اظهار داشت: اکنون سازمان حفظ نباتات کشور طبق برنامه پنج‌ساله حداقل برای سال اول به ۶ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که بار مالی برای دولت ندارد زیرا می‌تواند بخشی از محل تملک دارایی‌های دولت و بخشی از محل درامد و هزینه‌ها تأمین شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: از ابتدای سال تاکنون یک میلیون گواهی بهداشتی توسط این سازمان صادر شده است اما پول آن به خزانه و گمرک واریز شده و حتی یک ریال به این سازمان تعلق نگرفته، همچنین سالانه ۳۵ هزار تن سم به عناوین مختلف وارد کشور می‌شود اما تاکنون عوارضی به سازمان حفظ نباتات در راستای کاهش مصرف سموم یا فعالیت‌های ترویجی داده نشده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که تعرفه برگه الکترونیکی گمرک که ۶۰ هزارتومان است طبق قانون قدیمی سازمان حفظ نباتات توسط این سازمان پرداخت می‌شود و صادرکننده حتی این مبلغ را نیز پرداخت نمی‌کند.

علائی مقدم براین باور است که اگر از محل عوارض صادراتی تنها یک درصد به سازمان حفظ نباتات کشور اختصاص یابد بحث سلامت محصولات کشاورزی می‌تواند متحول شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی از محل مدیریت بحران مبلغ ۵۰ میلیارد تومان اعتبار داده شده اما تاکنون ۱۰ میلیارد تومان آن دریافت شده است درحالی که ملخ صحرایی آفت عمومی خطرناکی است که تاکنون ما ۱۶.۵ میلیون هکتار را ردیابی کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: همچنین ۱۸۰ هزار هکتار مبارزه با ملخ صحرایی در بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان داریم. به دلیل سیل اخیر عربستان که می‌تواند موجب طغیان ملخ به کشور ما شود وزیر جهاد کشاورزی نامه‌ای به رئیس‌جمهوری و مدیریت بحران داده‌اند که اگر این مبلغ اعتبار محقق نشود ما به طور قطع در مبارزه با این آفت خطرناک دچار مشکل خواهیم شد.

علائی مقدم با اشاره به اینکه کشاورزان ما به تنهایی توان مبارزه با این آفت را ندارند اضافه کرد: اکنون به دلیل شرایط آب و هوایی استان‌های جنوبی از ۱۵ بهمن‌ماه مستعد هجوم ملخ‌ها هستند که این می‌تواند مزارع گندم را مورد آسیب قرار دهد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: قانون سازمان حفظ نباتات به سال ۱۳۴۲ برمی‌گردد با وجود اینکه طی این سال‌ها دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها تغییر کرده است اما این مهم کافی نیست و ما در دولت سیزدهم به دنبال اصلاح و به‌روزرسانی این قانون هستیم.

وی از مجلس شورای اسلامی خواست تا قانون این سازمان که درباره سلامت محصولات کشاورزی است خارج از نوبت رسیدگی شود تا این قانون هرچه سریع‌تر تغییر یافته و بروز شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه رسالت ما تلاش در مدیریت حوزه تدارک سموم شیمیایی و غیرشیمیایی است گفت: سالانه حدود ۳۵ میلیون تن محصولات وارداتی و ترانزیتی داریم که طبق استانداردهای داخلی توسط شبکه‌های قرنطینه‌ای در گمرکات رصد و پایش می‌شوند.

به گفته وی، سازمان حفظ نباتات کشور ضامن سلامت و بهداشت محصولات کشاورزی است به طوریکه از ۱۳۵ میلیون تولید بخش کشاورزی ۸۵ میلیون تن از لحاظ عوامل خسارت زا توسط سازمان حفظ نباتات مراقبت می‌شود بنابراین سهم مراقبت و صدور دستورالعمل‌های فنی این سازمان برای تولید محصول سالم حائز اهمیت است.

وی وظیفه سازمان حفظ نباتات را بر اساس قانون و دستورالعمل‌ها مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز دانست و اضافه کرد: بر اساس معاهدات بین‌المللی سازمان حفظ نباتات متعهد است شرایط و مقررات بین‌المللی را رعایت کند زیرا آفات و بیماری‌ها در بخش کشاورزی حد و مرزی ندارند بنابراین این سازمان باید در گمرکات، مرزهای زمینی و دریایی و هوایی مراقب باشد تا عوامل خسارت زا وارد کشور نشود. همچنین در زمینه صادرات و ترانزیت محصولات کشاورزی باید دقیق عمل کند.

علائی مقدم با اشاره به اینکه نیاز سالانه کشور به آفت‌کش‌ها حدود ۳۵ هزار تن است گفت: میانگین مصرف سموم در بخش کشاورزی ایران یک‌سوم متوسط دنیا است یعنی سرانه مصرف سم کشاورزی برای هر ایرانی نزدیک ۴۰۰ گرم محاسبه می‌شود که مقدار زیادی نیست اما مشکل عدم انطباق را داریم.

وی اظهار داشت: این بدان معناست که کشاورزان ما نسبت به روش استفاده از مصرف سموم در عرصه‌های تولیدی آگاهی کافی را ندارند که این مهم نیز به فلسفه وجود مراکز خدمات، کارشناسان معین و عرصه نظام مهندسی کشاورزی و بخش ترویج برمی‌گردد که درست عمل نمی‌کنند و برای انتقال‌یافته‌ها به بخش کشاورزی باید این مهم برطرف شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: ما اکنون با بخش خصوصی در خصوص تولید محتوا برای روش صحیح استفاده از سموم در بسترها همکاری داریم و این مهم شروع شد تا بتوانیم با فعالیت‌های ترویجی این مشکل را رفع کنیم.

علائی مقدم با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی درست عمل نکرده است گفت: ما باید بتوانیم در بحث نظارت‌های میدانی، سامانه رصد و پایش سموم، ارتقای آموزش و ترویج، مدیریت کلینیک‌های گیاه پزشکی و فروشگاه‌های سم متعهدتر عمل کنیم.

کد خبر: ۱۳۳٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha